وزیر دفاع اسرائیل: تجاوزگری حزب‌الله «لحظه حساس» را نزدیک‌تر کرده است

 یوآو گالانت - وزیر دفاع اسرائیلصدای آمریکا: یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه شنبه ۱۵ اسفند گفت که ادامه تنش‌های مرزی با حزب‌الله لبنان احتمال نظامی‌شدن وضعیت را بالا می برد.

اسرائیل و گروه حزب‌الله، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، از زمانی که گروه شبه نظامی حماس در ۱۵ مهر اسرائیل را هدف حمله تروریستی قرار داد، به تبادل آتش پرداخته‌اند و نگرانی در مورد خطر بروز یک جنگ همه‌جانبه را افزایش داده‌اند.

گالانت پس از دیدار با آموس هوشتاین، فرستاده آمریکا برای میانجی‌گری بین اسرائیل و حزب‌الله و پایان دادن به درگیری میان آنان، در بیانیه ای نوشت: «ما به روند دیپلماتیک متعهدیم، ولی تجاوزگری حزب‌الله ما را به نقطه حساسی در تصمیم‌گیری درباره فعالیت‌های نظامی‌مان در لبنان نزدیک می‌کند.»

حزب الله اعلام کرده که حملاتش برای حمایت از فلسطینیان غزه است و اگر اسرائیل حملاتش به غزه را متوقف کند، با آتش‌بس موافقت خواهد کرد.

ولی هوشتاین روز دوشنبه پس از دیدار از بیروت هشدار داد که آتش‌بس موقت به طور خودکار به خصومت‌ها در مرز جنوبی لبنان پایان نمی‌دهد و احتمال جنگ محدود وجود دارد.

میانجی‌ها به دنبال برقراری یک آتش‌بس ۴۰ روزه در جنگ غزه در طول ماه رمضان هستند. رمضان از ۲۰ اسفند آغاز خواهد شد.

به استثنای حمله هوایی اسرائیل به دره بقاع در روز ۷ اسفند و حمله پهپادی اسرائیل به بیروت در ۱۲ دی که منجر به کشته شدن یکی از رهبران ارشد حماس شد، بیشتر درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب الله در نزدیکی مرز میان دو کشور رخ داده‌اند.

روز دوشنبه هم دولت لبنان اعلام کرد سه تن از کارکنان بخش فوریت‌های امدادی یک گروه وابسته به حزب الله در حمله اسرائیل کشته شدند. همچنین یک غیر نظامی اسرائیلی در شمال آن کشور بر اثر حمله‌ای که از خاک لبنان انجام شده بود، جان باخت.

بنا بر گزارش‌ها حملات اسرائیل از مهر تاکنون باعث کشته شدن بیش از ۲۰۰ شبه‌نظامی حزب‌الله و حدود ۵۰ غیرنظامی شده است. ده‌ها سرباز و شش غیر نظامی اسرائیلی نیز بر اثر حملات حزب الله جان باخته‌اند. ده‌ها هزار اسرائیلی و لبنانی‌ هم از روستاهای دو سوی مرز گریخته‌اند.

پس از حمله تروریستی ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی آغاز کرد.

ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها در جهان، گروه فلسطینی حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.
+11
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.