محکومیت شروین حاجی‌پور به حبس، ممنوعیت خروج از کشور و ساخت موسیقی علیه آمریکا

 شروین حاجی‌پور، خواننده و ترانه‌سرای معترضرادیو فردا: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، شروین حاجی‌پور، خواننده و ترانه‌سرای معترض را به مجازات‌های متعددی ازجمله «حبس»، «ساخت موسیقی علیه جنایات آمریکا» و «ممنوعیت خروج از کشور» محکوم کرد.

آقای حاجی‌پور روز جمعه ۱۱ اسفند تصویری از حکم صادرشده از سوی دادگاه انقلاب علیه خود را در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام منتشر کرد.
بر اساس این حکم، این خواننده بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه حبس و برای اتهام «اغوا و تحریک مردم به اغتشاشات به قصد برهم زدن امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری محکوم شده که از بین آن‌ها «مجازات اشد» یعنی سه سال حبس قابل اجرا است.

شروین حاجی‌‌پور هم‌چنین به مطالعه و جمع‌آوری مطالب به‌صورت دست‌نویس از دو کتاب دینی و حکومتی درباره زن و انتشار آن در فضای مجازی، هم‌چنین «ساخت موسیقی درباره جنایات آمریکا علیه بشریت» و «جمع‌آوری نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا در یک قرن اخیر و انتشار در فضای مجازی» محکوم شده است.

«دو سال ممنوعیت خروج از کشور» و «شرکت در دوره آموزشی مهارت رفتار و دانش در حوزه هنر» از دیگر احکام صادرشده علیه این خواننده جوان است.

شروین حاجی‌پوردر روزهای آغازین اعتراضات «زن زندگی آزادی» آهنگ و ترانه «برای» را با الهام از پست‌های کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی خواند و منتشر کرد.

در این ترانه، او به دغدغه‌های مردم ایران از جمله مشکلات اقتصادی، فاصله طبقاتی، فشارهای اجتماعی و معضلات محیط زیستی پرداخته بود.

حاجی‌پور سال گذشته پس از انتشار این آهنگ، بازداشت و مدتی تحت بازداشت قرار داشت و ۱۲ مهرماه همان سال به قید وثیقه آزاد شد.

این ترانه با استقبال گسترده در داخل و خارج از ایران روبرو شد و جایزه بخش «آهنگ برای تغییرات اجتماعی» شصت و پنجمین دوره گرمی را از آن خود کرد.

شروین حاجی‌پور، ۲۲ دی امسال یک موزیک‌ویدئوی تازه با عنوان «آشغال» در اینستاگرام منتشر کرد که پس از گذشت ۲۴ ساعت فقط در صفحه خود او بیش از ۳۰ میلیون بار دیده شد.

او همان روز از احضار چندباره خود به دادگاه برای آهنگ «برای» خبر داده و گفته بود: «نمی‌دانم این ترس و بلاتکلیفی تا کی ادامه دارد.»

شروین حاجی‌پور در پست امروز خود همچنین نوشته که مدیر برنامه‌هایش که در تولید قطعه «برای» هیچ دخالتی نداشته، اما در تمامی جلسات دادگاه، همراه او بوده، به‌عنوان «شریک جرم» این خواننده معرفی شده است.
+9
رأی دهید
-55

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا

    با درود به خاندان پهلوی ! من با ساختن ترانه علیه آمریکا موافقم ! شروین جان اینو بخون :آمریکا ، آمریکا ننگ به نیرنگ تو ، تفاله تو خمینی ، نابود کرد ملت ما ،،، اینم تو دهنی به کارتر و خمینی مامور سیا ،،،، جاوید شاه 🤗
    7
    44
    جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    شما باید یک قطعه موسیقی بسازید و در آن امریکا جنایکار را محکوم کنید.و اسم این را هم گذاشته مجازات. اول باید به این فکر برسی. کار هر کسی‌ نیست. فکر کنم دادستان و قاضی هر دو فامیل پیرزن باشند. زمان شاه کفش نداشتند .اینجوری انتقام می‌‌گیرند. ولی‌ باور کنید. هنرمند باشید و خواننده و شما را مجبور کنند. اشد مجازات است. توصیه به این عزیز. برایه را دوباره عوض کن. بر ضد آمریکا. معنی دو پهلو خواهد شد. همه درک کننند. دست انداختن است." برای مردم بدون کفش زمان شاه. برای سرخ پوستان آمریکا. برای مردم فلسطین. نه برای اسراهیل. برای اقامون و ۵۷ اتی او. منجمله چی‌ چی‌ بشر. برای روح پاک مصدق ولی‌ فقط تا سال ۵۷." خلاصه برای همه چپی راستی‌. که این انقلاب را درست کردند. تا یادم نرفته "برای سه تفنگدار لندنی ،مسعود .فرخ و عطا". یک HIT دیگر خواهد شد
    3
    30
    جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران

    یعنی قاضی از یه طرف سوهان رو برداشته قشنگ تا دو سال بکشه به روح این بچه و یه صابون هم که مخشو بسابه و به خیال خودش مغزشو شستشو بده ! زهی خیال باطل . با دو نسل 80 و 90 چه میکنی ؟ و البته نسل قرن جدید که دیگه متاسفانه اونها رو نخواهین دید . خیلی دوست داشتیم ببینیم نسل قرن 1400 در ازای این 1400 سالی که ایران رو غصب کردین چجوری قرار بود دهنتونو مورد عنایت قرار بدن ولی حیف که قرار نیست تا ده سال دیگه بمونین . ( با فاطمه زهرا کپنهاگ که گفتی دوست داری فحش بخوری چون فحشها توشه آخرتت هستن . وقتت کمه ها . بیشتر زور بزن تا توشه بیشتری جمع کنی.....
    43
    19
    جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران

    یعنی با این کارشون کاری کردن دو سال بعد که رژیم عوض شد شروین هم فامیلیشو عوض کنه و هم درجا بشه وزیر فرهنگ و موسیقی کشور
    33
    6
    جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    الفارد - وردینگ، انگلستان

    در راستی و عظمت روح این بشر همون سه خط آخر بس . ای کاش بین فسیل‌های اپوزوسیون هم دو نفر وجود داشتند که به درک و فهم شروین از شرایط و انسانیت رسیده بودند. ایکاش آدمهای بیشتری در بین ما ایرانی ها بودند که به این برداشت از انسانیت و زندگی رسیده بودند. شروین جان اسطوره ای ، احترام قلبی ام نسبت به شما چند برابر شد.
    2
    23
    جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Daheye 60 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    کثافت ترین رژیم تو تاریخ ایران , همین جمهوری اسلامی هست . مرگ بر جمهوری اسلامی و هر چی آخوند.
    3
    14
    جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.