فرود کاوشگر آمریکایی روی سطح کره ماه

رادیو فردا: کاوشگر یک شرکت خصوصی به نام «اودیسئوس» روز پنجشنبه سوم اسفند پس از طی کردن یک روز در مدار کره ماه، توانست با موفقیت روی سطح این قمر فرود آید.

این کاوشگر نیمه شب به وقت گرینویچ به رغم برخی از مشکلات روی سطح ماه فرود آمد.

استیو آلتموس، مدیرعامل شرکت آمریکایی «اینتوئیتیو ماشینز» در یک پخش زنده اینترنتی لحظه فرود «اودیسئوس» را گزارش کرد و به هنگام نشستن این کاوشگر بر سطح ماه گفت: «به ماه خوش آمدید»

ابتدا اعلام شد که «سیگنال‌های» ارسالی این کاوشگر بسیار ضعیف است. اما دو ساعت بعد گفته شد که «اودیسئوس» شروع به ارسال داده‌ها و اطلاعات کرده است.

تیم کراین، مدیر این ماموریت، نیز گفت: « بدون شک می‌توانیم تأیید کنیم که کاوشگر ما روی سطح ماه فرود آمده است.»

فرود با موفقیت این کاوشگر، اولین مورد از بازگشت آمریکا به کره ماه از سال ۱۹۷۲ و پایان ماموریت آپولو ۱۷ است.

«اودیسئوس»، ساخت شرکت فناوری «اینتوئیتیو ماشینز»، ۲۶ بهمن به‌وسیله یک موشک شرکت «اسپیس اکس» به فضا پرتاب شد.

«اودیسئوس» در شیاری روی سطح ماه به نام «مالاپرت ای» که در نزدیکی قطب جنوب این سیاره فرود آمد که تصور می‌شود دارای منابع غنی آب یخ زده است.

این کاوشگر شش ضلعی که شش ستون یا پایه فرود دارد، حامل تجهیزات علمی و پژوهشی ناسا است که قرار است علاوه بر نمونه برداری از سطح کره ماه، کنش و واکنش سطح این قمر با هوای فضا و سایر مشخصات طبیعی آن را بررسی کند که برای بازگشت فضانوردان به کره ماه بسیار مهم است.

این فضاپیما از روز چهارشنبه که به مدار ماه رسید، با فاصله تقریبا ۹۲ کیلومتری از سطح ماه در مدار این قمر در حال حرکت بوده است.

مرکز کنترل این ماموریت در بوستون، روز پنجشنیه اعلام کرد که تمامی داده‌های مخابره‌شده نشان می‌دهد که این کاوشگر در «بهترین حالت» در مدار ماه در حال حرکت است.

فاصله مدار کره ماه از سطح زمین حدود ۳۸۴ هزار کیلومتر است و این کاوشگر این فاصله را طی شش روز گذشته پس از جدا شدن از موشک طی کرده است.

فرود «اودیسئوس» درعین حال اولین مورد از فرود یک فضاپیمای محصول شرکت‌های خصوصی بر سطح کره ماه خواهد بود.

فقط پنج کشور، آمریکا، روسیه، چین، هند و ژاپن، تاکنون توانسته اند فضاپیما روی سطح کره ماه فرود بیاورند. هیچ شرکت خصوصی تاکنون موفق نشده است چنین ماموریتی را انجام دهد.

ناسا اعلام کرده که قصد دارد در سال ۲۰۲۶ برای اولین بار پس از بیش از پنج دهه تعدادی از فضانوردان خود را به کره ماه بفرستد.

این ماموریت بخشی از طرح دراز مدت ناسا برای اعزام انسان به سیاره مریخ است.

تمرکز ماموریت ناسا نیز روی مناطق نزدیک به قطب جنوب ماه است که به دلیل احتمال وجود آب علاوه بر تامین نیاز فضانوردان در تولید سوخت موشک‌های راهی کره مریخ نیز می تواند نقش مهمی ایفا کند.
+15
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    sheyvar - ارسباران، ایران
    حتما اون عکس را هم آرمسترانگ گرفته است :)
    9
    3
    جمعه ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.