حمله موشکی اسرائیل به دمشق؛ «هدف، مقر شبه‌نظامیان مرتبط با ایران»

بی بی سی: صبح امروز محله مسکونی «کفر سوسه» در دمشق هدف چند موشک اسرائیل قرار گرفت و بنابر گزارش‌ها سه نفر کشته شدند.

کفر سوسه یک محله امنیتی در جنوب غربی دمشق است که تحت حفاظت شدید قرار دارد. اسرائیل در فوریه ۲۰۲۳ (یک سال پیش) هم به این منطقه حمله کرده بود.

ساختمانی که هدف اصلی حمله بوده یک مجتمع ۹ طبقه است که طبقات میانی آن هدف چند موشک قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانه مقام‌های ارشد امنیتی، چند دفتر و مقر اصلی نهادهای اطلاعاتی و یک مرکز فرهنگی ایران در این محله قرار دارند. بنابر دیگر گزارش‌ها، این منطقه محل تردد نیروهای حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران است.

رسانه‌های دولتی سوریه و همچنین رسانه‌های ایران این حمله را گزارش کردند و گفتند دو نفر کشته شده‌اند اما جزئیات بیشتری منتشر نکردند.
محل حملهبه گزارش بخش مونیتورینگ بی‌بی‌سی، برخی رسانه‌های مخالف دولت بشار اسد جزئیات بیشتری از حمله اسرائیل به محله کفر سوسه را منتشر کردند.

وبسایت صوت العاصمه از قول خبرنگارش در دمشق نوشت در مجمتعی که هدف موشک هدایت شونده قرار گرفت، چند آپارتمان مدنظر بوده‌اند.

این وبسایت از قول یک منبع نظامی اسرائیل که نامش را فاش نکرد، نوشت هدف سه آپارتمان در دو طبقه ساختمان بوده و بخشی از این ساختمان دفتر مرکزی شبه‌نظامیان مرتبط با ایران بوده است. این وبسایت تعداد زخمی‌های حمله را هشت نفر ذکر کرد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقرش در بریتانیاست، نوشت این حمله را می‌توان به حمله پهپادی اسرائیل به بیروت در ۱۲ دی که کشته شدن صالح العاروری، معاون شاخه سیاسی حماس و رهبر آن در کرانه باختری را در پی داشت، مقایسه کرد. این نهاد کشته‌شدگان را دو غیرسوری و یک شهروند سوریه ذکر کرد.

برخی رسانه‌ها در ایران گفته‌اند هیچ‌یک از کسانی که در حمله کشته شدند ایرانی نبودند.

ساعاتی پس از این حمله، رویترز به نقل از شاهدان عینی، خبرگزاری دانشجو در ایران و همچنین شبکه‌های اجتماعی سوریه از دست‌کم یک صدای انفجار در دمشق خبر دادند.

جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشد اما مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه به تلویزیون الحدث متعلق به عربستان گفت این انفجارها مربوط به حملات اسرائیل به انبارها و پایگاه‌های مرتبط با ایران در غرب و جنوب‌غربی دمشق بوده است.
گفته‌ می‌شود منطقه «کفر سوسه» در دمشق محل استقرار چند نهاد امنیتی و همچنین مراکز فرهنگی ایران استدولت اسرائیل معمولا حمله به مناطقی در سوریه را نه تایید می‌کند نه تکذیب اما رسانه‌های اسرائیل خبر می‌دهند که حملات، کار ارتش آن کشور بوده است. اسرائیل البته بارها اعلام کرده که به ایران اجازه نخواهد داد در سوریه فعالیت کند.

ایران می‌گوید در سوریه فعالیت مستشاری دارد و نیروهایش به دعوت دولت بشار اسد در سوریه حضور دارند.

چهارم دی در حمله‌ای دیگر رضی موسوی از فرماندهان سپاه پاسداران در زینبیه، بیرون دمشق پایتخت سوریه کشته شد. ایران اسرائیل را مسئول این حمله خواند.

در آن زمان دولت ایران اسرائیل را تهدید به انتقام کرد.

پیش از آن نیز شماری از نیروهای مستشاری ایران در سوریه که برخی از آنها از فرماندهان ارشد نیز بوده‌اند، در حملات اسرائیل کشته شدند.
+23
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    دم عصای موسی گرم بابا! ترکمون زد به موشک های به اصطلاح نقطه زن اینا کپی چینی. نمیدونم از دوستان کسی با مهندسی تخریب اشنایی دارین یا نه. ولی نه تنها زدن به هدف در حد طبقه و پنجره شاهکار بوده، بلکه میزان دقیق نهائی تخریب که به دو طبقه بالا و پایین اسیب نرسه منتج محاسبه و مهمتر اشنایی با سازه مورد تخریب داره. یعنی اطلاعات محلی نه تنها هدف رو مشخص کردن، بلکه نوع ساختمون و مقاومت سازه رو هم بررسی کردن که نه تنها به ساختمون صدمه نخورده بلکه پرده های طبقه بالا و پایین سالم مونده 😀😀!! اونوقت این شیخ پشم الدین ها موشک کروز رو با هواپیمای بویینگ عوضی گرفتن که نه سرعت، نه اندازه، نه پهنای بال به هم شبیهه. دقیقا تفاوت گاو با کمونچه رو ندیدن. حالا أسامی کتلتین و کتلتات بیاد بیرون ببینیم کی به چُخ رفته 😀
    0
    12
    ‌چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    آقای اسرائیل!! مگس را با مگس کش می‌زنند. حیف این موشک‌ها است خرج دوسه تا تاپاله جمهوری اسلامی میکنید.یک کم سرش را کج کنید وسط مقعد امام ببخشید مرقد امام یا مقر سپاه چهارپایان. تو سوریه یک کم مرگ موش بریزین تو غذاشون.
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.