یوروویژن متن ترانه «باران اکتبر» ارائه شده از سوی اسرائیل را بررسی می‌کند

 عِدِن گولان، خواننده ۲۰ ساله اسرائیلی به عنوان نماینده اسرائیل در یوروویژن امسال معرفی شده استرادیو فردا: شش هفته مانده به برگزاری مسابقه بهترین ترانه سال اروپا، اتحادیه پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون اروپا که هیئت نظارت بر رقابت‌های یوروویژن است، اعلام کرد شعر ترانه ارسالی اسرائیل برای این رقابت را بررسی می‌کند.

اسرائیل ترانه امسال خود را با نام «باران اکتبر» به این مسابقه ارائه کرده است.

«باران اکتبر» اشاره‌ای تلویحی به حمله گروه حماس به خاک اسرائیل در روز هفتم اکتبر، ۱۵ مهر است؛ حمله این گروه افراطی که در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمانی تروریستی طبقه‌بندی شده، به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ تن و ربوده شده بیش از ۲۵۰ اسرائیلی به غزه منجر شد.

ترانه با گفتن «تک تک فرزندان خوب» که «هیچ هوایی برای نفس کشیدن نداشتند» ظاهراً به کشته شدن اسرائیلی‌ها در خانه‌ها و اماکن دیگر در یورش اعضای حماس اشاره دارد. این ترانه همچنین از پرپرشدن «گل‌ها» (اشاره تلویحی به کشته شدن نظامیان اسرائیل در حمله حماس) می‌گوید.

هیئت نظارت بر یوروویژن که خود را یک رویداد موسیقی غیرسیاسی معرفی می‌کند، از صلاحیت رد کشوری که ترانه آن مقررات مسابقه را نقض کرده باشد، برخوردار است.

اتحادیه پخش اروپا روز سوم اسفند در گفت‌وگو با رویترز «بررسی دقیق» ترانه اسرائیلی را تأیید کرد.

در صورت عدم پذیرش این ترانه، اسرائیل فرصت دارد ترانه دیگری را ارائه کند.

اما ترانه‌سرایان و آهنگسازان بسیاری در اسرائیل به رسانه‌های کشورشان گفتند در صورت رد ترانه «باران اکتبر» از اسرائیل می‌خواهند از حضور در مسابقه امسال خودداری کند.

همچننی شبکه کان، که رسانه اسرائیلی عضو اتحادیه پخش اروپایی است، در بیانیه‌ای نوشت رد صلاحیت احتمالی این ترانه «یک رسوایی» خواهد بود.

میکی زوهار، وزیر فرهنگ اسرائیل، در پستی در شبکه ایکس نوشت این ترانه احساسات امروز مردم اسرائیل را بازتاب می‌دهد.

پیش از بحث بر سر متن شعر ترانه امسال اسرائیل، گروه‌های حامی فلسطینیان از یوروویژن خواسته بودند به دلیل جنگ ارتش اسرائیل در غزه از راه دادن این کشور به این مسابقه خودداری کند. مخالفان اسرائیل به سابقه طرد روسیه از این رقابت اشاره کرده بودند.

اما یوروویژن هفته گذشته اعلام کرد مقایسه جنگ غزه با جنگ روسیه در اوکراین کار این نهاد نیست.

اسرائیل ماه گذشته در یک رقابت داخلی در میان استعدادهای موسیقی تازه‌کار و شناخته نشده، عِدِن گولان، یک دختر ۲۰ ساله را برای خواندن ترانه امسال در یوروویژن انتخاب کرد.

اسرائیل در طول ۶۸ سال رقابت یورووِیژن محبوبیت زیادی داشته است. این کشور تا حال چهار بار برنده اول یوروویژن بوده و در برخی سال‌ها نیز ترانه‌هایش معمولاً در جایگاه‌های برتر قرار گرفتند. ترانه اسرائیلی «یونیکورن» با اجرای نوعا کیرل سال گذشته پس از سوئد و فنلاند، سوم شد.

در پی برنده شدن لورین زینب طلحاوی، خواننده زن مراکشی‌الاصل ساکن سوئد در رقابت سال گذشته، مسابقه امسال در اوایل بهار در شهر مالموی سوئد برگزار خواهد شد.
+8
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.