ایران اعلام کرد «کمک‌های بشردوستانه» خود را از طریق مصر به غزه رسانده است

 تصویر منتشر شده از راه‌اندازی چادر هلال احمر ایران در غزهرادیو فردا: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تأیید کرد که تهران از طریق مصر «کمک‌های بشردوستانه» به نوار غزه ارسال کرده است.

ناصر کنعانی دوشنبه ۲۱ اسفند دریک نشست خبری در تهران گفت جمعیت‌های هلال احمر مصر و ایران ارسال کمک‌های ایران به فلسطینیان غزه از طریق بنادر مصر را «هماهنگ کردند».

شبکه کان اسرائیل جمعه گذشته فیلم‌هایی را نشان داد که در زیر یک چادر که یک پرچم جمهوری اسلامی ایران نیز بر آن نقش بسته بود، از دیگ‌های قرار گرفته به روی اجاق گاز به فلسطینیانی که در صف ایستاده بودند، غذا داده می‌‌شد.

به گفته این شبکه، با رسیدن ده هزار تن مواد غذایی ایران به غزه، چادرهای پخت و توزیع غذا وابسته به هلال احمر ایران در شمال و جنوب غزه فعال شده است.

شبکه کان افزود اسرائیل نگران خطر نفوذ احتمالی عوامل اطلاعاتی ایران به «حیاط خلوت اسرائیل» است.
گزارش‌های پیشین رسانه‌های عربی منطقه حاکی بود رئیس‌جمهور مصر درخواست همتای ایرانی خود برای انتقال «کمک ایرانی» به مردم غزه از طریق مصر را به دلیل «نگرانی از حضور قوی‌تر ایران» در نوار غزه «رد کرده بود».

به گفته شبکه کان اما ابراهیم رئیسی در دیدار با عبدالفتاح سیسی در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب که ۲۰ آبان در ریاض در عربستان برگزار شد، به رئیس‌جمهور مصر برای انتقال کمک از ایران به غزه اصرار کرد.

دولت قاهره در رایزنی‌های خود با ایران در هفته‌های نخست جنگ میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در غزه به تهران گفته بود اسرائیل امکان انتقال کمک‌های ایرانی را نمی‌دهد.

سازمان ملل و نهادهای جهانی وضعیت انسانی مردم غزه در جنگ جاری را «فاجعه‌بار» نامیده‌اند. آمریکا، اتحادیه اروپا، امارات متحده عربی، سازمان ملل و ده‌ها نهاد بین‌المللی دست‌اندرکار ارسال کمک برای ۲.۳ میلیون تن از ساکنان غزه هستند.

اسرائیل تأکید دارد که کمک‌های ارسالی به غزه «بیشتر از دوران پیش از جنگ» است و روزانه صدها کامیون حامل کمک غذایی، مواد ضروری و سوخت به غزه می‌رسد اما حماس «با سرکوبگری مردم» بخشی از کمک‌ها را برای نیروهای خود در تونل‌ها «مصادره می‌کند».

مصر گفته‌های ناصر کنعانی در خصوص «هماهنگی» جمعیت‌های هلال احمر دو کشور در خصوص انتقال کمک غذایی ایرانی به غزه را تأیید یا رد نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران و مصر از آغاز روی کار آمدن حکومت روح‌الله خمینی در ایران، با یکدیگر رابطه ندارند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی مصر را به دلیل عادی‎‌سازی رابطه با اسرائیل محکوم کرده و جمهوری اسلامی بعد از حدود نیم قرن رابطه قاهره و اورشلیم، هنوز از خالد اسلامبولی که انور سادات، رهبر وقت مصر و مبتکر برقراری رابطه با اسرائیل را کشت، تجلیل می‌کند.

دیدار محمد مرسی، رهبر وقت مصر و از سران اخوان المسلمین از تهران درشهریور ۱۳۹۱ برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و سپس سفر وقت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور دو دوره پیشین جمهوری اسلامی ایران در بهمن آن سال به مصر، روابط جمهوری اسلامی با دولت فعلی مصر را تیره‌تر کرد.

با این حال، در دوره اخیر تهران برای بهبود مناسبات با قاهره دست به کوشش‌هایی زده است.

مقامات اسرائیل همواره جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده‌اند که عوامل خود را از طریق تونل‌های مرز مصر و غزه وارد باریکه غزه کرده و حماس را در ساخت تسلیحات و دانش نظامی یاری داده است.

عزت‌الله ضرغامی، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و وزیر کنونی میراث فرهنگی در دولت ابراهیم رئیسی، یک ماه و نیم پس از آغاز جنگ ارتش اسرائیل و گروه افراطی حماس، در سخنانی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران تأیید کرد که خود او در زمان حضور در نیروی موشکی سپاه برای آموزش نیروهای حماس به تونل‌های غزه رفته بود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه ۲۱ اسفند در جمع شماری از نیروهای نظامی کشورش گفت ایران برای وقوع حملات مرگبار و سخت در اسرائیل در طول ماه رمضان به تلاش پرداخته و باید آماده باشیم.
+3
رأی دهید
-44

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    یه مشت عرب تازی و تروریست از خون ما تشنه شدند بشر؟ مردم سیستان و بلوچستان بشر نیستند ؟ پول مردم ایران را میدند به اعراب هرومزاده که براشون با اسراییل بجنگند
    5
    24
    ‌سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    البته این همون کمکهائیست که برای مردم مظلوم و ستم کشیده سیستان و بلوچستان خودمون فرستاده بودند و اونها هم گفتند احتیاجی نیست و فرستادند برای هم مسلکاشون ، بلوچهای پاکستان و چون اونها هم گفتند ما هم نیازی نداریم ، بهمین خاطر مستقیم فرستادند مصر که با هماهنگی با مصریها ، بفرستند غزه !! عجب سرگذشتی داشتی کمکهای بشردوستانه !؟ یاد زمان کودکی افتادم این شعرکه مادر ، آخر بعضی از قصه هایی که تعریف میکرد ، میگفت : بالا رفتیم ماست بود ، پائین اومدیم دوغ بود ، قصه ما دروغ بود !
    7
    19
    ‌سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    مملکت چهارگوشه اش رو فقر و بدبختی گرفته اونوقت کمک بشردوستانه برای عربا!؟ ببینم اگر مردم ایران هم به مادرتون عین عربا سرویس بدن میشن بشر؟
    5
    19
    ‌سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.