آمریکا می‌گوید ایران باید کل ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی خود را «رقیق» کند

 سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم ساخت ایران که در یک نمایشگاه در معرض دید قرار گرفتندرادیو فردا: ایالات متحده از ایران خواست همه اورانیوم غنی‌سازی شده ۶۰ درصدی خود را که نزدیک به آستانه خلوص ۹۰ درصدی تسلیحاتی است، «رقیق» کند.

در بیانیه نمایندگی آمریکا در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه ۱۶ اسفند همزمان با نشست فصلی شورای حکام این سازمان صادر شده است، آمده که «ایران باید غلظت همه ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی خود، و نه فقط مقداری از آن را، پایین بیاورد و تولید غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را کاملا متوقف کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش در گزارش محرمانه‌ای اعلام کرد ایران طی سه ماه گذشته ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی خود را کاهش داده و میزان اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی این کشور در قیاس با ماه نوامبر ۵ درصد کاهش یافته است.

در این گزارش فصلی به کشورهای عضو که خبرگزاری رویترز محتوای آن را منتشر کرد، همچنین آمده بود که ایران ۳۱.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی را برای تولید ۹۷.۹ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی «رقیق» کرده است.

با این حال در همین گزارش یادآوری شده بود که جمهوری اسلامی اگر به غنی‌سازی ادامه دهد، بر اساس تعریف تئوریک آژانس، به اندازه دو سلاح هسته‌ای اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد.

در بخش دیگری از بیانیه روز چهارشنبه آمریکا از میزان ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده با غلظت بالا در ایران «ابراز نگرانی جدی» شده است.

آمریکا همچنین یادآوری کرده در حال حاضر هیچ کشور دیگری «با اهداف ادعایی ایران» اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی نمی‌کند و «اقدامات ایران معکوس رفتار همه کشورهای بدون سلاح هسته‌ای عضو ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) است.»

در بیانیه آمریکا همچنین از قطع دسترسی برخی بازرسان مجرب آژانس انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران انتقاد شده است.

مشخص نیست که ایران به چه دلیل غلظت اورانیوم غنی‌شده خود را طی سه ماه پایین آورده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیمه بهمن ماه گفته بود سرعت افزایش تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران درست پس از اقدام نظامی اسرائیل در غزه که در پاسخ به حمله گروه افراطی حماس در ۱۵ مهر ماه آغاز شد، کاهش یافته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را انکار می‌کنند و می‌گویند ایران حق غنی‌سازی برای مصارف غیرنظامی را دارد.

در مقابل، کشورهای غربی می‌گویند که توجیه معتبری برای غنی‌سازی اورانیوم تا این سطح به منظور مصارف غیرنظامی وجود ندارد.

این در حالی است که آقای گروسی روز ۱۴ اسفند در گزارشی به شورای حکام سازمان ملل از رویکرد ایران در کاهش همکاری با این آژانس انتقاد کرد.

او با اشاره به گذشت سه سال از تصمیم تهران مبنی بر توقف اجرای پروتکل الحاقی همچنین افزود: «هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل باقی مانده پادمان اِن‌پی‌تی حاصل نشده، ایران توضیحات فنی معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه نکرده و آژانس را از مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع نکرده است».

رافائل گِروسی با بیان این که تنها از طریق تعامل سازنده و معنادار می‌توان به همه این نگرانی‌ها رسیدگی کرد، از ایران خواست که به‌طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.

ایران همچنین کماکان دسترسی آژانس به اطلاعات دوربین‌های مداربسته سایت‌های هسته‌ای و صدور مجوز برای برخی بازرسان آژانس را متوقف کرده است.

به‌رغم این تحولات، رویترز روز دوشنبه از قول دیپلمات‌های غربی گزارش داده که این کشورها به خاطر اجتناب از تشدید بحران جنگ غزه، از اتخاذ موضع سخت‌گیرانه درباره برنامه هسته‌ای ایران در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کردند.
+13
رأی دهید
-26

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    Ali siya - لندن، انگلستان
    باشه حتمآ. منتظر باشی .اصلا نظرتان چی است .بدیم به خودتان یا اسرائیل اورانیوم. واقعا شما چقدر پورو هستی.۴۴سال ایران تحریم سنگین کردی . اصلا شما غلط کردی از برجام بیرون بری .اون روز باید فکر این روزا میکردی .فکر کردی دانشمندان ایرانی هم بیکار،میمونن. عجب ....
    29
    23
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    Ali siya - لندن، انگلستان
    جای دیگه نیست..... اومدی اینجا با خودت حرف میزنی ....خل
    14
    22
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    آخوندها بد،جلاد،نادرست!ولی چرا همه به شما(امریکا) بایدجواب پس بدهند؟مگرشما هرجا که دلتان بخواهد نیروپیاده میکنید،تحقیرمیکنید،می کشید،اسلحه می فروشید،به کسی پاسخگوهستید؟این همه عربستان واسراییل وکشورهای عربی وغیره را شارژ مالی وتسهیلاتی میکنید ازکسی اجازه میگیرید؟یقین داشته باشید که بعداز پایان جنگ اکراین وروسیه واسراییل وفلسطین چیدمان قطبها به هم خواهد خورد.
    19
    19
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    این امر یا تقاضا ، قبل از جنگ اوکراین مثل قبل امکان داشت گوش کنه ولی الان با شروع جنگ اسراییل دیگه مشکله . مگر اینکه با روسیه کنار بیایی یاخودت با یارانت جنگ دیگری راه بیندازی که مسلما چنین اشتباهی نخواهید کرد . فعلا به همان دستورات و تهدیدها اکتفا کن ویا خودت شروع کن تا شاید مردم ما تکانی بخورند . خودت که دیدی این رژیم طرفداری بجز عده ایی فرصت طلب و ترسویی ندارد .
    12
    4
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    تموم شد؟ خیلی تاثیر گذار بود
    8
    16
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    من فکر میکنم همین روسیه دلیل اتمی نشدن ایرانه. روسیه هنوز در فکر اشغال ایرانه. اولین کسی که از ایران اتمی درست بغل گوشش متضرر میشه همین روسیه است. مگر اینکه در نقشه دراز مدت از ایران یک کره شمالی برای خودش بسازه مثل چین. که هر وقت خواست امتیاز بگیره کره شمالی رو میندازه به جون کشورهای دیگه
    4
    9
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    دولت بایدن دمکرات طوری صحبت میکنه و التیماتوم میده ، که آدم خیال میکنه جوربوزه اش را داره که ج.ا را مهار کنه !؟! ولی بقول رشتی ها ( بوشو بابا)
    5
    5
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Ali siya - لندن، انگلستان
    antifascism - تهران، ایران
    ....خل ....ت است .با ....ت .من مثل شما وطن فروش نیستم. شما ها ...تون هم میفروشی
    7
    0
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    Ali siya - لندن، انگلستان
    تو و تمامی حکومتیها و حکومت دوستان جمهوری اسلامی خلاصه مطلب از نظر من حـ... و ید
    0
    2
    ‌پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    Ali siya - لندن، انگلستان
    وقت کردی برو ...از زیر عربها تو مشهد بکش بیرون و تو نت ... نکن .. دوزاری. مادر خامنه ای .... بوده خدا میده.... تو چه ... هستن
    1
    2
    ‌پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    Hassan1479 - تهران، ایران
    اینا عمال خودشونن. کل دنیا اینو فهمیدن
    0
    2
    ‌پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.