شهرام ناظری: مردم «از همه چیز» محروم شده‌اند، علی نصیریان: فضا برای «زندگی انسانی» بسیار کم است

 شهرام ناظری (راست) و علی نصیریانصدای آمریکا: دو شخصیت سرشناس فرهنگی ایران درباره وضعیت روانی جامعه هشدار دادند. علی نصیریان، بازیگر پیش‌کسوت، درباره حرکت رو به «ابتذال» فرهنگ ایران هشدار داد و شهرام ناظری، چهره نامدار موسیقی سنتی، با اشاره به «انقلاب مهسا» و وقایع چند سال گذشته گفت مردم ایران «دیگر از همه چیز محروم شده‌اند.»

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر، در مراسمی به مناسبت جشن ۹۰ سالگی‌اش، درباره فاصله گرفتن جامعه ایران از شرایط روانی مناسب و «حرکت فرهنگ ایران به سمت ابتذال» هشدار داد و بر اهمیت رقص و آواز در فرهنگ ایرانی و تأکید کرد.

او گفت: «رقص نه برای سرگرمی، در ایلات و عشایر ما ببینید؛ رقص برای رزم، رقص برای کار، رقص برای زراعت داشتیم. رقص و حرکت جزئی از حیات انسانی است.»

نصیریان با تأکید بر این که «جامعه ما از لحاظ روانی و فضای مناسب برای یک زندگی انسانی بسیار کم است»، گفت که «همه چیز به سوی روزمرگی و عادت‌های معمول دارد پیش می‌رود و بعضی موقع‌ها هم حتی به ابتذال.»

علی نصیریان همچنین افزود: «حیف است فرهنگ ایران به سمت ابتذال برود» و «وای بر ما که عرضه نداشتیم منطق‌الطیرمان را خودمان اجرا کنیم.»
شهرام ناظری، خواننده پرآوازه موسیقی سنتی ایران، در مراسم رونمایی از آلبوم تازه‌اش، از سکوت پنج ساله خود سخن گفت.

در حالی که برگزارکنندگان می‌خواستند کیکی برای تولد شهرام ناظری در این مراسم بیاورند، او با این اقدام مخالفت کرد و گفت: «سال‌ها است که این قدر اتفاقات بد در مملکت افتاده که من کنسرت‌هایم را کنسل کرده‌ام. قبل از کرونا اتفاق‌هایی افتاد که من کنسرت‌هایم را لغو کردم. دو سال کرونا شد، و بعد از آن هم اتفاقات دیگری افتاد و دوباره داستان انقلاب مهسا شد.»

شهرام ناظری افزود: «بعد از این که کشور قوامی گرفت، یک عده کنسرت دادند. یک آدم‌های عجیب و غریبی آمدند که اصلا معلوم نبود از کجا آمده‌اند. خیلی‌ها از من خواستند که کنسرت برگزار کنم، ولی من قبول نکردم، به خیلی دلایل. باشد برای سال بعد که اگر اتفاق بدی دوباره در این کشور نیفتد، شاید بتوانیم کنسرت بدهیم.»

این خواننده موسیقی سنتی ایران، با بیان این که «خیلی‌ها گفتند که مردم را نباید محروم کرد»، گفت: «مردم ما که دیگر از همه چیز محروم شده‌اند. حالا بگذار این کنسرت را هم نشنوند. این قدر همه‌مان داغدیده و ناراحتیم که عیبی ندارد یک مدت هم کنسرت نرویم چیزی نمی‌شود.»
در روزهای پیشین، ویدا جوان بازیگر سینما و تئاتر، در پیامی ویدئویی تأکید کرد که «جامعه در ناامنی کامل است» و «پلیس گفته فقط برای مقابله با اغتشاشات وارد عمل می‌شود، نه مبارزه با دزدی و ناامنی.»

این بازیگر جوان گفت که در شرایط بغرنج اقتصادی، نبود امنیت مالی و جانی غیرقابل‌ تحمل‌تر است.»
ویدا جوان: هیچ امنیتی در جامعه برقرار نیست، و پلیس برای امنیت شهروندان اقدامی نمی‌کند
پیش از این، منصور فرهنگ کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با صدای آمریکا تأکید کرده که در نتیجه سیاست‌های جمهوری اسلامی در دهه‌های گذشته «ایران منزوی‌ترین کشور دنیا شده» و اقدامات جمهوری اسلامی ضد رفاه، امنیت، و اعتبار بین‌المللی مردم ایران است.
 منصور فرهنگ: اقدامات جمهوری اسلامی ضد رفاه، امنیت و اعتبار بین‌المللی مردم ایران است
+10
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.