کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل: جمهوری اسلامی مسئول «خشونت فیزیکی» منجر به مرگ مهسا است

 پوسترهای مهسا امینی در اعتراضات پس از مرگ اورادیو فردا: کمیته حقیقت‌یاب تعیین‌شده توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد جمهوری اسلامی مسئول «خشونت فیزیکی» است که منجر به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریورماه ۱۴۰۱ شد.

این یافته در گزارش اولیه مفصلی آمده که کمیته حقیقت‌یاب روز جمعه ۱۸ اسفند در مورد ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.
«ضربه وارده» به مهسا امینی
در این گزارش آمده است که این کمیته «شواهدی مبنی بر ضربه به خانم امینی به‌دست آورده است که در زمان بازداشت توسط پلیس گشت ارشاد به او وارد شده بود».

این بیانیه می‌افزاید: «با توجه به شواهد و الگوهای خشونت گشت ارشاد در تحمیل حجاب اجباری به زنان، برای این کمیته مسجل شده است خانم امینی مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته که همین منجر به مرگ او شده است».

با این حال، گزارش یاد شده در مورد فرد یا افراد مقصر آسیب‌زدن به خانم امینی سکوت کرده است.

مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی، که برای دیدار بستگان خود به تهران آمده بود ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ به اتهام عدم رعایت حجاب اجباری، از سوی ماموران گشت ارشاد بازداشت و به مرکز این نیرو در خیابان وزرا برده شد.

به گزارش کمیته حقیقت‌یاب در مورد ایران، «او ۲۶ دقیقه بعد بیهوش شد و نیم ساعت طول کشید تا به بیمارستان منتقل شود».

جمهوری اسلامی ایران همواره مسئولیت خود در مرگ خانم امینی را انکار کرده و مدعی شده که او از زمان کودکی و به‌دلیل یک جراحی، دچار مشکلات جسمی بوده است. خانواده این دختر سقزی بارها این ادعا را رد کرده و کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل نیز در گزارش خود ادعای جمهوری اسلامی در این زمینه را رد کرده است.

مرگ مهسا امینی منجر به اعتراضات گسترده‌ای در ایران علیه حجاب اجباری، سیاست‌های رهبران جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور و درخواست برای آزادی‌های فردی و اجتماعی بیشتر شد.

این اعتراضات با سرکوب گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی روبرو شد، و کمیته حقیقت‌یاب در گزارش خود تاکید کرده که حکومت جمهوری اسلامی برای سرکوب تظاهراتی که پس از مرگ مهسا امینی به راه افتاد، به شکل «غیرضروری و نامتناسب از نیروی مرگبار» استفاده کرد و نیروهای امنیتی به بازداشت‌شدگان تجاوز جنسی کردند.

در اعتراضات سراسری ایران که ماه‌ها طول کشید، دست‌کم ۵۰۰ معترض به ضرب گلوله نیروهای امنیتی و انتظامی کشته شدند و بیش از ۲۰ هزار نفر بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایران به این گزارش واکنش فوری نشان نداده است. مقام‌های جمهوری اسلامی به درخواست این خبرگزاری برای واکنش نشان دادن به گزارش کمیته یاد شده نیز پاسخ نداده‌اند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد بعید است انتشار این گزارش رفتار حکومت جمهوری اسلامی را تغییر دهد، با توجه به این‌که پس از حضور بسیار کم رای‌دهندگان در انتخابات ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی، تندروها بار دیگر بر این نهاد مسلط شده‌اند.

با این حال، در سایه نگرانی‌های گسترده غرب در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، کمک‌های نظامی تهران به روسیه در جنگ علیه اوکراین و ادامه آزار و اذیت و زندانی کردن فعالان از جمله نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، این گزارش فشار بین‌المللی بیشتری بر تهران وارد می‌کند.
«قتل‌های غیرقانونی و فراقانونی» نیروهای امنیتی
در گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل آمده است: «اعتراضات به‌دلیل رهبری زنان و جوانان، طولانی بودن و در نهایت، واکنش خشونت‌آمیز حکومت، امری بی‌سابقه بود».

اعتراضات پس از جان‌باختن مهسا امینی ابتدا با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد ولی بعد معترضان علیه مقام‌های حکومتی بویژه شخص علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شعار سر دادند و خواستار سرنگونی نظام حاکم بر ایران شدند.

گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل می‌گوید نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی «در شرایطی که خطر قریب‌الوقوع مرگ یا جراحت جدی» برای آن‌ها وجود نداشت، از تفنگ‌های ساچمه‌ای، تفنگ‌های تهاجمی و مسلسل‌های دستی علیه تظاهرکنندگان استفاده کرده و «از این طریق مرتکب قتل‌های غیرقانونی و فراقانونی شدند».

