اوکراین: هیچ اطلاعات رسمی در مورد ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه نداریم

 نمایش شماری از موشک‌های بالیستیک ایران در یک مراسم صبحگاه مشترک نیروهای نظامی در تهران در اوائل شهریور امسالرادیو فردا: سخنگوی نیروی هوایی اوکراین می‌گوید که هیچ اطلاعات رسمی در مورد ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه در اختیار نداریم.

یوری اینات روز چهارشنبه دوم اسفند در تلویزیون ملی اوکراین گفت: «منابع رسمی ما هنوز هیچ اطلاعاتی درباره دریافت موشک‌ها، بویژه در تیراژ بالا، دریافت نکرده‌اند».

اظهارات این مقام اوکراینی ظاهرا واکنشی است به گزارش خبرگزاری رویترز که در همین روز به نقل از شش منبع گفته بود ایران تعداد زیادی موشک‌های بالستیک زمین به زمین پرقدرت به روسیه تحویل داده است.

بر اساس گزارش اختصاصی این خبرگزاری و به نقل از سه منبع ایرانی، جمهوری اسلامی حدود ۴۰۰ موشک که اکثر آن‌ها از خانواده موشک‌های کوتاه برد فاتح-۱۱۰، از جمله ذوالفقار، هستند به روسیه داده است. این نوع موشک قادر است اهدافی را در برد بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر مورد حمله قرار دهد.

رویترز می‌گوید وزارت دفاع جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برنامه موشکی ایران را دنبال می‌کند، حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشدند.

یک منبع «ایرانی» به این خبرگزاری گفته که انتقال موشک‌ها از اوایل ماه ژانویه آغاز شده است، پس از این‌که مقام‌های نظامی دو کشور ایران و روسیه پس از برگزاری نشست‌هایی در سال گذشته میلادی به توافقی برای همکاری دوجانبه دست یافتند.

به گفته رویترز، یک «مقام نظامی ایرانی» که مانند دیگر منابع این خبرگزاری نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت که دست‌کم چهار محموله موشک به روسیه تحویل شده است و محموله‌های بیشتر ظرف هفته‌های آینده ارسال خواهد شد.

این مقام نظامی از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.
نمونه‌ای از موشک زمین به زمین کوتاه برد فاتح-۱۱۰ که ادعا شده ایران به روسیه تحویل دادهیک مقام ارشد دیگر گفته که برخی از محموله‌های موشک از طریق دریای خزر به روسیه ارسال شده است و دیگر محموله‌ها با هواپیما انتقال یافته‌اند.

منبع دوم ایرانی گفته که «محموله‌های بیشتر در راه است و هیچ دلیلی برای پنهان کردن آن وجود ندارد. ما اجازه داریم به هر کشوری که بخواهیم سلاح صادر کنیم».

محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل بر صادرات برخی موشک‌ها، پهپادها و سایر فناوری‌های نظامی ایران در اکتبر سال ۲۰۲۳ به پایان رسید. با این حال، ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعلام کردند که تحریم‌ها علیه برنامه موشکی ایران را به‌دلیل نگرانی از صادرات آن‌ها به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه و روسیه حفظ خواهند کرد.

«منبع چهارم» که در جریان این موضوع است، در گفتگو با خبرگزاری رویترز تایید کرده که روسیه اخیرا تعداد کثیری موشک از ایران دریافت کرده است. او نیز از ارائه جزئیات در این زمینه خودداری کرد.

چان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اوایل ژانویه گفته بود ایالات متحده نگران است که روسیه به دریافت موشک‌های بالستیک با برد کوتاه ایران و همچنین کره شمالی- که مسکو اکنون دریافت کرده- نزدیک باشد.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفته که واشینگتن شاهد پیشرفت گفتگوها بین تهران و مسکو بوده اما هنوز شواهدی دال بر ارسال این موشک‌ها به روسیه را در اختیار ندارد.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، نیز به درخواست رویترز برای واکنش به ارسال موشک‌های یاد شده به روسیه پاسخ نداده است.
+5
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.