آمارهای سفیر از صادرات ایران به روسیه، سه برابر آمارهای رسمی گمرکی

 کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیهرادیو فردا: سفیر ایران در روسیه مدعی شده است بر اساس آمارهایی که روس‌ها در اختیار او قرار داده‌اند، صادرات ایران به روسیه در سال ۲۰۲۳ از ۲ میلیارد دلار فراتر رفته است.

کاظم جلالی روز دوشنبه ۷ اسفند اعلام کرد حتی ارزش واقعی صادرات ایران به روسیه می‌تواند بیشتر از این رقم است؛ چرا که بخشی از محصولات ایرانی از طریق کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مانند قزاقستان به روسیه وارد می‌شود.

این اظهارات او در حالی بیان می‌شود که طبق آمارهای گمرکی جمهوری اسلامی، ایران در ۱۰ ماه سال جاری خورشیدی ۷۶۰ میلیون دلار صادرات کالا به روسیه داشته است.

بایگانی آمارهای اتاق بازرگانی نیز نشان می‌دهد صادرات ایران به روسیه در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۴۳ میلیون دلار بوده و دو برابر این رقم نیز واردات ایران از روسیه بوده است.

مشخص نیست اختلاف سه برابری در آمارهای رسمی روسیه و گمرک جمهوری اسلامی از میزان صادرات ایران به این کشور چیست، اما بنابر گزارش‌ها، جمهوری اسلامی فروش گسترده پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را دارد که در آمارهای گمرک ایران قید نمی‌شود.

در این پیوند، کشورهای غربی تاکننون چندین بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی به‌دلیل ارسال جنگ‌افزار به روسیه وضع کرده‌اند.

آقای کاظمی همچنین در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایرنا مبنی بر گذشت نزدیک به یک سال از توافق رهبران دو کشور برای تأمین مالی خط آهن رشت-‌آستارا توسط روسیه گفته است امیدوار است به زودی این توافق نهایی شود.

ایران بارها با روسیه توافق‌هایی در رابطه با تامین مالی این پروژه ۱.۶ میلیارد دلاری امضا کرده تا کریدور شمال‌-جنوب برای اتصال روسیه از طریق ایران به خلیج فارس تکمیل شود.

روسیه نه تنها تاکنون اقدامی عملی برای نهایی کردن این قرارداد انجام نداده، بلکه برخلاف قراردادی که ۲۴ سال پیش برای راه‌اندازی راه‌گذر شمال-‌جنوب امضا شد، هیچ ترانزیتی از خاک ایران به آسیا یا بالعکس انجام نمی‌دهد.

آقای کاظمی در ادامه از سفر «یک هیئت بزرگ ۱۶۰ تا ۱۷۰ نفره» روسیه به ایران در روز دوشنبه خبر داد و اظهار امیدواری کرد در این دیدارها توافقات نهایی شود.

مقامات ایران طی دو سال گذشته برای نشان دادن اتحاد روسیه و چین با جمهوری اسلامی، تلاش کرده‌اند تا روابط مالی و تجاری دو کشور را برجسته کنند.

در همین زمینه، علی فکری، رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و معاون وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ۱۷ بهمن‌ماه مدعی شد از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی ۱۰.۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور جذب شده که ۲.۷ میلیارد دلار آن سرمایه روسی و سه میلیارد آن سرمایه چینی بوده است.

این اظهارات در حالی بیان شد که او آذرماه امسال در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اذعان کرده بود این رقم در واقع مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری است که طرف‌های خارجی «ابراز علاقه‌مندی» کرده‌اند و به معنی ورود سرمایه به کشور نیست.

شرکت گازپروم روسیه نیز تیرماه پارسال چندین تفاهم‌نامه نفت و گاز با ایران امضا کرد و مقامات جمهوری اسلامی از آن به عنوان «بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ ایران به ارزش ۴۰ میلیارد دلار» یاد کردند؛ موضوعی که نه همان زمان در گزارش وب‌سایت گازپروم منعکس شد و نه اصولاً برای تفاهم‌نامه (برخلاف قرارداد) ارزش و رقم تعیین می‌کنند.

شرکت گازپروم روسیه در بودجه سال ۲۰۲۴ خود نیز نامی از ایران در فهرست پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود نیاورده است.
+2
رأی دهید
-17

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    اون اضافه هاش که در آمار گمرک کشور نیست مربوط به برادران قاچاقچی احمدی‌نژاده که کنترلی بر صادرات و وارداتشون نیست !! سفیر هم بی برو برگرد یک سپاهی پفیوز باید باشه !!
    1
    18
    دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.