مقام وزارت اقتصاد:‌ دست‌فروشان مشمول مالیات می‌شوند

 تهران (عکس از آرشیو)رادیو فردا: رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار در وزارت اقتصاد و دارایی روز چهارشنبه دوم اسفند تایید کرد که دولت جمهوری اسلامی در صدد اخذ مالیات از دست‌فروشان است.

امیر سیاح در گفت‌وگو با ایلنا با زیر سوال بردن عدم پرداخت مالیات از سوی دستفروشان گفت:«‌مالیات مشمول دست‌فروشان نیز می‌شود.»

به گفته این مقام وزارت اقتصاد و دارایی «هر فردی بابت هر میزان درآمد بالاتر از سقف تعیین شده، باید مالیات» بپردازد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دولت باید بداند که هر دستفروش چه مقدار درآمد دارد گفت: «طبق قانون تا سقفی از درآمد، افراد معاف از پرداخت مالیات هستند، از این رو دستفروشان با درآمد پایین نگران پرداخت مالیات نباشند.»

امیر سیاح با اشاره به رسمی شدن شغل دست‌فروشی در ایران گفت:« از هر زمان که شهرداری محل‌های مناسب برای عرضه محصولات و کالاهای فروشندگان سیار را آماده کند، امکان ثبت و احراز هویت‌ها وجود دارد.»

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این رسمیت بخشی به شغل دستفروشی،موضوع ماده ۱۶ قانون بهبود کار است گفت :«‌یک هدف مهم این اقدام جلوگیری از ایجاد مزاحمت از سوی دستفروشان برای کسبه دارای مجوز است .»

او همچنین به مسیر تردد مردم در شهرها اشاره کرد و گفت:«مسیر تردد مردم در پیاده‌رو است که نباید مانعی برای تردد مردم وجود داشته باشد و این موضوعات، خواسته‌های مشترک بین وزارت اقتصاد و شهرداری است.»

پیشتر در شهریور ماه گذشته نیز امیر سیاح گفته بود که با اعطای شناسه یکتا به دستفروشان حرفه دستفروشی به‌عنوان کسب‌وکار رسمی شناخته می‌شود.

رییس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد با اشاره به آنچه او مزاحمت دستفروشان برای کسبه دارای پروانه خواند، از احداث مراکزی برای حضور دستفروشان در خیابان ۱۵ خرداد تهران، و سبزه میدان خبر داد .

به گفته امیر سیاح، هر دستفروشی که بخواهد از این مزایا استفاده کند در درگاه ملی مجوزها باید احراز هویت شود و اطلاعات خود را ثبت کند .

طبق قانون، دستفروشان باید، تنها کالای ایرانی بفروشند، تنها در محلی که شهرداری تعیین کرده، مستقر شود و دیگر امکان این را ندارند که در مجاورت کسبه دارای پروانه مستقر شوند.

او از مزایای رسمی شدن هویت دستفروشان را عدم مزاحمت از سوی ماموران شهرداری عنوان کرد و گفت پس از احراز هویت در درگاه ملی مجوزها این بازی برای هر دو طرف برد- برد خواهد بود.

او همچنین از ارایه دستگاه کارتخوان به دستفروشان خبر داد و گفت هیچ دستفروشی نمی‌تواند از کارتخوان فرد دیگری استفاده کند.

هرچند آمار دقیقی از تعداد دستفروشان در ایران وجود ندارد اما علیرضا زاکانی شهردار تهران تیرماه گذشته در گفت‌وگو با ایلنا تعداد دستفروشان در این شهر را بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر تخمین زده بود .
+8
رأی دهید
-37

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    دستفروشهای بیچاره رو که وحوش شهرداری و انتظامی با خشونت جمع میکنند ، چطور میخوان ازشون مالیات بگیرن ! شاید دستفروشانی که حق و حساب و رشوه به وحوش شهرداری میدن ، مشمول اخذ عوارض هستند !!
    3
    22
    ‌پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    اگر دستفروشی روزانه ۵ عدد کیسه حمام و ۳ عدد لیف و ۵ عدد صابون و ۱۰ عدد نخ و سوزن بفروشد ، مالیاتش را نپردازد ، آیا به زندان خواهد رفت ، یا توسط ماموران شهرداری شلاق خواهد خورد .
    9
    18
    ‌پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.