آلمان دو مرد افغان را به ظن توطئه برای حمله به پارلمان سوئد بازداشت کرد

بی بی سی: آلمان دو مرد اهل افغانستان را به ظن طراحی حمله به پارلمان سوئد به تلافی قرآن‌سوزی در این کشور بازداشت کرده است.

دفتر دادستانی آلمان روز سه‌شنبه گفت «ابراهیم م گ» و «رامین ن» در شهر گرا در شرق آلمان بازداشت شدند.

سوئد سال گذشته براساس قوانینی که آزادی بیان را تا حدود زیادی تامین می‌کند، در چند مورد اجازه سوزاندن قرآن را داد. این اقدام باعث خشم مسلمانان و درگیری‌های خشونت‌بار شد به طوری که در یک مورد گروهی در عراق به سفارت سوئد حمله و در آن خرابکاری کردند.

به گفته دادستانی آلمان این دو شهروند افغانستان به برنامه‌ریزی برای کشتن ماموران پلیس و سایرین با کمک سلاح در ناحیه پارلمان در استکهلم مظنون هستند.

براساس این بیانیه «ابراهیم م گ» و «رامین ن» در اینترنت در مورد محل تحقیق کردند و مکررا سعی کردند سلاح به دست آورند هرچند موفق نشدند.

به گفته مقام‌های آلمانی این دو مظنون در سال ۲۰۲۳ به شاخه «ولایت خراسان» داعش پیوستند و حدود دو هزار یورو کمک برای این گروه جمع کردند که هدف آن کمک به اعضای زندانی داعش در شمال سوریه بود.

دادگاه احتمالا روز چهارشنبه تصمیم خواهد گرفت که آیا این دو باید تا زمان محاکمه تحت بازداشت باشند یا نه.

آلمان در سال‌های اخیر در موارد متعدد افرادی را به ظن تلاش برای حملات با انگیزه اسلام‌گرایانه دستگیر کرده است.

دادستانی شهر دوسلدورف ژانویه سال پیش دو برادر ایرانی را به اتهام «توطئه» برای قتل دستگیر کرد که یکی از آنها بعدا آزاد شد.

دادستانی آلمان گفت این دو نفر - ۳۲ و ۲۵ ساله - در صدد تهیه سموم «سیانید و رایسین» برای کشتن افراد «بیشماری» با «نیت اسلام‌گرایانه» بودند.

برادر کوچکتر بعدا رسما به توطئه برای حمله متهم شد، اما ادعانامه علیه برادر بزرگتر به دلیل فقدان شواهد کافی کنار گذاشته شد.

در ماه نوامبر گذشته هم دو پسر ۱۵ و ۱۶ ساله به ظن طراحی حمله‌ای با انگیزه اسلام‌گرایانه به یک بازار کریسمس یا یک کنیسه در آلمان بازداشت شدند.

پسر جوان‌تر یک آلمانی-افغان توصیف شد که در شهر بورشاید در غرب آلمان زندگی می‌کرد.
+15
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.