کشتی‌های ایران چه نقشی در حملات حوثی‌ها در دریای سرخ دارند؟

العربیه: ارتش آمریکا، شنبه 19 اسفند از سرنگونی 32 پهپاد پرتاب‌شده از سوی حوثی‌های مورد حمایت ایران خبر داد که بزرگ‌ترین حمله این گروه در دریای سرخ و خلیج عدن به‌شمار می‌آید.

معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن شامگاه شنبه اعلام کرد که سپاه پاسداران، پلی برای تامین تسلیحات نقطه‌زن مورد استفاده حوثی‌ها در حملات خود در دریای سرخ، باب المندب و خلیج عدن، از طریق شبکه‌های تخصصی قاچاق ایجاد کرده است.

برخی از کارشناسان و ناظران دریایی نیز به نقش ایران در یاری‌رسانی عملیاتی به حوثی‌ها از طریق کشتی‌های جاسوسی اشاره کردند.
نقش محتمل ایران
به نظر یک افسر سابق ارتش آمریکا، دقت هدف‌گیری حوثی‌ها، نشان‌دهنده نقش احتمالی ایران است.

خبرگزاری «العالم‌العربی» به نقل از دیوید دی روش، سرهنگ سابق ارتش آمریکا و همچنین مدرس مرکز مطالعات استراتژیک خاور نزدیک و جنوب آسیا در دانشگاه دفاع ملی در واشینگتن، به نقش احتمالی کشتی ایرانی «بهشاد» در حمله چند روز پیش به کشتی تجاری «ترو کونفیدنس» در خلیج عدن اشاره کرد.

دی روش افزود: «در ارزیابی من و همه تحلیل‌گران، از بهشاد برای تامین داده‌ها برای هدف‌گیری موشک‌های حوثی استفاده می‌شود که این موشک‌ها را دقیق و مرگبار می‌کند».
حمله به بهشاد
دی روش در مورد احتمال اقدام علیه «بهشاد» گفت: «درخواست‌هایی برای اقدام علیه این کشتی وجود داشت و به‌همین دلیل، گزارش‌هایی مبنی بر حمله سایبری علیه آن منتشر شد که این حمله، مؤثر نبود».

او خاطرنشان کرد: «از زمانی که بهشاد به سمت دریای سرخ حرکت کرد، شاهد حملات موشکی دردناکی از جمله ضربه به کشتی روبی‌مار بودیم که غرق شد و سه کابل دیتای زیر آب نیز آسیب دید».

به گفته دی روش، «مطالباتی برای اقدام علیه بهشاد وجود دارد و به‌نظرم بهترین راه ترجیحا، غرق آن با استفاده از اژدر است و فکر می‌کنم پاسخی متناسب و غیرمستقیم به حمله به روبی‌مار باشد».

او با بیان رابطه میان حضور کشتی‌های ایرانی و حملات در دریای سرخ، تاکید کرد: «دقت حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌ها بیانگر نزدیکی زیاد مکان کشتی‌ها به آب‌های منطقه‌ای حوثی‌ها و مشاهده بصری این کشتی‌هاست که امکان رصد راداری و حمله به آنها را به حوثی‌ها می‌دهد».

دی روش تاکید کرد: «دقت حملات به کشتی‌ها معمولا با حضور دو کشتی جاسوسی بهشاد و ساویز مشخصا در خلیج عدن همزمان است. البته من اطلاعی از اقدامات بعدی ندارم ولی مطمئنم که این همزمانی حضور بهشاد با حملات نقطه‌زن حوثی‌ها، مورد توجه قرار گرفته و لذا اگر دولت آمریکا درصدد تضعیف این توان حوثی‌هاست باید دستگاه هدف‌گیری را مورد پیگرد قرار دهد».
مسیر غیرعادی بهشاد
به گزارش «فاینشنال تایمز» جان جاهاجان، رئیس شرکت «سدنا گلوبال» کارشناس خطرات دریایی با «غیرعادی» توصیف کردن مسیر حرکت بهشاد افزود: «این شکل از حرکت، پرسش‌های بزرگی را در مورد نقش آن در بحران کنونی ایجاد می‌کند».

او افزود: «اگر این کشتی داده‌های اطلاعاتی درباره حرکت کشتی‌ها را به حوثی‌ها نمی‌دهد، پس چکار می‌کند».

کشتی «بهشاد» که ظاهراً شبیه یک کشتی باربری معمولی است، ژانویه گذشته همزمان با افزایش حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در این آبراه حیاتی یمن، پس از سال‌ها حضور در دریای سرخ به سمت خلیج عدن حرکت کرد ولی مسیری نامعمول و پیچ در پیچ را به سمت آب‌های نزدیک به ورودی درای سرخ در پیش گرفت.

به گزارش «ان‌بی‌سی نیوز»، سه مقام آمریکایی ماه گذشته (فوریه 2024) فاش کردند که ایالات متحده یک حمله سایبری به بهشاد انجام داده است که واشینگتن آن را به جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی درباره کشتی‌های باری در دریای سرخ و خلیج عدن متهم می‌کند.
+11
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.