درخواست واشنگتن از لبنان برای مقابله با انتقال کمک‌های مالی از ایران به حماس و حزب‌الله

العربیه: مقامات آگاه گفتند که یک مقام ارشد خزانه‌داری آمریکا طی هفته جاری با سفر به بیروت از مقامات لبنانی خواسته است مانع از انتقال کمک‌های مالی ایران به حماس و حزب‌الله شوند.

جسی بیکر، معاون دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور آسیا و خاورمیانه در دفتر مبارزه با تامین مالی تروریسم و جرایم مالی، پنج‌شنبه و جمعه با سیاستمداران و مقامات بخش مالی لبنان در بیروت دیدار کرد.

سفر بیکر در زمانی انجام شد که به نظر می‌رسد مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در غزه به بن بست رسیده است.

اگر جنگ در ماه رمضان متوقف نشود، بسیاری از کشورها از جمله لبنان، جایی که بیش از پنج ماه است درگیری‌های محدود و تقریباً روزانه میان حزب‌الله لبنان، متحد حماس، و نیروهای اسرائیلی ادامه داشته، بیم آن دارند که دامنه جنگ گسترش یابد.

یک مقام وزارت خزانه‌داری که نخواست نامش فاش شود، گفت که بیکر به مقامات لبنانی «نگرانی‌های خاص» را در مورد «انتقال وجوه حماس از طریق لبنان و وجوه حزب الله از ایران به لبنان و سپس به دیگر مناطق» اطلاع داده است، و خواستار آن شده که «اقدامات پیشگیرانه‌ای» برای مقابله با آن انجام شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: «این گروه‌ها برای پرداخت حقوق اعضای خود و انجام عملیات نظامی نیازمند بودجه هستند و در غیر این صورت نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند».

این مسئول خزانه‌داری آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد: «رعایت استانداردهای جهانی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از سوی لبنان یک رکن ضروری برای جذب سرمایه‌گذاری از آمریکا و سایر نقاط جهان و خروج این کشور از بحران طولانی مدت است».

این مقام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همچنین گفت که بیکر از لبنان خواسته است تا اقدامات سختگیرانه‌ای علیه بخش بزرگ شرکت‌های خدمات مالی غیرقانونی و صرافی‌ها اتخاذ کند که در طی چهار سال بحران اقتصادی در جریان فروپاشی سیستم بانکی رسمی این کشور از جمله مبادلات غیرقانونی و عملیات انتقال پول بدون مجوز، رونق گرفته‌اند.

این شرکت‌ها، (همراه با اقتصاد نقدی که بانک جهانی تخمین می‌زند تقریباً 46 درصد تولید ناخالص داخلی لبنان است)، راه‌حل‌هایی را برای افراد و گروه‌هایی که در سیستم مالی رسمی به دلیل تحریم‌های آمریکا تحریم شده‌اند، از جمله حماس و حزب‌الله، که واشینگتن هر دو آن‌ها را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده، ارائه کرده‌اند.

از سویی ولید الکیلانی، سخنگوی حماس در لبنان در این‌باره گفت که او «هیچ‌گونه اطلاعی» در این زمینه ندارد.

حلیم برتی، سخنگوی بانک مرکزی لبنان، ضمن تایید انجام دیدار مقامات این موسسه با مسئول آمریکایی، این دیدارها را «بسیار مثبت» توصیف کرد.

برتی، همچنین گفت که بانک مرکزی لبنان وظیفه خود را برای تنظیم شرکت‌های خدمات مالی دارای مجوز انجام می‌دهد، اما آنهایی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند «در صلاحیت ما نیستند» و باید توسط مراجع ذی‌صلاح قانونی با آن‌ها برخورد شود.
+13
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.