این کمیته در بررسی‌های خود همچنین الگوی «تیراندازی عمدی به چشم معترضان» را مورد اشاره قرار داده است.

گزارش یاد شده می‌گوید: «این کمیته به تأثیر بازدارنده و دلسردکننده چنین آسیب‌هایی اشاره می‌کند، زیرا برای همیشه قربانیان را نشان کرده و اساساً آن‌ها را به عنوان معترض نشانه‌گذاری می‌کند».

بر اساس این گزارش، برخی از بازداشت‌شدگان با خشونت جنسی، از جمله تجاوز جنسی، تهدید به تجاوز، برهنگی اجباری، لمس کردن و برق‌گرفتگی اندام تناسلی خود مواجه شدند.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل می‌افزاید: «نیروهای امنیتی برای گسترش ترس و تحقیر و تنبیه زنان، مردان و کودکان، از انگ‌های اجتماعی و فرهنگی مرتبط با خشونت جنسی و جنسیتی استفاده می‌کردند».
بررسی مرگ آرمیتا گراوند
کمیته یاد شده همچنین اعلام کرد مرگ آرمیتا گراوند را بررسی کرده است، دختری ۱۶ ساله و بدون حجاب اجباری که روز ٩ مهر امسال در مترو «شهدا» تهران پس از ورود به واگن بیهوش شد و بعدها خبر رسید که به کما رفته است. او مدتی بعد در بیمارستان درگذشت.

این گزارش می‌گوید: والدین گراوند در یک ویدئوی تلویزیون حکومتی ظاهر شدند و علت مرگ دختر خود را «فشار خون»، «سقوط» یا شاید هر دو مورد اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، «مقام‌های دولتی در روش‌هایی که یادآور مورد خانم امینی است، اقداماتی را برای مخفی کردن شرایط منجر به مرگ خانم گراوند انجام دادند».

این کمیته همچنین در گزارش خود به موج مسمومیت‌هایی اشاره کرده است که سال گذشته دامنگیر دختران دانش‌آموز در ایران شد ولی مشخص نشده که علت آن چه بوده است.
+67
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
    کمیته حقیقت یاب داره میبینه هر روز زن و بچه بیچاره فلسطینی کشته میشه ولی دهن گشادشون رو بستن انگار نه انگار 20 هزار تا بچه و زن کشته شده ولی برای یه خانمی که واسه همه معلوم شده فک فامیلش همه کومله و تجزیه طلب هستن چه چیزایی صادر میکنه؟
    50
    37
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Ali siya - لندن، انگلستان
    سازمان پلشت است نه ملل .یه مشت سگ صهیونیست آنجا نشستن فقط ضر مفت میزنن .مهسا امینی تمام شد.همه میدونن مریض بود از اول .خدا هم بیامرزش،. سازمان پلشت احمق ۳۰ هزار نفر در فلسطین کشته شده ۱۴ هزار زن و کودک .شما چه غلطی میکنی .مردم داران از گرسنگی میمیرن شما چه غلطی .
    49
    33
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    خوب که چی یعنی؟ میخواید دیو بادکنکی که درست کردید رو بکشید تا دوباره ثابت کنید ابر قدرت جهان هستید؟ انسانها دارند جونشون رو از دست میدن با کشتار جمعی، تازه بعد از این همه مدت مقصر رو شناختید؟ با معرفی ساقی خود میلیونها انسان رو باخبر کنید، چون اونها حروم خور هستن😡😠🤬😞
    22
    5
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    Ali siya - لندن، انگلستان
    ..... بابا "همه میدونن مریض بود" این همه کدوم الاغهایی هستن؟ باز از طرف همه مزخرف گفتی؟
    4
    12
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
    پس چرا نمیرین اونجا کنار تروریستهای عرب بجنگین تا سقط شین ایران از شرتون راحت شه؟ فقط اینجا پارازیت میدین و زر میزنید.دم اسرائیل گرم خوب شخمتون میزنه.
    4
    13
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
    آقا یه بار ما رفته بودیم روستا زمان بچگی . اهالی روستا گفتن یه خری هست تو روستا خیلی معروفه . از همه خرها این یکی خیلی خره . یعنی به معنای واقعی خر اونم یه خر همجنسگرا ! میدونی کیو میگم ؟ - آخه چرا خودتو دوست داری معروف کنی هی فحش بخوری ؟ هم تو هم اون نکبت یا زهرا کپنهاک . - یا خر اون روستا میافتم
    6
    3
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Ali siya - لندن، انگلستان
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    بابای عوضیش. مگه نگفت .من دروغ گفتم دخترم مریض بوده ..تو ....چه میگی .تو هم حتمآ یا تجزیه طلب هستی یا وطن فروش خود فروخته. آب بریز هما نجا که سوخته 😊😊😊😊
    0
    1
    شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.