تحت تاثیر نتایج اولیه انتخابات؛ دلار به مرز ۶۰ هزار تومان رسید

العربیه: یک روز بعد از پایان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و ششمین دوره خبرگان ایران، و در حالی که هنوز نتایج رسمی از سوی وزارت کشور اعلام نشده، برخی رسانه‌های داخلی اعلام کردند دلار به مرز 60 هزار تومان رسید.

به گزارش «تجارت نیوز»، قیمت دلار امروز یکشنبه دوازدهم اسفند، با رشدی ملموس بازگشایی شد و تا ظهر خود را به سقف تاریخی رساند. این در حالی است که دیروز همزمان با برگزاری انتخابات، دلار در بازار آزاد 58800 معامله شد.

برخی از خبرگزاری‌ها جهش 1200 تومانی قیمت دلار را به عنوان «پس لرزه ورود مجدد تندروها به مجلس» توصیف کردند. با این حال، روزها قبل از برگزاری انتخابات کارشناسان از احتمال افزایش نرخ دلار بعد از انتخابات سخن گفتند.

در حالیکه کارشناسان ارزی همواره اتفاقات اینچنینی همانند انتخابات را عامل تغییر جهت بازار ارز می‌دانند حکومت تا پیش از برگزاری انتخابات سعی در فریزکردن نرخ دلار می‌کرد، اما اکنون فشار تقاضای دلار در پایان سال هم ریتم افزایشی‌تری به بازار ارز داده است.

علیرغم اینکه حکومت از شروع سال با ابرازهای متعددی سعی در مهار قیمت دلار و ثبات‌ بخشیدن به بازارهای مالی داشت، اما کارشناسان اقتصادی همواره با تکیه بر مولفه‌های اقتصادی بر فشرده شدن فنر اسکناس آمریکایی توسط بانک مرکزی تاکید داشته و نسبت به رها شدن این فنر در روزهای پایانی سال هشدار داده بودند.

روند رو به افزایش نرخ دلار در برابر تومان در حالی صورت می‌گیرد که حکومت مدعی بود که روند نزولی دلار تا بعد از انتخابات مجلس و حتی تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

غلامرضا شریعتی نماینده مجلس و عضو اتاق بازرگانی دو هفته پیش با ادعای اینکه بازار ارز با مدیریت بانک مرکزی، «دشمنان را در ایجاد تلاطم ناکام گذاشت»، به پایگاه خبری «بورس پرس» گفته بود: «بازار ارز به آن درجه از ثبات رسیده که مسائل منطقه مانند غزه، یمن، سوریه و... و جوسازی‌ اخلالگران نمی‌توانند موجب تلاطم و بی‌ثباتی شدید شوند و حدود یک سال دیگر خبری از تلاطم‌های قدیم نیست و تغییر قیمت‌ها بسیار اندک و محدود بوده و پس از مدتی به حالت قبل بازمی‌گردد».

حامد امینی مصلح آبادی عضو کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی نیز با اعلام اینکه دلار به ثبات مشخصی رسیده، به همین پایگاه خبری گفته بود: «پیش بینی می‌‌شود روند کاهشی دلار تا بعد از انتخابات مجلس و پایان سال‌جاری نیز ادامه‌دار و در صورت نبود تنش و درگیری خاص منطقه، برای ماه‌های ابتدایی سال آینده نیز تکرار شود».

با این حال، فعالان بازار ارز پیشتر از انتظارات تورمی خود برای روز‌های بعد انتخابات سخن به میان آورده بودند و دمای بالای معاملات ارزی پس از انتخابات را متذکر شده بودند.
+24
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    طبق قانون دموقراضه انتخابات بر طبق مراد بوده و منتصبان علی قراضه با کسب آرای ملت خفته انتصاب شدن
    2
    17
    شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    در کل، امامان و آخوندها، جز ر...ن در تنبان خود و مملکت در هیچ چیز دیگری مهارت ندارند. نه از علم اقتصاد سر رشته دارند و نه از مملکت داری. تنها کنترل آنها این است که از دسترنج آنهایی که کار میکنند بعنوان خمس و زکات بگیرند و در بین زالو ها و تنپرورانی همچون خود تقسیم کنند، بجای تولید کار و تشویق تن پروران به کار
    5
    5
    شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.