دانشمندان آمریکایی در جفت انسان میکروپلاستیک کشف کردند

دویچه وله: دانشمندان دانشگاه نیومکزیکو در آمریکا موفق به کشف میکروپلاستیک‌ها در جفت انسان شده‌اند.

به گزارش گاردین، دانشمندان ۶۲ نمونه بافت از جفت انسان را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که رایج‌ترین پلاستیک کشف‌شده در آنها "پلی‌اتیلن" است که برای ساخت کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. میکروپلاستیک‌ها قطعات پلاستیکی به قطر یک هزارم میلی‌متر هستند.

غلظت میکروپلاستیک‌ها در نمونه‌های جفت مورد آزمایش در تحقیق جدید در محدوده‌ ۶.۵ تا ۷۹۰ میکروگرم در هر گرم بافت بود. "پی.وی.سی" و نایلون پس از پلی‌اتیلن رایج‌ترین پلاستیک‌های شناسایی‌شده بودند.

به گفته محققان "تأثیر این ذرات روی جفت، نشان‌دهنده تأثیر آن بر حیات تمام پستانداران در این سیاره است."

غلظت رو به رشد میکروپلاستیک‌ها در بافت انسان می‌تواند سبب افزایش برخی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری التهابی روده، سرطان روده بزرگ در افراد زیر ۵۰ سال و کاهش تعداد اسپرم شود.

میکروپلاستیک‌ها برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ در نمونه‌هایی از جفت چهار زن سالم در ایتالیا که بارداری و زایمان طبیعی داشتند، شناسایی شد.

دانشمندان می‌گویند: «میکروپلاستیک‌ها موادی را با خود حمل می‌کنند که سبب "اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز" می‌شوند و می‌توانند اثرات طولانی‌مدت بر سلامت انسان داشته باشند.»
آیا جوشاندن آب کمکی به کاهش میزان میکروپلاستیک ها می‌کند؟
بر اساس مطالعه جدیدی که در ۲۸ فوریه در نشریه علوم و فناوری محیط‌ زیست منتشر شد جوشاندن آب تنها به مدت پنج دقیقه می‌تواند میزان میکروپلاستیک‌ها را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

برخی از سیستم‌های پیشرفته تصفیه آب هم می‌توانند این ذرات را حذف کنند. اما جوشاندن آب راه حلی ارزان‌تر و در دسترس‌تر، به‌ویژه در کشورهای فقیر است.

دانشمندان توصیه می‌کنند که آب را باید در یک قابلمه شیشه‌ای یا فولادی ضد زنگ جوشاند.

پس از حدود پنج دقیقه، اجازه دهید خنک شود و آن را هم نزنید. میکروپلاستیک‌ها باید به ته ظرف بروند تا بتوانند فیلتر یا خارج شوند.

به خاطر داشته باشید که جوشاندن آب یک راه حل جادویی نیست، زیرا ما به احتمال زیاد دائماً در معرض سایر منابع حاوی میکروپلاستیک هستیم.

یکی از مؤثرترین راه‌حل‌ها عدم مصرف بسته‌بندی‌های پلاستیکی یکبار مصرف، از جمله بطری آب و ظروف پلاستیکی است. همچنین از قرار دادن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرفشویی یا مایکروویو باید خودداری کنید.
+11
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.