روزنامه شرق: فاصله چندانی با دریافت «وام خرید موز، آرد و شیر» نداریم

صدای آمریکا: یک روزنامه چاپ تهران روز چهارشنبه نهم اسفند، با اشاره به وضعیت وخیم معیشتی مردم و راهکارهای دولت در این مورد نوشت که «به نظر می‌رسد فاصله چندانی با دریافت وام خرید موز، آرد یا شیر نداشته باشیم.»

روزنامه «شرق» افزود: در سال های اخیر از وام خرید مسکن و خودرو به وام ودیعه مسکن و خرید لوازم خانگی رسیدیم.

به نوشته این روزنامه، با بدتر شدن شرایط اقتصادی و معیشتی مردم، ماجرا به خرید گوشت و مرغ و حتی لباس قسطی رسید و امروز مردم باید وام بگیرند تا بتوانند آجیل و میوه شب عید بخرند.

اشاره شرق به خبر وزارت صمت مبنی بر وام ۲۰ میلیون تومانی برای خرید مایحتاج عید است.

این روزنامه اضافه کرد که روایت تلخ کاهش قدرت خرید به نقطه‌ای رسیده که درست در همان روزی که بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور، خط فقر برای یک خانواده چهار‌نفره را حداقل ۲۵ میلیون تومان اعلام می‌کند، در آن سو مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اختصاص وام به خریداران شب عید خبر می‌دهد.

نویسنده گزارش یادآور شده است زمانی که ایده وام ودیعه مسکن مطرح شد، مردم آن را رویدادی ناگوار خواندند که نشان می‌داد امید و انتظار در جامعه به چه سطحی رسیده است که مردم دیگر نه‌تنها توان خرید خانه ندارند، بلکه در اجاره یک سرپناه حداقلی هم با مشکل مواجه هستند.

اشاره به وام ودیعه مسکن، در حقیقت، مرور روندی است که شرق برای نشان دادن روند فلاکت در جامعه انتخاب کرده است.

این روزنامه اشاره کرد که چشم‌ها به دیدن تابلوها و بیلبوردهایی با عبارت «فروش اقساطی» سر در فروشگاه های قصابی، لباس‌فروشی، خشکبار فروشی و حتی لوازم آرایشی و بهداشتی عادت کرده است.

بنابر اعلام خبرگزاری مهر، محمدحسین قمری، مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت، گفته است که مردم با اعتبارسنجی از طریق بانک‌ها می‌توانند برای فروش شب عید ثبت‌نام و در اسفندماه خرید کنند و پول آن را در اردیبهشت سال آینده بپردازند.

او سود اعتبار این طرح را برای مردم صفر درصد اعلام کرده و وعده داده است که پس از اعتبار سنجی، هیچ‌گونه چک و سفته‌ای هم برای ضمانت نیاز نیست.
تورم افسارگسیخته در ایران؛ دولت برنامه‌ای برای بهبود معیشت مردم ندارداین رویکرد وزارت صمت در کنار ادامه پرداخت یارانه‌ها، کمک هزینه معیشتی و کالابرگ الکترونیک در سال آینده و همچنین طرح‌های کمکی تحت عنوان فجرانه، موضوعی است که کارشناسان از آن به‌عنوان پیش‌بینی دولت از بدتر شدن شرایط اقتصادی و معیشتی مردم یاد می کنند و معتقد هستند تداوم این سیاست‌ها برای جبران بخشی از فشارها، بی‌نتیجه خواهد بود.

در این ارتباط، حسین صمصمامی، اقتصاد دان و رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه بهشتی تهران، روز پنجم اسفند به وب سایت «دیدبان ایران» گفت که سال آینده تورم بیش از ۴۰ درصد خواهد بود.
+24
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
    به امید روزی که پول باشد و مواد غذایی نباشد، شاه مملکت داری بلد نبود، زیر پای یک مشت گرگ درنده کادیلاک و بیوک و شورولت و بنز و بی ام و وووووو.... ریخته بود! غافل از اینکه زمین و زمان از این امت بیزار است و اشیاء ارض در گریز! قالتاق ترین هاشون هم زدند بچاک و پخش دنیا و بقیه ماجراها هم که عزیزان خود بهتر میدانند!
    3
    13
    ‌چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    به امید خدا مجلس جدید که انتخاب شده این کار رو به سرانجام میرسونه و این حق مردم ایران هستش که وام خرید موز بگیرند. از خدمات حکومت ولایت فقیه
    2
    4
    ‌چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.