صعود دلار و سقوط بورس در ایران؛ یک کارشناس: هر که در بورس مانده «سندروم استکهلم» دارد

صدای آمریکا: هم‌زمان با ادامه افزایش قیمت دلار در بازار ایران، بازار سرمایه با «دومین ریزش زمستانی» مواجه شد. یک کارشناس اقتصادی می‌گوید کسانی که در بازار بورس ایران مانده‌اند، دچار «سندروم استکهلم» هستند.

بنا بر تازه‌ترین گزارش وب‌سایت «بن‌بست» که نرخ ارزهای خارجی و طلا را در بازار ایران گزارش می‌کند، شامگاه دوشنبه سوم اسفند به وقت تهران، هر یک دلار آمریکا معادل ۵۸ هزار و ۲۵۰ تومان فروخته شد و قیمت هر یک تمام سکه موسوم به «طرح امامی» به ۳۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.

در این حال، وب‌سایت «خبرآنلاین» گزارش داد که «دومین ریزش بزرگ» در آخرین ماه سال، باعث شده «شاخص بورس بار دیگر در کف مقاومتی خود، یعنی محدوده دو میلیون واحدی قرار بگیرد.»

خبرگزاری مهر نیز اعلام کرد شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه «با ریزش سرسخت بیش از ۱۶ هزار واحدی» روبه‌رو شد و در حال حاضر «ارزش معاملات خرد در کمترین میزان قرار دارد.»

بر اساس این گزارش، «نوعی رخوت و رکود» گریبانگیر بازار سرمایه شده و در معاملات امروز «۵۶۰ نماد بورسی در وضعیت منفی» و «تنها ۳۴ نماد در وضعیت صف خرید» قرار داشته‌اند.

برخی رسانه‌ها نیز به «افت ۱۱۲ میلیارد دلاری» ارزش کل بازار سرمایه از آغاز دولت سیزدهم جمهوری اسلامی تا کنون اشاره کرده و اعلام کرده‌اند که ارزش کنونی آن «۱۴۴ میلیارد دلار» است.

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی، در واکنش به وضعیت بازار سهام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آنهایی که هنوز در بازار بورس مانده‌اند، دچار سندروم "استکهلم" هستند.»
«سندروم استکهلم» در روانشناسی به پدیده‌ای گفته می‌شود که زندانی یا گروگان نسبت به زندان‌بان یا گروگان‌گیر دچار احساس همدلی و وفاداری می‌کند و بدون مقاومت و با اختیار خود را تسلیم او می‌کند.

در روزهای گذشته و با ادامه وضعیت رو به افول بازار سرمایه در ایران، شماری از سهام‌داران در مقابل ساختمان بورس و اوراق بهادار تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.
تجمع جمعی از سهامداران بورس مقابل ساختمان بورس و اوراق بهاداربنا بر نتایج یک نظرسنجی، نمره سواد مالی ایرانیان «حدود ۳۵ از ۱۰۰» و پایین‌تر از اهالی یمن، کامبوج و پاراگوئه است.

بر اساس گزارش‌ها، خط فقر در ایران برای یک خانواده چهار نفره از مرز ۲۵ میلیون تومان فراتر رفته و خانه کارگر، تشکل کارگری وابسته به حکومت نیز تأکید کرده شرایط زندگی برای مردم بسیار سخت شده، «افزایش صد در صدی تورم» را شاهد خواهیم بود، و تورم زیر ۵۰ درصد دیگر موضوعیت ندارد.

پیشتر، احمد علوی، اقتصاددان ساکن سوئد، در مصاحبه با صدای آمریکا گفته که بودجه سال ۱۴۰۳ تشدید فقر و فلاکت مردم ایران را در پی خواهد داشت.

او همچنین به صدای آمریکا گفته که بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی ایران با رانت سپاه پاسداران و نهادهای حوزوی تلف می‌شود.
+50
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    در آینده نزدیک سندرم ج.ا‌ ابداع خواهد شد ، یعنی مردم به تورم روزانه عادت کرده و تسلیم محض خواهند بود .
    1
    35
    ‌سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    این که دیگر کارشناس اقتصادی نمی خواهد. توقع سالیانه حداقل ۲۰ درصد اضافه حقوق و چاپ دایم اسکناس پول ایران را تبدیل به پهن کرده و بدتر از این هم خواهد شد. ساختار فکری و دولتی در ایران ان چنان غلط است که حتی در صورت تغییر حکومت چاره ای ای بر این توقع بی حاصل که بصورت حق و عادت درآمده من نمی بینم. کارگران می نالند که خط فقر به زیر ۱۹ میلیون تومان کشیده است. اگر دولت حداقل حقوق را به ۲۰ میلیون تومان هم بکشاند قیمت اجناس ۳ برابر شده و در حقیقت بیشتر توی چاه فرو میروند
    1
    28
    ‌سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.