پدر الیاس محمدی: مقامات ایرانی هنوز هیچ اطلاعی از جزئیات کشته شدن فرزندم نداده‌اند

 عکس منسوب به پاکبان کشته‌شده در پل نیایشرادیو فردا: پدر الیاس محمدی، پاکبان افغان در شهرداری تهران، که در روز بیستم بهمن به قتل رسید، می گوید که مقام های ایران هنوز هیچ نوع اطلاعی از جزئیات کشته شدن فرزندنش به او و خانواده اش نداده‌اند.

عبدالرحمن محمدی پدر الیاس محمدی که رادیو آزادی، متعلق به رادیو اروپای آزاد، از او به عنوان «پناهجوی افغان»‌نام برده است، افزود: جسد فرزندش را شنبه گذشته از مرز ایران تحویل گرفت و او را به خاک سپرد:

آقای محمدی در گفتگوی خود با رادیو ازادی که روز پنجشنبه منتشر شد، اضافه کرد: «برادرش برای ما زنگ زد و گفت که الیاس را از پل پرتاب کردند، خودش هم آمد و جنازه را با خود آورد. وکیل گرفتیم و جنازه را از تهران به مرز آوردند و رفتیم آوردیم و دفن کردیم، جنازه دوازده شب در تهران مانده بود.»

عبدالرحمن محمدی اشاره کرد که الیاس محمدی «شش سال پیش برای کارگری به تهران رفته بود و با برادرش در آنجا زندگی می کرد.»

کانون حقوق بشر ایران روز سوم اسفند گزارش داد که الیاس محمدی، پاکبانی که بامداد جمعه ۲۰ بهمن به وسیله یکی از حامیان جمهوری اسلامی از پل نیایش به پایین پرتاب و کشته شد، کارگر یک میوه‌فروشی در تهران بوده که شب‌ها هم برای شهرداری کار می‌کرده است.

به گزارش رسانه ها در ایران قاتل این کارگر جوان شهرداری تهران که هویتش تاکنون اعلام نشده، در تشریح انگیزه‌اش گفته است «فکر کردم مقتول قصد اهانت به پرچم‌های ۲۲ بهمن را دارد.»

در این ارتباط روزنامه «اعتماد» چاپ تهران روز هشتم اسفند جزئیات جدیدی از قتل الیاس محمدی، پاکبان ۱۹ ساله شهرداری تهران، منتشر کرد و نوشت که این کارگر شهرداری به دلیل آن که ایرانی نبود، بیمه نداشته است.

این روزنامه به نقل از یک شخص نزدیک به الیاس محمدی نوشت: «الیاس دو، سه سالی می‌شد که از یکی از کشورهای همسایه به ایران آمده بود. الیاس کارگر شهرداری هم بود و شب‌ها دیواره‌های روگذر اتوبان‌ها را نظافت می‌کرد و بعد از اتمام کارش سمت میدان نور در کانکس شهرداری می‌خوابید.»

این روزنامه به موضوع جذب نیرو در شهرداری هم پرداخته و نوشته است که تمام کارگران شهرداری باید بیمه شوند، ولی اگر ایرانی نباشند، نمی‌توانند بیمه شوند.

اعتماد تاکید کرد در چنین شرایطی، کارگران غیرایرانی وقتی اتفاقی می‌افتد، نمی‌توانند موضوع را پیگیر شوند، چون هیچ هویتی ندارند و حتی پلیس به خاطر عدم هویت، گزارش سرقت از آنها را نمی‌تواند ثبت کند. بنابراین طبق این شرایط هیچ حق و حقوقی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

این روزنامه اشاره کرد که الیاس فرزند آخر یک خانواده با یک برادر بزرگ‌تر بوده است که روزها در میوه‌فروشی کار می‌کرد.

در این گزارش به نقل از این فرد مطلع آمده است که «صاحب میوه‌فروشی چند بار به او گفته بود که شب‌ها دیگر برای شهرداری کار نکند و همانجا در میوه‌فروشی بماند، اما الیاس موافقت نکرده بود.»

یکی از اهالی همان محلی که این پاکبان شهرداری روزها در آنجا مشغول بود نیز فعالیت الیاس محمدی در میوه فروشی را تایید کرده است.

کانون حقوق بشر ایران روز سوم اسفند به نقل از فردی که این پاکبان جوان را می‌شناخت، نوشت که ماموران شهرداری تهران یک روز پس از نصب اعلامیه ترحیم این جوان در یک مغازه میوه‌فروشی، اعلامیه ترحیم را کندند و مالک فروشگاه را تهدید کرده‌اند که «حق ندارد درباره این جوان با کسی صحبت کند.»

پس از قتل الیاس محمدی، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، گفت: «شهرداری پیگیر حق و حقوق پاکبان فوت شده است، اما بیان ابعاد و جزییات مرگ پاکبان از حوزه اختیارات ما خارج است.» اما حال با توجه به بیمه نبودن او، شهرداری تهران چه اقدامی انجام خواهد داد.

علیرضا زاکانی پس از این سخنان دیگر در این مورد اظهار نظر نکرده است.

برخی روزنامه‌نگاران، وکلا و کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار انتشار اطلاعات دقیق درباره الیاس محمدی شده و این جنایت را نتیجه ترویج سیاست حمایت از نیروهای «آتش به اختیار» دانسته‌اند.
+11
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.