سامان یاسین، رَپِر زندانی، باردیگر «به بیمارستان روانی امین‌آباد منتقل شد»

 سامان صیدی، رپر معترض ایرانی، که با نام هنری سامان یاسین فعالیت می‌کردرادیو فردا: شبکه حقوق بشر کردستان روز چهارشنبه، ۱۶ اسفندماه، از انتقال مجدد سامان یاسین، رپر معترض زندانی، به بیمارستان روان‌پزشکی امین‌آباد در شهر ری خبر داد.

به نوشته این شبکه حقوق بشری، سامان صیدی با نام هنری سامان یاسین، روز سه‌شنبه هفته جاری از زندان قزل‌حصار کرج به بیمارستان روان‌پزشکی امین‌آباد منتقل شده است.

انتقال این زندانی سیاسی به امین‌آباد یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که او در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواستار تعیین حکم قضایی خود شد و با اشاره به مشکلات جسمی و روحی که در حبس متحمل شده گفت که اعدام را به این شرایط ترجیح می‌دهد.

این خواننده معترض که یک سال و نیم است در حبس به سر می‌برد، در نامه خود نوشته بود که ۱۸ ماه است «بدون هیچ مدرک و هیچ مستندی بلاتکلیف در زندان محبوس هستم و در این ۱۸ ماه بارها برای من قرار دادگاه تعیین شده اما برگزار نشده است».

سامان صیدی اوایل مهر ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری کشور بازداشت و به محاربه متهم شد. ابتدا برای او حکم اعدام صادر شد، اما دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد و از آن زمان مشخص نیست که حکم دادگاه چه خواهد بود.

این اولین بار نیست که آقای صیدی به امین‌آباد منتقل شده است. بار اول او خبر داد که به دنبال «تزریق داروی ناشناخته» در این مرکز، دچار وضعیت ناپایدار جسمی و روانی شده است.

همزمان این اقدام قوه قضاییه در انتقال این زندانی سیاسی، برای کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور بهنام محجوبی بوده که در سال ۱۳۹۹ پس از انتقال به امین‌آباد و بروز مشکلات جسمی برایش در حبس جان باخت.
بهنام محجوبی پس از شرکت در تجمع دراویش گنابادی در بهمن‌ سال ۹۶ در تهران به دو سال زندان محکوم شد و حکم او اول تیرماه ۹۹ علیرغم نظریه پزشکی مبنی بر عدم تحمل حبس به اجرا گذاشته شد.

او از زندان به بیمارستان امین‌آباد و پس از بروز مشکلات پزشکی به بیمارستان لقمان منتقل شد و پس از شش روز بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان، جان باخت.

سعید دهقان، وکیل حقوق بشری، در واکنش به خبر انتقال سامان یاسین نوشته است که «این تیمارستان [امین‌آباد] عملا به بخشی از مراحل اجرای مجازات زیر نظر سازمان زندان‌ها تبدیل شده است.»
+27
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.