هشدار اسرائیل به شورای امنیت درباره ارسال سلاح‌های ایرانی برای حزب‌الله لبنان

رادیو فردا: وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد صبر کشورش در برابر تداوم ارسال محموله‌های تسلیحاتی ایران به گروه حزب‌الله لبنان رو به پایان است و ممکن است اسرائیل در این زمینه «اقدام کند.»

ییسرائل کاتس روز جمعه چهارم اسفند گفت اسرائیل در نامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داده «حق دارد از خاک و شهروندان خود» دفاع کند.

به گفته آقای کاتس، ایران مرتکب «نقض فاحش» قطعنامه‌های ۱۷۰۱، ۲۲۳۱ و ۱۵۴۰ شورای امنیت شده است.

قطعنامه ۱۷۰۱ به جنگ ۳۳ روزه اسرائیل با حزب‌الله لبنان در ۱۸ سال پیش پایان داد که بر اساس آن، لبنان متعهد شد مانع از حضور شبه‌نظامیان و تسلیحات وابسته به آن‌ها در پایین‌تر از خط رودخانه لیتانی شود اما حزب‌الله این امر را نادیده گرفته است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در ارتباط با تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران از تهران خواسته بود هیچ فعالیتی در عرصه موشکی نداشته باشد.

قطعنامه ۱۵۴۰ نیز مصوبه ۲۰ سال پیش شورای امنیت بر عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی تأکید دارد.

ییسرائل کاتس گفت اسرائیل در نامه به شورای امنیت نوشته در حالی که این کشور در ماه‌های گذشته درگیر جبهه‌های متعددی بوده، ایران سرعت انتقال تسلیحات برای حزب‌الله را «افزایش داده است».

به گفته او، ایران از راه زمینی و مرز میان سوریه و لبنان و همچنین از طریق هوایی و دریایی محموله‌های جدید سلاح برای حزب‌الله ارسال کرده است.

وزیر خارجه اسرائیل به قطعات سامانه‌های پدافند هوایی، سامانه‌های رهگیری ضدهوایی ۳۵۸، پهپادهای شاهد-۱۰۱و شاهد-۱۳۶ و همچنین موشک‌هایی از مدل ابابیل که ایران برای این متحد منطقه‌ای خود فرستاده، اشاره کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نامه این کشور به شورای امنیت مداخلات یگان‌هایی از سپاه پاسداران، نحوه نقل و انتقال محموله‌ها و همچنین مواردی را که اسرائیل علیه این محموله‌ها اقدام کرده، شرح داده است.

ییسرائل کاتس همچنین روز جمعه در پستی در شبکه ایکس نوشت «ایران سر مار است. ما تا دستیابی به راهکار دیپلماتیک در خصوص وضعیت مرز شمالی خود زیاد صبر نخواهیم کرد».

او در این پست افزود: «اگر اطلاعات چشم‌گیری که برای شورای امنیت فاش کرده‌ایم، موجب تغییر نشود، اسرائیل در اقدام تردید نخواهد کرد».

هشدار اسرائیل در بحبوحه ادامه تنش در منطقه شامل جنگ ارتش اسرائیل علیه گروه افراطی حماس در باریکه غزه و حملات متقابل اسرائیل و حزب‌الله لبنان مطرح شده است.

از یک روز بعد از حمله اعضای حماس به خاک اسرائیل که با اعلان جنگ ارتش اسرائیل علیه آن گروه درغزه پاسخ گرفت، حزب‌الله در راستای حمایت از حماس حملات ایذایی به خاک اسرائیل را آغاز کرده است.

حماس و حزب‌الله، متحدان جمهوری اسلامی ایران، هر دو از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی، گروه‌هایی با ماهیت تروریستی شناخته شده‌اند.

در طرف اسرائیلی این بحران، ۱۰ نظامی و غیرنظامی کشته و خسارات سنگینی به کریات شمونا و دیگر مناطق شمالی اسرائیل وارد شده است. در واکنش اسرائیل به حزب‌الله، تا کنون ۲۰۸ عضو حزب‌الله کشته و شهرک‌های جنوب لبنان نیز شاهد ویرانی زیاد شده‌اند.

اسرائیل تأکید کرده که تا حال تنها علیه حزب‌الله اقدام کرده ولی می‌تواند سرنوشت غزه و خان یونس را نیز برای بیروت تکرار کند.

نامه هشدار دولت بنیامین نتانیاهو به شورای امنیت در شرایطی ارائه شده که اسرائیل از چهار ماه و نیم پیش ده‌ها هزار تن از مردم در شهرهای شمالی‌ خود را از بیم عواقب حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله تخلیه کرده و هنوز موعد احتمالی برای بازگرداندن آن‌ها به محل زندگی‌شان ارائه نکرده است.
+33
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    بقول مشقاسم اگر یک مرد پیدا بشه همین هیتلر خان خودمانه! ظاهرا تنها کشوری که زیاد با جمهوری أسلامی حوصله لاس زدن نداره همین إسرائیل هست وگرنه یقسه بدجور عاشق لاس خشک و تر با ملا هستن
    1
    2
    جمعه ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.