تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ ۱۱۴ میلیون دلار از اسرائیل دریافت کرد

 خان یونسصدای آمریکا: دولت نروژ روز پنجشنبه، دهم اسفند، اعلام کرد در پی توافق حاصل شده برای آزادسازی وجوه مالیاتی مسدود شده تشکیلات خودگردان فلسطینی، اسرائیل ۱۱۴ میلیون دلار به این نهاد مورد حمایت غرب پرداخت کرد.

نروژ پیشتر گفته بود که موافقت کرده است در انتقال وجوه اختصاص یافته برای تشکیلات خودگردان فلسطینی، که توسط اسرائیل جمع‌آوری اما مسدود شده بود، کمک کند.

وزیر دارایی اسرائیل انسداد تمام وجوهی را که قرار است به تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ها منتقل شود، از جمله وجوه مالیاتی فلسطینی‌ها که در طول ماه ژانویه جمع آوری شده است، لغو کرد.

یوناس گار استوره، نخست وزیر نروژ، گفت: «این پول برای جلوگیری از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطینی، برای اطمینان یافتن از ارائه خدمات حیاتی به فلسطینی‌ و پرداخت دستمزد معلمان و کارکنان بهداشتی کاملا ضروری است.»

او بدون اشاره به جزییات گفت وجوه بیشتری در راه است.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، کابینه اسرائیل از انتقال بخشی از وجوهی که رام‌الله برای پرداخت خدمات و کارمندان غزه استفاده می‌کند، خودداری و استدلال کرد که این پول می‌تواند به حماس، گروه تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران که نوار غزه را اداره می‌کند، منتقل شود.

اسرائیل از این مالیات‌ها سه درصد کمیسیون می‌گیرد.

نروژ، که بر اساس توافق بین طرفین به عنوان یک واسطه عمل می‌کند، درآمد مالیاتی را برابر با سهمی که اسرائیل برای غزه تخمین می‌زند نگه می‌دارد و بقیه را به تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ها پرداخت می‌کند.

اسلو همچنین روز دوشنبه گفته بود سهمی از پولی را که از طرف تشکیلات خودگردان نگهداری می‌کند، از اسرائیل دریافت کرده است اما به جزییات بیشتری اشاره نکرد.

بر اساس توافقنامه‌های صلح موقت در سال ۱۳۷۳، وزارت دارایی اسرائیل مالیات بر واردات کالا به مناطق فلسطینی‌ را از طرف فلسطینی‌ها جمع‌آوری می‌کند و ماهانه به تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ها انتقال می‌دهد. اما پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل اختلاف بر سر پرداخت‌ها آغاز شد. به دنبال این حمله، که به کشته‌ شدن ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر منجر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلام‌گرای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

مقامات حماس از آن زمان چندین بار تاکید کرده‌اند در صورت توان حمله‌ای این چنین را بارها تکرار خواهند کرد.

حماس بدون اشاره به تعداد اعضای کشته‌شده خود در نتیجه تهاجم اسرائیل به غزه می‌گوید بیش از ٣۰هزار فلسطینی ساکن غزه تاکنون کشته شده‌اند.

بخش فارسی صدای آمریکا نمی‌تواند به طور مستقل آمار و ارقام ارائه‌شده را راستی‌آزمایی یا تایید کند.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.
+5
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.