درخواست حماس برای راهپیمایی فلسطینیان در میانه مذاکرات آتش‌بس

تانک ارتش اسرائیل به سوی نوار غزه شلیک می‌کندرادیو فردا: اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه افراطی حماس، در پیامی ویدئویی که روز چهارشنبه ۹ اسفند در بیروت پخش شد از فلسطینیان خواست روز اول ماه رمضان برای عبادت در مسجد الاقصی از کرانه باختری و بیت‌المقدس (اورشلیم) راهپیمایی کنند.

درخواست هنیه از فلسطینی‌ها برای راهپیمایی در شرایطی مطرح شده که مذاکرات برای آتش‌بس در جنگ غزه ادامه دارد و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، ابراز امیدواری کرده تا قبل از شروع ماه رمضان به نتیجه برسد.

ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای غربی، حماس را گروهی تروریستی می‌دانند.

آقای بایدن روز سه‌شنبه گفت که بر سر آتش‌بس بین اسرائیل و حماس که به آزادی گروگان‌های اسرائیلی نیز منجر خواهد شد، توافق‌های کلی حاصل شده است و ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس از روز چهارم مارس (۱۴ اسفند) به اجرا در آید.

یک مقام آمریکایی نیز گفته است که در چارچوب این توافق، کمک‌های بشردوستانه بیشتری به نوار غزه منتقل می‌شود و همچنین تعدادی از زندانیان فلسطینی آزاد خواهند شد.

این در حالی است که مقامات اسرائیلی و رهبران حماس در جدیدترین موضع گیری‌های خود احتمال برقراری آتش‌بس را بسیار ضعیف توصیف کرده و مقامات قطری که نقش میانجی را ایفا می‌کنند اعلام کرده‌اند که موضوعات اختلاف‌برانگیز هنوز حل نشده است.

دولت اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که اجازه خواهد دادمراسم نماز و عبادت ماه رمضان در مسجدالاقصی برگزار شود ولی خاطرنشان کرد که تعداد نمازگزاران متناسب با ضرورت‌های امنیتی محدود خواهد شد.

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در بخشی از پیام ویدئویی خود گفت: «از مردم خود در بیت المقدس (اورشلیم) و کرانه باختری دعوت می‌کنیم که روز اول ماه رمضان به سوی مسجد الاقصی راهپیمایی کنند.»

او مدعی شد که حمله روز پانزده مهر این گروه به خاک اسرائیل که به کشته شدن جدود هزار و ۲۰۰ نفر منجر شد، اقدامی برای پایان دادن به حملات اسرائیل به مناطق و اماکن مقدس فلسطینیان بوده است.

اسماعیل هنیه در بخش دیگری از این سخنرانی گفت حماس در مذاکرات با اسرائیل انعطاف نشان می‌دهد ولی درعین حال برای ادامه نبرد آماده است.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، گروه حماس در حال بررسی طرح آتش‌بس ۴۰ روزه‌ای است که در مذاکرات هفته گذشته در پاریس مورد توافق دولت اسرائیل قرار گرفت.

هیئت‌های نمایندگی اسرائیل و حماس این روزها در قطر مشغول مذاکره برای مشخص کردن جزئیات این توافق هستند.

یک منبع مطلع از مذاکرات در قطر گفت در چارچوب این توافق ارتش اسرائیل از مناطق پر‌جمعیت نوار غزه خارج خواهد شد ولی اسرائیل با درخواست حماس برای پایان دادن به حملات خود و خروج کامل از نوار غزه موافقت نکرده و سرنوشت مردان اسرائیلی در سنین خدمت نظامی هم که در اسارت حماس هستند هنوز مشخص نشده است.

اسماعیل هنیه از کشورهای عربی و همچنین «محور مقاومت» که شامل گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران نظیر حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن و شبه نظامیان شیعه عراقی می‌شود خواست که حمایت از فلسطینیان در نوار غزه را افزایش دهند.

او گفت: «وظیفه تمامی ملت‌های عرب و مسلمان است که برای پایان دادن به توطئه گرسنگی در نوار غزه وارد عمل شوند.»

اسرائیل بارها تاکید کرده که برای نابود کردن حماس محاصره کامل نوار غزه ضروری است و نهادهای امدادرسان را مسئول کمبود نیاز اساسی مردم غزه و گرسنگی آنها می‌داند.

ارئش اسرائیل روز چهارشنبه گفت در انتقال محموله‌های بشردوستانه از طریق هوایی به جنوب نوار غزه با امارات متحده عربی، اردن، مصر، فرانسه و آمریکا همکاری کرده است.

وزرات بهداشت نوار غزه که در کنترل حماس است روز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌های حملات اسرائیل در حدود پنج ماهی که از شروع جنگ می‌گذرد به ۲۹ هزار و ۹۵۴ نفر رسیده و اجساد تعداد پرشماری از قربانیان هنوز زیر آوار است.

به گفته ساکنان شمال نوار غزه، گلوله‌باران این منطقه که اسرائیل دو ماه پیش گفت در آنجا به پیروزی رسیده است روز چهارشنبه نیز ادامه یافت. به نظر می‌رسد هدف اصلی حملات اسرائیل حومه شهرک زیتون است که در روزهای اخیر صحنه نبردهای شدید با گروه افراطی حماس بوده است.

یک مقام فلسطینی مطلع از مذاکرات به خبرگزاری رویترز گفت: «با توجه به نزدیک شدن ماه رمضان مذاکره‌کنندگان تلاش خود را افزایش داده‌اند. هنوز برای امیدواری به یک توافق زود است ولی درعین حال مذاکرات متوقف نشده است.»
+1
رأی دهید
-33

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    دیگه از شیرینی و شربت خبری نیست ، رهبر حماس به نرمش قهرمانانه متوسل شده ،
    2
    15
    ‌پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    هرومزاده رفته تو زیر زمین قایم شده و داره مردم را میفرسته جلو توپ و تانک
    2
    15
    ‌پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    مردم اگر برن حقشونه که توی درگیری کشته بشن. توی هتلهای قطر نشستن و دستور راهپیمایی میدن
    2
    14
    ‌پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    راه پیمایی وحوش مسلمان تا رفتار وحوش دیگر را تایید کنند!
    3
    10
    ‌پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.