موجود دریایی اسرارآمیزی در آب‌های بریتانیا پیدا شد

حلزون های دریایی آبشش های ژلاتینی منحصر به فردی در دو طرف بدن خود دارندبی بی سی: گونه جدیدی از حلزون‌های بی صدف دریایی در آب‌های بریتانیا پیدا شده است. این‌گونه جدید را یک کشتی تحقیقاتی در جنوب غربی بریتانیا پیدا کرده است.

این موجود جدید پلورو برانکیا بریتانیکا نام‌گذاری شده است و متعلق به‌گونه‌ای است که معمولاً در آب‌های گرم یافت پیدا می‌شوند و احتمالاً به دلیل تغییرات اقلیمی در حال مهاجرت به شمال بوده است.

درحالی‌که حرارت اقیانوس‌ها به بالاترین حد خود رسیده است، نگرانی‌هایی درباره تأثیر این افزایش دما بر موجودات دریازی وجود دارد.

راس بالیمور از مرکز علوم محیط‌زیست، غذا و پرورش آبزیان، این موجود را تصادفاً و ازسر خوش‌شانسی، کشف کرد.

حدود ۱۰۰ گونه مختلف حلزون‌های دریایی در دریاهای بریتانیا و ایرلند وجود دارند اما آقای بالیمور در نگاه اول تشخیص داد این حلزون با بقیه فرق دارد و گونه منحصربه‌فردی است.

او می‌گوید: «آن لحظه مانند کشفی بزرگ بود»

دانشمندان میگویند این کشف نشان می‌دهد بااینکه بیشترین مطالعات زیادی در آب های بریتانیا صورت گرفته، هنوز باید بیشتر از این‌ها درباره دریاهایمان یاد بگیریم.

پیتر بری از مرکز علوم محیط‌زیست، غذا و پرورش آبزیان می‌گوید: «کشف موجود جدیدی که میکروسکوپی نیست، واقعاً هیجان‌انگیز است و نشان می‌دهد هنوز کارهای نکرده بسیاری در این حوزه وجود دارند.»
زیبایی و تنوعحلزون های دریایی برای زیبایی و تنوعی که دارند ، مشهورنداین موجودات با اینکه اندازه کوچکی دارند و تنها تا ۵ سانتی‌متر (دو اینچ) رشد می‌کنند، یکی از شکارچیان قهار دریایی هستند و در رده‌بالای زنجیره غذایی دریا قرار می‌گیرند.

این حلزون‌ها که معمولاً به‌عنوان «گونه‌های راهنما» شناخته می‌شوند، به دانشمندان کمک می‌کنند میزان سلامتی اکوسیستم آبزیان را بررسی کنند زیرا آنها حساسیت بالایی به تغییرات اقلیمی و تأثیرات ناشی از دخالت انسان از خود نشان می‌دهند.

گونه‌های دیگر حلزون‌های دریایی که با این موجود جدید در رده پلورو برانکیا قرار می‌گیرند، اغلب در آب‌های شمال اسپانیا، سنگال و دریای مدیترانه یافت می‌شوند.

آقای رأس بالیمور می‌گوید: «ما در اینجا شاهد گونه‌ای هستیم که موجودات دیگر هم خانواده‌اش همیشه در آب‌هایی گرم‌تر دیده می‌شوند.»

«این ممکن است به این معنی باشد که این‌گونه از موجودات در حال گسترش دایره‌ای که در آن زیست می‌کنند هستند زیرا شرایط در نقاط بیشتری از آب‌های دورتر، برایشان مناسب‌تر می‌شود.»

با بالا رفتن بی‌سابقه دمای آب اقیانوس‌ها، نگرانی‌هایی درباره تأثیر آن بر موجودات آبزی وجود دارد.

گرم‌تر شدن آب اقیانوس‌ها و موج‌های گرمای هوا زندگی موجودات آبزی مانند ماهی‌ها و نهنگ‌ها را که به دنبال آب‌های سردتر راهی می‌شوند را به خطر می‌اندازد و موجب تغییرات و اختلال در زنجیره غذایی دریاها می‌شوند.

کارشناسان هشدار می‌دهند این تغییرات بر منابع ماهی مورد مصرف انسان‌ها هم تأثیر خواهد گذاشت.
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.