آمریکا: ممنوع شدن استفاده از فیلترشکن نشانه ترس حکومت ایران از مردم است

رادیو فردا: متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه دوم اسفند با اشاره «ممنوع شدن استفاده از فیلتر شکن» در ایران گفت که این نشان‌دهنده «ترس» حکومت جمهوری اسلامی از مردم این کشور است.

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه گزارش دادند که با ابلاغ مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی برای اجرا، از این پس استفاده از فیلترشکن «غیرقانونی» تلقی می‌شود. این مصوبه پیشتر به تایید رهبر جمهوری اسلامی رسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در این خصوص گفت: «این تازه‌ترین تصمیم٬ نشانه این است که حکومت ایران تا چه اندازه از مردم می‌ترسد وقتی که آنها دسترسی بدون مانعی به اینترنت و اطلاعات داشته باشند.»

متیو میلر اضافه کرد که قطع اینترنت توسط حکومت ایران در گذشته باعث شد که میلیاردها دلار به اقتصاد کشور زیان وارد شود و مسیر گردش اطلاعات را برای مردم قطع کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «پشتیبانی از آزادی اینترنت در ایران همچنان یکی از محورهای اصلی تلاش‌های ما برای دفاع از حقوق بشر در این کشور است.»

متیو میلر در ادامه به اقدامات جو بایدن در این زمینه اشاره کرد و گفت که در اوج اعتراضات گسترده سراسری سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ، «از هر سه ایرانی یک نفر از ابزار امنیتی دیجیتال و ضد سانسور آمریکایی مانند وی‌پی‌ان» استفاده کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که همچنان میلیون‌ها نفر در ایران از این ابزارها استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: «نمی‌خواهم در مورد اقداماتی که در آینده انجام خواهیم داد صحبت کنم، اما همانطور که گفتم، حمایت از آزادی اینترنت و تضمین دسترسی شهروندان ایران به اینترنت همچنان یکی از پایه‌های اصلی اقدامات ما در قبال آن کشور خواهد بود.»

دسترسی به اینترنت در ایران با محدودیت‌های گسترده‌ای روبرو است و کاربران برای دسترسی به وبسایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که از سوی حکومت مسدود شده‌اند، از فیلترشکن یا وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند.

این در حالی است که محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، روز سه‌شنبه اول اسفند مصوبه شماره سه جلسه نود‌ و ششم این شورا را برای اجرا ابلاغ کرد.

این جلسه با موضوع «بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش‌شکن‌ها» برگزار شده و مصوبه آن در تاریخ ۱۹ دی به تایید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی رسیده بود.

در این مصوبه آمده که «استفاده از ابزارهای پالایش‌شکن [فیلترشکن] ممنوع می‌شود، مگر مواردی که دارای مجوز قانونی باشد.»
+19
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    برو گمشو؛ یه چیز تازه بگو
    5
    2
    جمعه ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.