جنجال اظهارات پاپ درباره «پرچم سفید»: کی‌یف باید «شجاعت بلند کردن پرچم سفید» مذاکره را داشته باشد

همزمان با حملات جدید موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین که دست‌کم سه کشته و ۱۲ مجروح برجای گذاشت، اظهارات پاپ فرانسیس که اوکراینی‌ها آن را به تسلیم شدن به روسیه تعبیر کرده‌اند، با انتقاد مقامات کی‌یف، اسقف اعظم کلیسای کاتولیک اوکراین و متحدین دیگر این کشور روبه‌رو شد.

وادیم فیلاشکین، فرماندار اوکراینی دونتسک یکشنبه ۲۰ اسفند در کانال تلگرامی اعلام کرد که امدادگران جسد دو نفر را از زیر آوار خانه‌ای که هدف حمله موشکی روسیه قرار گرفته بود، بیرون آوردند.

آقای فیلاشکین افزود یک مرد ۶۶ ساله در شهر چاسیو یار براثر آتش توپخانه روسیه در بامداد یکشنبه جان داد.

فرماندار وفادار به کی‌یف افزود تعداد زخمی‌ها در حملات شبانه موشکی روسیه به شهر میرنوهراد به ۱۲ تن افزایش یافت.

نیروی هوایی اوکراین از حملات موشکی و پهپادی روسیه در بامداد یکشنبه به مناطق خارکیف و دونتسک، در شرق این کشور خبر داد و ساقط شدن ۳۵ فروند از ۳۹ پهپاد انتحاری را در نتیجه رهگیری سامانه‌های دفاعی اعلام کرد.

پهپادها در آسمان شهرهای متعددی از جمله اودسا، میکلایف، خرسون و کی‌یف ساقط شد.

اوله سینهوبوف، فرماندار خارکیف گفت یک کمپ تفریحی در شهر بوهودوخیف در طول شب هدف گلوله‌های توپخانه روسیه قرار گرفت که یک مینی‌بوس و دفتر اداره یک مزرعه را به آتش کشاند.

اوله کیپر، فرماندار بندر اودسا نیز که به کی‌یف متعهد مانده، گفت یک فروند پهپاد تهاجمی با اصابت به یک مرکز صنعتی موجب حریق شد.

در طرف مقابل، به گزارش رادیو اروپای آزاد، فرماندار کورسک در جنوب غرب روسیه از مرگ یک زن در آتش مستقیم توپخانه اوکراین علیه یک ساختمان و زخمی شدن همسر این زن و شمار دیگری از ساکنان ساختمان در روز یکشنبه خبر داد.

فرماندار کورسک همچنین گفت یک پهپاد تهاجمی اوکراینی در این روز سقوط کرد.

فرماندار بلگورود نیز یکشنبه از وقوع آتش‌سوزی در منطقه کورک در حمله دو پهپاد اوکراینی خبر داد.

اوکراین در مورد حملات به روسیه سکوت کرد.
انتقاد اوکراین و متحدین از اظهارات پاپ در مورد «پرچم سفید»
پاپ فرانسیس روز شنبه در پاسخ به پرسشی از سوی یک شبکه تلویزیونی سوئیس گفت کی‌یف باید «شجاعت بلند کردن پرچم سفید» مذاکره برای پایان دادن به جنگ با روسیه را داشته باشد.

شبکه یادشده از پاپ پرسیده بود آیا برافراشتن پرچم سفید نشان دهنده شجاعت اوکراین تلقی خواهد شد یا نشانی از مشروعیت طرف قوی‌تر؟

پاپ در پاسخ گفته بود «کسی که اوضاع را می‌بیند، به فکر مردمش است و شجاعت بالا بردن پرچم سفید و مذاکره را دارد، قوی‌تر است».

پاپ افزوده بود: «مقامات اوکراین نباید از انجام مذاکره‌ شرم کنند. چند نفر دیگر باید کشته شوند؟»

پاپ انجام مذاکرات با میانجی‌گری عوامل بین‌المللی را پیشنهاد کرده و به ترکیه اشاره کرده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که روز جمعه گذشته میزبان ولودمیر زلنسکی بود، گفته بود کشورش می‌تواند برای اوکراین وساطت کند.

پاپ در طول دو سال یورش روسیه به اوکراین تلاش کرده بود تا بی‌طرفی سنتی واتیکان را حفظ کند و از لزوم مذاکره بین کی‌یف و مسکو سخن گفته بود اما به گزارش آسوشیتدپرس، اظهارات او این بار نوعی همراهی با منطق حمله روسیه به اوکراین تلقی شده است.

روسیه مدعی بود که برای دفاع از خود در برابر «گسترش ناتو» از غرب به سوی خاک روسیه، در حمله به اوکراین پیشدستی کرده است.

سخنگوی واتیکان در توضیح اظهارات پاپ تأکید کرد که او از «توقف خصومت» و «آتش‌بسی که با شجاعت در مذاکرات بدست آید»، سخن گفته نه از تسلیم شدن اوکراین.

اسقف اعظم سویاتوسلاو شوچوک، رئیس کلیسای یونانی کاتولیک در اوکراین روز یکشنبه گفت «اوکراین زخمی است، اما تسخیر نشده، اوکراین خسته است اما سر پا ایستاده و مقاومت خواهد کرد».

اسقف شوچوک افزود «تسلیم شدن در ذهنیت اوکراینی‌ها جایی ندارد».

سفیر اوکراین در واتیکان و همچنین وزیر خارجه لهستان با استفاده از تشبیهاتی که یادآور اصطلاحات به کار رفته در قبال حکومت نازی‌ها در آلمان بود، از اظهارات پاپ انتقاد کردند.

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان، در پیامی در شبکه ایکس نوشت به جای انکار لزوم دفاع اوکراین از خود، سوال باید این باشد که چگونه ولادیمیر پوتین را تشویق کرد تا «شهامت خارج کردن ارتش روسیه از اوکراین را داشته باشد».

آقای سیکورسکی که کشور این هفته آیین بیست و پنجمین سال عضویت در ناتو را یادآوری می‌کند، با اشاره به رویدادهای قرن گذشته تا پیش از جنگ جهانی دوم، نوشت برخی عوامل در دوره حکومت نازی نیز خواهان «مماشات» رهبران اروپایی در برابر آدولف هیتلر بودند.
+18
رأی دهید
-22

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۷
    golden remix - استکهلم، سوئد
    البته که حمله روسیه قابل دفاع نیست ولی واقعیت اینه که وقتی امریکا و متحد انش در کشوری کودتا و دخالت میکنن تا آدم خودشان را بگذارن سر کار میشه انقلاب و به به و چه چه! سوال اینه که آیا کی یف اختیاری از خود برای تصمیم گیری داره ؟ مگر در ایران سال ۵۷ همین کار را نکردن ؟ فکر کردن ایران به زودی میفته تو آغوش کومینیست ها با خمینی معامله کردن و ابر و باد ماه و خورشید دست به دست هم دادن از آلمان فرانسه و انگلیس و امریکا خمینی را عروس آوردن ایران, خمینی هم بیلاخ کشید .
    2
    14
    یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.