چتر نجات محموله کمک پرتاب شده برای مردم غزه باز نشد ۵ نفر کشته شدند

ویدئویی لحظه برخورد سخت یکی از بسته‌های پرتاب‌شده را نشان می‌دهدبی بی سی: گزارش‌ها از غزه حاکی از کشته شدن پنج نفر در حادثه سقوط محموله کمک از آسمان است. با تشدید بحران انسانی و افزایش تلاش برای کمک‌رسانی، اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده است که مسیر دریایی کمک‌رسانی به غزه در روزهای آینده باز شود.
اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمسیون اروپا می‌گوید که یک محموله آزمایشی ممکن است تا روز یکشنبه از قبرس راهی غزه شود.

رئیس کمیسیون اروپا این موضوع را یک روز پس از آن اعلام کرده است که آمریکا از برنامه خود برای ساخت یک بارانداز موقت در غزه خبر داد.

با دشواری کمک‌رسانی از مسیر زمینی، چند کشور غربی و عربی اقدام به ارسال بسته‌های کمک به طور هوایی کرده‌اند و هواپیماهای باری محموله‌های کمک را از آسمان با چتر نجات به زمین می‌اندازند.

این شیوه کمک‌رسانی با انتقادهایی، از جمله از طرف اهالی غزه مواجه شده و منتقدان می‌گویند به جای انداختن کمک از آسمان باید به انداختن بمب‌ها پایان داده شود.

روز جمعه گزارش شده که در یک مورد در شمال غزه چتر یک محموله کمک به درستی باز نشده و با افتادن آن روی جمعیت منتظر کمک پنج نفر کشته شده‌اند.

سی‌بی‌اس به نقل از یک شاهد عینی و وزارت بهداشت غزه، تحت کنترل حماس، نوشته که پس از باز نشدن دست کم یک چتر نجات یکی از محموله‌های کمک، پنج نفر از کسانی که محموله رویشان سقوط کرد کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک پزشک شماره قربانیان را پنج نفر ذکر کرده است. بی‌بی‌سی مستقلا این موضوع را تایید نکرده است.

تلویزیون اردن به نقل از یک منبع دولتی نقش احتمالی هواپیمایی اردنی در این حادثه را تکذیب کرده است. یک مقام آمریکایی هم به سی‌بی‌اس گفته ارزیابی اولیه حاکی از آن است که هواپیمایی آمریکایی در این حادثه نقش نداشته است.
سازمان ملل می‌گوید یک چهارم اهالی غزه در معرض قحطی هستنددیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا روز جمعه موضع خود درباره ضرورت همکاری اسرائیل را تکرار کرد و گفت: «ساختن اسکله زمان می‌برد، بنابراین لازم است که اسرائیل تایید کند که بندر اشدود را باز می‌کند.»

با ادامه حملات اسرائیل و محاصره غزه، بحران بشردوستانه در این باریکه پرتراکم شدت گرفته و سازمان ملل می‌گوید بعضی کودکان دارند از گرسنگی می‌میرند و یک چهارم اهالی غزه در معرض قحطی هستند.

اسرائیل منکر مانع‌تراشی در راه کمک‌رسانی است و می‌گوید سازمان ملل قادر به توزیع کمک‌ها نیست.

اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز جمعه وضعیت غزه را «فاجعه انسانی» خواند و گفت با باز شدن مسیر دریایی کمک‌های بسیاری به اهالی غزه خواهد رسید. به گفته او محموله آزمایشی اول در هماهنگی با امارات متحده عربی و نهاد کمک‌رسانی «آشپزخانه مرکزی جهان» به غزه فرستاده می‌شود.

اسکات اندرسون، مدیر اجرایی آژانس امدادرسانی سازمان ملل در غزه، به بی‌بی‌سی گفت امید دارد که مسیر دریایی روش قابل اتکایی برای امدادرسانی باشد.

آقای اندرسون گفت: «فکر می‌کنم هنوز جزئیاتی فنی و پشتیبانی درباره راه دریایی و مثلا اینکه کمک‌ها چه طور از دریا به ساحل برسد و پس از آن چه کسی تقسیمش کند وجود دارد. اما ما از این استقبال می‌کنیم. می‌دانیم کسانی دارند از گرسنگی می‌میرند و باید هرچه زودتر به آنها کمک کنیم.»

به گفته او ۳۰۰ هزار نفر در شمال غزه گیر افتاده‌اند و رسیدن هر کمکی به این منطقه تحول مثبتی است.
مردم مستاصل در غزه به شدت به کمک‌های بین المللی نیاز دارندیک سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل از این طرح استقبال کرده و گفته بازرسی‌های «منطبق با معیارهای اسرائیل» انجام خواهد گرفت، او این معیارها و جزئیات بازرسی را روشن نکرد. سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در عین حال تاکید کرد که نیروهای اسرائیلی به جنگ در غزه برای بازگرداندن گروگان‌ها ادامه خواهند داد.

