ادامه واکنش‌ها به‌ سخنان رئیس دانشگاه تهران: یک جامعه‌شناس: دانشگاه در دست امنیتی‌ها است

 سردر دانشگاه تهرانصدای آمریکا: یک جامعه‌شناس در واکنش به‌ سخنان اخیر رئیس دانشگاه تهران درباره برکناری اساتید گفت: در دو سال اخیر «فعال‌ترین استادان» اخراج شده‌اند.

غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی، جامعه‌شناس به وب‌سایت «خبرآنلاین» گفت: دانشگاه با ارتقاء استادان «غیر همسو با جناح حاکم» مخالفت می‌کند.

این استاد برکنار شده دانشگاه تهران و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: «اداره دانشگاه، در دست حراست‌ها و نیروهای امنیتی است.»

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران بیست و یکم اسفندماه در گفتگو با خبرگزاری «مهر»، مدعی شده بود: «هیچ استاد اخراجی در دانشگاه تهران نداریم. وقتی از ادعای اخراج استاد نام برده می‌شود به این معنا است که قرارداد یک استاد با استخدام رسمی دانشگاه تهران به‌دلایل مختلف و به صورت یکطرفه لغو شود.»

او در ادامه گفته بود: «اگر یک مورد اخراجی اساتید پیدا کردید، به من معرفی کنید. آمادگی کامل دارم که یک جلسه با حضور رسانه‌ها برگزار کنم و با این استاد مدعی اخراج مناظره کنم.»

در پی این سخنان، آذین موحد، دارنده فوق‌دکترای موسیقی از دانشگاه هاروارد، خطاب به محمد مقیمی با بیان اینکه حاضر به «مناظره» در این مورد است، گفته بود: «آیا بدنه هیئت علمی همچون قبل از شهریور ۱۴۰۱، همگی مشغول به‌خدمت هستند؟ من که نیستم.»

حال، غلامحیدر ابراهیم بای‌سلامی، جامعه‌شناس نیز گفته است: «اکنون که رئیس دانشگاه تهران استادان اخراجی را دعوت به‌مناظره کرده ما کاملا آماده مناظره هستیم و خواهش ما این است که از این امر مفید به هیچ بهانه‌ای منصرف نشود.»

این استاد محروم از فعالیت دانشگاهی اعلام کرده که در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته، «درخواست کردم رئیس دانشگاه و معاون دانشجویی از دانشجویان دفاع کنند به‌جای این‌که علیه دانشجو باشند.»

بنا بر اعلام مرکز مشاوره حقوقی «دادبان» در بیستم بهمن ماه، بیش از ۶۶ استاد دانشگاه در دو سال اخیر «اخراج، تعلیق و یا مجبور به استعفا» شده‌اند.

در همین راستا، اعضای هفت انجمن علمی کشور نوزدهم شهریورماه در بیانیه‌ای ضمن هشدار درباره «اخراج گسترده استادان و برخوردهای امنیتی با دانشجویان»، اعلام کرده بودند که «اضمحلال» تدریجی و «در حال حاضر شتابناک» نهاد علم، ناکارآمدی اسفبار کنونی نظام حکمرانی را تشدید می‌کند.

از سوی دیگر، غلامحیدر ابراهیم بای‌سلامی، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «نهادهای امنیتی و گزینشی» از سال‌ها قبل اجازه ندادند برخی از استادان «تبدیل وضعیت شوند»، تاکید کرده است: «عمده اساتیدی که اخراج شده‌اند، دارای رتبه‌های عالی علمی هستند و به‌دلایل سیاسی اخراج شده‌اند.»

مهدی سلیمانیه، یک جامعه‌شناس دیگر نیز ششم اسفندماه گفته بود: «کسانی که در حال حاضر در درون دانشگاه فعالیت می‌کنند و کسانی که طرد و حذف شده‌اند و بیرون هستند، در مقابل یکدیگر نیستند بلکه هر دو در مقابل نهاد طرد کننده قرار دارند.»

او افزوده بود: پروسه «خالص‌سازی» در دانشگاه‌ها سه مکانیسم دارد که شامل کنترل شدید ورودی‌ها، کنترل اعضای هیات علمی از طریق سیستم ارتقا و تبدیل وضعیت و در نهایت اخراج اساتید مخالف، است.

برخورد با دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های ایران پس از اعتراضات سراسری سال گذشته در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه «گشت ارشاد» پلیس جمهوری اسلامی، افزایش قابل توجهی یافته است
+24
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    دانشگاه که جای خود داره ، مستراح مسجد شاه و آفتابه هاش هم تحت کنترل امنیتیهاست !! لعنت به ذات کثیفشون !
    4
    15
    ‌پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.