سفیر ایران از آغاز ساختمان‌سازی در چابهار توسط هیئتی از «افغانستان» خبر داد

 سفیر جمهوری اسلامی (سمت راست) در مراسم افتتاح پروژه ساخت یک برج در چابهار توسط هیئت افغانستانرادیو فردا: سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اعلام کرد که یک «هیئت تجاری و اقتصادی افغانستان» اجرای پروژه‌های ساختمان‌سازی در چابهار را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن کاظمی قمی روز یک‌شنبه ششم اسفند اعلام کرده که این هیئت با سرمایه گذاری ۳۵ میلیون دلاری در زمینه «پروژه تجاری، مسکونی و اداری» کار خود را شروع کرده است.

برخی رسانه‌های ایران این گروه را وابسته به حکومت طالبان در افغانستان معرفی کرده‌اند.

سفیر جمهوری اسلامی درباره دلایل ورود این هیئت به بازار ساخت‌وساز در ایران توضیح نداد اما با اشاره به «کار کردن یک میلیون افغان در ایران» گفت که قرار است این «همکاری در راستای ساماندهی این نیروی کار انجام شود.»

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی امسال مواضع سخت‌گیرانه‌ای نسبت به پناهندگان افغان گرفته و گزارش‌ها حاکی از اخراج گسترده آنها از ایران است.

همچنین حضور کارگران افغان به‌ویژه در صنعت ساختمان ایران با انتقادهایی همراه بوده است. ازجمله جواد کمیزی، رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی گرگان، چهارم اسفند گفته بود که «با چند برابر شدن کارگران افغان مجاز و غیرمجاز در بخش ساختمان برای کارگران ایرانی خصوصا جوانان، مشکلاتی ایجاد شده است.»

آذر ماه امسال رئیس سازمان ملی مهاجرت، وابسته به وزارت کشور، تعداد اتباع خارجی «مجاز» در ایران را «حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر» و تعداد اتباع خارجی غیرمجاز را به شکل تقریبی «بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر» تخمین زد.

این مقام وزارت کشور همچنین ادعا کرد که دو میلیون تبعه خارجی «ساماندهی» شده‌اند و کارت‌های شناسایی هوشمند حدود یک میلیون نفر در حال تحویل است.

در ادبیات مسئولان جمهوری اسلامی «اتباع خارجی» معمولا به پناهجویان اهل افغانستان گفته می‌شود که به شکل مجاز یا غیرقانونی وارد ایران شده‌اند.
+3
رأی دهید
-44

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۹
    ضدبشر - گراتس، اتریش

    مبارکه . فکر کنم الان باید منتظر آغاز ساختمان‌سازی دو توالت بین راهی , با سرمایه گذاری 150 دلاری توسط هیئت هایی از جیبوتی و تانزانیا هم باشیم .
    1
    42
    ‌سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    خاک بر سر سران ج.ا که سران طالبان ،از سران نظام ج.ا ۶ کلاسه با سواد تر و کارآمد تر هستند .
    0
    26
    ‌سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.