حماس آب پاکی روی دست میانجی‌گران ریخت؛ حماس: آزادی گروگانها منوط به پذیرش همه شروط است

صدای آمریکا: اسامه حمدان از رهبران ارشد حماس روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند در پاسخ به پیشنهادهای میانجی‌گران بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه اعلام کرد آزادی گروگانها تنها زمانی میسر می‌شود که اسرائیل همه شروط حماس را بپذیرد.

اسامه حمدان که در یک کنفرانس خبری در بیروت حاضر بود درباره شروط مدنظر گروهش گفت:«آتش بس دائمی، پایان حملات و عقب‌نشینی ارتش و نیروهای نظامی اسرائیل از تمام خاک غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌هایشان و ورود کمکهای جهانی به این باریکه، اولویت اصلی و شرط ما برای آزادی گروگانهاست.»

او همچنین اسرائیل را به ایجاد مانع در دستیابی به توافق متهم کرد و افزود: «در صورت محقق نشدن خواسته‌های ما و ادامه حملات اسرائیل به غزه، مذاکرات را ادامه نخواهیم داد.»

پاسخ اسامه حمدان به درخواستهای آتش‌بس تنها ساعتی پس از آن ارائه شد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفت که کلید آتش‌بس «در دست حماس» است.

جو بایدن با تاکید بر لزوم برقراری فوری آتش‌بس در غزه و همکاریهای اسرائیل در این زمینه افزود:«ما به آتش‌بس نیاز داریم، توافق روی میز، یک پیشنهاد منطقی است که اسرائیل هم با آن موافقت کرده است و اگر نبرد تا آغاز ماه رمضان متوقف نشود، شرایط می‌تواند بسیار خطرناک شود.»

رسانه‌ها هفته گذشته گزارش دادند که پیشنهاد اولیه آتش‌بس به طرفین ارائه شده که براساس آن تقریبا به مدت ۶ هفته جنگ متوقف می‌شود و طی آن ۴۰ گروگان اسرائیلی با ۴۰۰ زندانی فلسطینی مبادله می‌شوند.

یک مقام اسرائیلی اما درباره این پیشنهاد به سی‌ان‌ان گفت شرط ما برای ادامه مذاکرات، روشن شدن دو موضوع است یکی ارائه فهرست کامل گروگانها از سوی حماس و تعیین وضعیت حیات آنها و دیگری متناسب شدن تعداد زندانیان آزاد شده فلسطینی در برابر گروگانها اسرائیلی، که حماس به این دو خواسته پاسخی نداده است.»

معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز یکشنبه از گروه حماس خواست فورا با آتش‌بس شش هفته‌ای موافقت کند و همزمان اسرائیل را ترغیب کرد برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه بیشتر تلاش کند.

گروه اسلامگرای حماس وابسته به جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۵ مهر در حمله به اسرائیل دستکم ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۵۰ نفر را گروگان گرفت. حدود ۱۰۰ نفر از گروگانها در توافق آتش‌بس دو هفته‌ای در آذرماه آزاد شدند اما هنوز حدود ۱۳۰ گروگان در اسارت حماس هستند.
+13
رأی دهید
-37

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    در خریت نظیر ندارن. خوب احمق همه میدونیم که اسراییل به راحتی میزنه زیر میز. اگر هم شرایط رو قبول کنن به محض ازادی گروگانها میزنن خار و مادرتون رو به هم پیوند میزنن. همین الان اش هم به احتمال خیلی زیاد قید این ٢٠٠ تا گروگان رو میزنن و رفح رو هم صاف میکنن. بدبخت مردم غزه که گیر یک همچین ایدئولوگهایی افتادن.
    4
    28
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    کیانپور - ونکوور، کانادا
    من با حماس موافق نیستم. حماس و اسراییل دو روی یک سکه هستند. یعنی کار یکدیگر را تکمیل می کنند. اما نمی دانم چرا این وب سایت یکطرفه از اسراییل دفاع می کند؟ چرا اعمال خلاف انسانیت اسراییل را گزارش نمی کند؟. اسراییل هم در این قضیه مقصر است چرا که حقوق فلسطینی ها را نقص کرده و به شهروندان بی دفاع حمله کرده است. خیلی از یهودیان مذهبی و سکولار جنایات اسراییل را محکوم کرده اند. اسراییل هم باید حقوق فلسطینیان را محترم بشمرد و اجازه دهد آوارگان فلسطینی به سرزمین خود برگردند. برخلاف نظر برخی هموطنان دولت ایران طرفدار فلسطین نیست بلکه طرفدار حماس است. برخی مسیولان ج.اس یهودی مخفی هستند که تیشه به ریشه ایران و فلسطین و مردم منطقه می زنند
    7
    7
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    کیانپور - ونکوور، کانادا
    یک نفر اگر کانادا هست ... این عضنفر....خیلی شوت است و با اینکه می‌گوید از حماس خوشش نمی‌آید ش. ا. ش شتر حماس هم مینوشد چه برسد به جمایت
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    کیانپور - ونکوور، کانادا
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    خودت متوجه شدی چی گفتی؟ یاد جنتی افتادم
    0
    0
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    کیانپور - ونکوور، کانادا
    این چیزی که بعد از حذف نیمی از کلمات درج شده را منهم نفهمیدم ولی الان میگم تو آدم بی شخصیتی هستی چون طرفدار جمهوری اسلامی و حماس هستی ولی بخاطر بزدلی و ترس تقیه میکنی
    0
    0
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    کیانپور - ونکوور، کانادا
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    این جمله تو دروغ و تهمت است. من از کسی ترس ندارم. همیشه هم حرفم رو زدم اکنون هم حرفم رو با شجاعت می زنم. در همین وب سایت کامنتهای من را بخون. شایدم تو عنصر رژیم هستی و مخفی کاری می کنی؟ من به برخی از عناصر به ظاهر اوپوزیسیون هم مشکوکم. البته تهمت زدن مشخصه طرفداران سلطنت است مانند حزب الهی های رژیم
    0
    0
    جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.