ایران می‌گوید یک محموله نفتی آمریکا در خلیج‌فارس را «توقیف کرده است»

تصویری از کشتی «ادونتج سوئیت» که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اردیبهشت امسال توقیف کردرادیو فردا: رسانه‌های ایران گزارش دادند یک دادگاه جمهوری اسلامی حکم به توقیف و تخلیه «محموله نفتی آمریکایی» یک کشتی داده است که در خلیج فارس متوقف شده بود.

بر اساس این گزارش، دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران به‌دنبال «شکایت» وکیل بیماران پروانه‌ای، دستور توقیف «محموله نفتی آمریکایی» کشتی «ادونتِج سوئیت» در خلیج فارس را صادر کرد و «محموله این کشتی توقیف شد و متعاقباً دستورات لازم در جهت تخلیه محموله نفتی صادر خواهد شد».

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، و میزان، وابسته قوه قضائیه جمهوری اسلامی، ارزش این محموله نفتی را بیش از «۵۰ میلیون دلار» اعلام کرده‌اند.

علت «شکایت» بیماران پروانه‌ای نیز تحریم‌های کشور‌های غربی و به‌طور ویژه آمریکا عنوان شده است که به ادعای رسانه‌های جمهوری اسلامی، منجر به «جلوگیری از فروش دارو‌های مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی بر آن‌ها وارد کرده است».

ادعای تحریم دارویی توسط جمهوری اسلامی در حالی است که ایالات متحده بارها اعلام کرده است اقلام دارویی و غذایی در فهرست تحریم‌ها نیستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشتی «ادونتج سوئیت» که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد از سوی شرکت بزرگ نفتی آمریکایی شِورون اجاره شده بود.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هفتم اردیبهشت امسال و پس از توقیف نفتکش «سوئز راجان» توسط ایالات متحده که گفته می‌شود محموله نفتی آن متعلق به سپاه پاسداران بود، نفتکش «ادونتج سوئیت» را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است، توقیف کرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده تیرماه امسال محموله نفتکش سوئز راجان را در تگزاس تخلیه کرد.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید ایران ظرف دو سال گذشته چندین کشتی تجاری را توقیف کرده و دوازده کشتی دیگر را مورد حمله قرار داده است.

بیشتر این حملات و توقیف‌ها در حوالی تنگه هرمز رخ داده که یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتی‌رانی به‌شمار می‌رود و گذرگاه نفتکش‌های حامل ۲۰ درصد از کل نفت خام جهان است.

ایالات متحده در واکنش به این اقدامات، ۲۶ تیرماه امسال اعلام کرد با هدف ایجاد امنیت برای کشتی‌های تجاری که ایران در صدد توقیف آن‌هاست، جت‌ها و کشتی‌های جنگی بیشتری را به تنگه هرمز و دریای عمان اعزام می‌کند.
+23
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    چون کسی نیست که از عقب ترتیب خامنه ای مفعول مفعول زاده را بدهد، حالا خارش کرفته و دارد کاری میکند که امریکا با چند موشک پاتریوت به عقب این مفعول، از خارش بیشتر پیشگیری کند.
    9
    6
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۵
    گربه_سگ - لوزان، سوییس
    خاک بر سر ابر قدقد دنیا...کجایی جرج بوش
    8
    6
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    dannni - سوئد، سوئد
    با اینکه دل خوشی از حکومت نداریم اما وقتی آمریکا کشتی های نفت ایران مصادره میکنه و پولش به قربانیان حملات تروریستی که عربستان و دیگران میپردازه باید همین سر خود آمریکا انجام داد نفت مردم ایران پولش تو جیب دیگران بره نمیشه
    8
    18
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    این کار با چراغ سبز خود آمریکا بوده هم یک تبلیغی میشه واسه حکومت ایران که بگن خیلی اقتدار دارند بعد از افتضاح انتخابات و هم اینکه چند میلیون دلاری بهشون کمک بشه
    7
    4
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.