مشارکت «کمتر از ۳۵ درصدی» در انتخابات جمهوری اسلامی

 انتخابات کم‌رونق در جمهوری اسلامی.صدای آمریکا: همزمان با شمارش آرای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری، ستاد انتخابات کشور اعلام کرد انتخابات در ۱۵ استان به دور دوم کشیده شده است.

در عین حال، شماری از کنشگران سیاسی با طرح احتمال افزایش چشمگیر آرای باطله ادعای مشارکت ۴۱ درصدی را غیرواقعی دانستند.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، از مجموع ۶۱ میلیون واجد شرایط، ۲۵ میلیون نفر، معادل ۴۱ درصد، در انتخابات شرکت کرده‌اند.

این در حالی‌ است که برخی فعالان سیاسی با احتساب آرای باطله، میزان مشارکت واقعی را کمتر از ۳۵ درصد ذکر کرده‌اند.

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در کانال تلگرامی خود نوشته: «اینکه اعلام شده میزان مشارکت ۴۱ درصد است چندان واقعی نیست. باید آمار رای باطله را از این درصد کم کرد.»

او افزوده: «به سیاق انتخابات ۱۴۰۰ اگر ۱۳ درصد آراء را باطله فرض کنیم، میزان مشارکت واقعی به ۳۵ درصد هم نخواهد رسید. و این یعنی ایران باخته است.»

علی قلهکی هم که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان «روزنامه‌نگار اصولگرا» و کاربر «ارزشی» شهرت دارد و همه فعالیت‌های رسانه‌ای او در جهت حمایت از حکومت بوده است، درباره احتمال بروز سونامی آرای باطله هشدار داده است.

او با اشاره به شمارش ۴۰ درصد از صندوق‌های تهران نوشته که «نفر اول تهران ۱۱۹ هزار رای و نفر سی‌ام هم ۴۴ هزار رای آورده!»

علی قلهکی در مقایسه با انتخابات گذشته مجلس در تهران و اینکه در آن زمان نفر اول یک میلیون و دویست هزار رای و نفر سی‌ام هم ۶۴۱ هزار رای آورده بودند پرسیده: «چه خبر است؟! آیا سونامی آرای سفید (سفید، مخدوش و باطله) مواجهیم؟!»
وبسایت دیده‌بان ایران، آرای باطله را از جمله متشکل از شعارهای فوتبالی و گشتیم نبود نگرد نیست ذکر کرده است.

یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام، هم از به دور دوم رفتن انتخابات مجلس برای تعیین اغلب نمایندگان تهران خبر داده است.

او در صفحه «ایکس» خود نوشته: «در تهران ۱،۸۱۳،۰۷۳ نفر رای داده‌اند. طبق قانون هر داوطلب باید حداقل ۲۰ درصد آراء ماخوذه صحیح را برای ورود به مجلس کسب کند. با توجه به آماری که تاکنون از تعداد آراء منتشر شده، به احتمال بسیار بالا، قریب به اتفاق نمایندگان تهران در دور دوم تعیین تکلیف خواهند شد.»
عباس جوهری، رئیس ستاد انتخابات استان تهران، اعلام کرده در صورت کشیده‌شدن انتخابات تهران به دور دوم، این دور در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد.

عباس جوهری پیش‌بینی کرده که نتیجه نهایی شمارش آرا تهران روز یکشنبه ۱۳ اسفند اعلام شود.

گفتنی است موسسه افکارسنجی گمان روز یازدهم اسفند با انتشار نتایج نظرسنجی انجام شده در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۲، با عنوان «مشارکت ایرانیان در انتخابات پیش رو»، اعلام کرده بود که میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند بین ۲۵ تا ۳۰ درصد در کل کشور پیش‌بینی می‌شود.

عمار ملکی مدیر گروه مطالعات افکارسنجی گمان روز پنجشنبه در گفتگوی اختصاصی با صدای آمریکا با بیان اینکه مشارکت انتخاباتی مردم تهران نهایتا ۱۱ درصد پیش‌بینی شده است گفت: «نظرسنجی موسسه گمان به مدت ۲۴ ساعت انجام گرفت و نتایج این گزارش بر مبنای نمونه آماری متوازن‌شده بیش از ۲۸ هزار پاسخ‌دهنده از داخل ایران و افراد باسواد بالای ۱۹ سال به دست آمده که قابل تعمیم به جامعه است.
+48
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۱
    BlackJack - لندن، انگلستان

    محمد مهاجری چپاول گر اصولگرا: "میزان مشارکت واقعی به ۳۵ درصد هم نخواهد رسید. و این یعنی ایران باخته است" . نخیر ایران برده, ولی اون که باخته آخوند آدمکش نوکر روسیه است. آنقدر اینها بیشرف و بدبخت هستند که باخت را به خیال باطلش همیشه نصیب مردم ایران میدانند.
    2
    28
    یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.