ایلان ماسک از مدیران شرکت هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی» شکایت کرد

 ایلان ماسکرادیو فردا: ایلان ماسک، میلیاردر جنجالی، از سم آلتمن، مدیر عامل «اوپن‌ای‌آی» سازنده «چت جی‌پی‌تی»، به دلیل آنچه رها کردن توسعه فناوری هوش مصنوعی برای منافع بشریت به عنوان رسالت اصلی این شرکت خواند، شکایت کرد. آقای ماسک مدیران این شرکت را متهم به حرکت به سمت درآمدزایی متهم کرد.

در شکایتی که غروب ۱۰ اسفند به دادگاه ارائه شد، گفته شده است که سم آلتمن و گرک بروکمن، یکی دیگر از بنیانگذاران شرکت «اوپن‌ای‌آی» ابتدا برای تاسیس یک شرکت غیر انتفاعی که منابع آن در دسترس عموم قرار بگیرد به آقای ماسک مراجع کردند.

وکلای ایلان ماسک در این شکایت که به دادگاهی در سانفرانسیسکو تسلیم شده است، می‌گویند تمرکز شرکت «اوپن‌ای‌آی» با کمک و حمایت مایکروسافت بر کسب درآمد آن توافق را نقض کرده است.

این دادخواست می‌افزاید که شرکت «اوپن‌ای‌آی» طراحی پیشرفته‌ترین مدل هوش مصنوعی جی‌پی‌تی-۴ را «کاملا مخفی نگاه داشته‌اند.»

شرکت های «اوپن‌ای‌آی» ، مایکروسافت و ایلان ماسک تاکنون در مورد این شکایت اظهار نظر نکرده‌اند.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۵ یکی از بنیانگذاران شرکت «اوپن‌ای‌آی» بود ولی در سال ۲۰۱۸ از هیئت مدیره آن کناره‌گیری کرد.

آقای ماسک که ثروتمندترین فرد جهان است، مدیر عامل شرکت تولید کننده خودروهای الکتریکی تسلا و شرکت تولید کننده موشک های فضاپیمای «اسپیس اکس» است. علاوه بر این او در سال ۲۰۲۲ شبکه اجتماعی توئیتر را به بهای ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد.

هیئت مدیره سابق شرکت «اوپن‌ای‌آی» سال گذشته میلادی سم آلتمن را از مقام مدیر عامل این شرکت برکنار کرد و دلیل تصمیم خود را حفاظت از رسالت این شرکت برای توسعه فناوری هوش مصنوعی برای منافع بشریت توصیف کرد.

چند روز بعد و در پی اعتراض تعداد پرشماری از کارمندان این شرکت، هیئت مدیره سابق مجبور به کناره‌گیری شد و هیئت مدیره جدید بار دیگر سم آلتمن را به مقام مدیر عامل «اوپن‌ای‌آی» منصوب کرد.

روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه گزارش داد که این شرکت قرار است در ماه مارس چندین عضو جدید را به هیئت مدیره این شرکت بیافزاید.

«چت جی‌پی‌تی» که در نوامبر ۲۰۲۲ به بازار عرضه شد، به فاصله شش ماه سریع تر از هر نرم افزار دیگری در تاریخ گسترش و عمومیت پیدا کرد.

این ابزار در عین حال، باعث شد که غول های دیگر فناوری دیجیتال نظیر مایکروسافت و آلفابت، شرکت مادر گوگل، و تعداد پر شماری از شرکت‌های کوچک‌تر داده‌محور نیز با اتکا به هیجانی که در مورد ربات‌های کلامی و هوش مصنوعی مولد به وجود آمد میلیاردها دلار سرمایه گذاری جلب کنند.

از زمان عرضه «جت جی‌پی‌تی»، تعداد زیادی از شرکت‌ها این ابزار هوش مصنوعی را برای انجام کارهای گوناگون مثل خلاصه کردن متن و یا نوشتن کدهای کامپیوتری به خدمت گرفته‌اند. شرکت های بزرگ فناوری دیجیتال نیز هر یک محصولات هوش مصنوعی مولد خود را به بازار عرضه کرده‌اند.
+7
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.