هدف مقام‌های اتحادیه اروپا و دیگر طرف‌های دخیل در امدادرسانی آن است که مسیر دریایی کمک‌رسانی به غزه تا قبل از آغاز ماه رمضان باز شود.
اتهام گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری و استفاده از شکنجه در اسرائیل
مقام‌های سازمان ملل اسرائیل را به گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری متهم کرده و می‌گویند در حال بررسی موارد متعدد ادعای استفاده نیروهای اسرائیلی از شکنجه هستند.

وولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در گزارشی اسرائیل را متهم کرده است که با سرعت بخشیدن به ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های فلسطینی مرتکب «جنایت جنگی» شده و چشم‌انداز تشکیل دولت فلسطینی را از میان می‌برد.

آقای تورک گفت ممکن است مسئولیت کیفری متوجه اشخاص درگیر در ساخت این شهرک‌ها و جابه‌جایی فلسطینی‌ها با شهروندان اسرائیل شود.

او گفت طرح احتمالی اسرائیل برای ساخت بیش از سه هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری کاملا در تضاد با قوانین بین‌المللی است.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ مناطقی در کرانه باختری، بیت‌المقدس شرقی و غزه را اشغال کرده و با وجود مخالفت‌های بین‌المللی در دهه‌های اخیر خانه‌های بسیاری را در کرانه باختری ساخته که هم‌اکنون نزدیک به نیم میلیون شهروند اسرائیلی را در خود جای داده‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است که به نظر می‌رسد برنامه‌های اسرائیل در جهت ضمیمه کردن سرزمین‌های اشغالی به قلمرو اسرائیل است.

همزمان با جنگ تمام عیار در غزه، فلسطینیان ساکن کرانه باختری نیز با خشونت شهرک‌نشینان و ماموران اسرائیلی ناگزیر به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

گزارش وولکر تورک درباره «افزایش مهیب شدت، وخامت و مداومت خشونت شهرک‌نشینان یهودی» هشدار داده است.

نماینده اسرائیل در ژنو در واکنش به این گزارش حقوق بشری سازمان ملل را به جانبداری متهم کرده و گفته است: «حقوق بشر جهان‌شمول است، اما قربانیان اسرائیلی تروریسم فلسطینی بار دیگر از طرف این نهاد نادیده گرفته می‌شوند.»

امروز در حاشیه نشست کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در ژنو آلیس جیل ادواردز، کارشناس امور شکنجه سازمان ملل، به رویترز گفت که مشغول تحقیق روی موارد متعدد ادعای شکنجه و بدرفتاری با بازداشتی‌های فلسطینی است.

خانم ادواردز گفت: «خطاب به حماس، به دولت فلسطینی، و به اسرائیل می‌گویم که ابزار شکنجه‌تان را زمین بگذارید، بیایید واقعا بر صلح و بر چشم‌انداز زندگی در کنار یکدیگر به عنوان همسایه متمرکز شوید.»
+17
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    ببینم مسلمونها که اگر عین همین وضعیت برای اسراییلی ها پیش میامد میگفتن "ببینین خدا چطور بلا سر اینا میاره" الان چطور این رو تفسیر میکنن؟ خدا بیشتر سر مظلوم میزنه؟ یا خدا روش أونور بود چتر رو باز نکرد؟
    11
    45
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه
    ای به جهنم! هر چی مسلمون کمتر دنیا زیبا تر و آرام تر!
    12
    22
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    خودِ خدا چترش باز نشد، وگرنه با ملاج محکم نمیخورد رو آسمون هفتم!
    4
    13
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Maghshoosh - میامی، ایالات متحده امریکا
    بدبخت اگر مسجد آدینه بسازد / یا سقف فرو ریزد و یا قبله کج آید! حالا حکایت اینهاس، غذا براشون میریزی از گرسنگی نمیرن اونوقت غذا میخوره تو سرشون و می کشدشون! گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه / به آب زمزم و کوثر سفید نتوان کرد!
    0
    8
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    هر چی از این کثافتهای تن پرور زالو‌صفت کمتر بشه دنیا نفس بهتری میکشه. اینها پدر و مادر و بستگان همان بی صفتانی هستند که در هفتم ماه اگتبر بیش از هزاروچندی انسان بی کناه بی دفاع را کشتند، حال از هر دین و‌ کیشی ، مگر بنده خدا نبوده اند، حال بخاطر اینکه به دین شما نیستند باید کشته میشدند، پس حالا هم هیچ کس دلش برای شما زالو صفتان بی کس و کار نمیسوزد، ای کاش تمام کمکها چترهایشان باز نمیشد‌و همه بر سرتان میریخت تا همگی به درک بروید.
    9
    12
    شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    چیزی نشده فقط ۵ تا از دو میلیون مفت خور کم شده
    0
    3
    یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.