دریافت حقابه ایران از هیرمند به مهرماه سال آینده موکول شد

 آزاد نشدن حقابه رود هیرمند باعث خشک شدن رودخانه هامون در استان سیستان و بلوچستان شده استرادیو فردا: در ادامه محرومیت ایران از آب رود هیرمند، نماینده ویژه ابراهیم رئیسی در امور افغانستان روز چهارشنبه، ۹ اسفند، تاریخی جدید را برای دریافت حقابه کشور از این رود اعلام کرد.

پس از ماه‌ها رفت و آمد و جدل میان مقامات جمهوری اسلامی و طالبان، این چندمین بار در نیمه دوم سال جاری است که زمان دریافت حقابه ایران از رود هیرمند که از کوه‌های افغانستان سرچشمه می‌گیرد به تعویق می‌افتد.

در آبان‌ماه سال جاری، ۱۴۰۲، رسانه‌ها در داخل ایران خبر دادند که با گذشت یک ماه از آغاز سال آبی حکومت طالبان «هیچ سهمی» از آب رود هیرمند به ایران نداده است.

درنهایت کار به آنجا رسید که علی‌محمد طهماسبی، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران، از «قول شفاهی» ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان، در جریان سفر او به تهران برای تخصیص حقابه ایران از هیرمند «به محض مساعد شدن شرایط» خبر داد.

حال بار دیگر حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ابراهیم رئیسی در امور افغانستان، ابراز امیدواری کرده است که «در سال آبی جاری یعنی تا مهرماه [۱۴۰۳] شاهد وارد شدن آب از هیرمند به کشور باشیم».

او ضمن ارائه این تاریخ جدید که به هیچ وجه قطعی نیست اذعان کرده است که آخرین مذاکرات ایران و افغانستان بر سر مسئله حقابه هیرمند نیز «نتیجه مطلوبی را که وزارت نیرو دنبال می‌کرد در برنداشت».

طی دو سال گذشته مقامات جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که طالبان با تخصیص سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران از هیرمند موافقت کرده، اما نه طالبان چنین توافقی را تایید کرده و نه آبی به سمت ایران رها شده است.

موضوع گرفتن حقابه ایران از رودخانه هیرمند سال‌هاست که مورد اختلاف مقام‌های جمهوری اسلامی و حکومت افغانستان قرار دارد. اما این اختلافات با به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان شدت گرفته است.
+2
رأی دهید
-35

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    بُزک نمیر بهار میاد ، کمبیزه با خیار میاد !!
    2
    36
    ‌چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران

    ایران باید از هزاره‌ها و تاجیک ها در همین ایران سربازگیری کنه تابعدا یک قاچ سرزمین مادری و خراسان برگرده. تا بوده همین بوده تاریخ مجددا تکرار میشه برای قبایل وحشی ترک و پشتون در تمام دوره‌ها همین راه چاره بوده کنارش یک چندتایی هم کلاهک نیاز داریم هیچ راه حل دیپلماتیک و بشر دوستانه و دموکراتیکی نه تو این رژیم و نه در هیچ دوره بعد از اینها وجود داره. تا بوده درگیریه تمدنها بر سر منابع بوده ما تمدنیم اینا وحشیند هیچ چیزی هم تغییرش نمیده.
    5
    25
    ‌چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    تا این ها بخواهند دوا را توی دهان بیمار بگذارند چهلم که هیچ بلکه سر سال او هم گذشته و یک دریا اب هم توی گور مرده بریزند از جایش تکان نمی خورد
    2
    12
    ‌پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    Momijii - توکیو، ژاپن
    کاملا درسته ، تا جمهوری نکبت و بی عرضه و فاسد اسلامی روی کار هست ، آش همین و کاسه همان .
    2
    9
    ‌پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.