حوثی‌ها برای عبور امن کشتی‌های اروپایی از دریای سرخ مبالغ هنگفت ازآنها دریافت می‌کنند

 برآوردها نشان می‌دهد مبالغ دریافتی برای هر کشتی بیش از 500 هزار دلار است العربیه: آژانس اطلاعاتی «شبا» گزارش داد، شرکت‌های اروپایی از حدود یک ماه پیش، برای عبور امن از دریای سرخ به شبه‌نظامیان حوثی مبالغی را پرداخت می‌کنند.

این منبع گفت، مبالغی که کشتی‌های اروپایی پرداخت می‌کنند به حساب‌های بانکی خارجی متعلق به شرکت‌های تحت مالکیت و مدیریت محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی حوثی‌ها منتقل می‌شود.

این منبع، مبالغ درخواستی حوثی‌ها برای هر کشتی را حدود نیم میلیون تخمین زده است. این منبع افزود: «کشتی‌هایی هستند که حدود یک میلیون دلار یا کمتر نیز پرداخت می‌کنند و این مبلغ کمتر از هزینه‌ای است که کشتی‌ها برای عبور از دماغه امید نیک پرداخت می‌کنند.»

بر اساس اطلاعات آژانس «شبا»، تردد کشتی‌ها در دریای سرخ به صورت قابل توجهی کاهش یافته و برآوردهای اولیه نشان می‌دهد، تنها 20% کشتی‌ها تردد خود از دریای سرخ را ادامه می‌دهند.

پیش از تنش‌ها در دریای سرخ، روزانه 60 کشتی در دو جهت تنگه «باب المندب» عبور می‌کردند. اما اکنون روزانه حدود 12 کشتی از این آبراه حیاتی تردد می‌کنند. به گفته این منبع، شبه‌نظامیان حوثی روزانه حدود 6 میلیون دلار از این راه سود می‌کنند.

شبه‌نظامیان حوثی در ماه 180میلیون دلار درآمد دارند و این بدان معناست اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، درآمد سالانه آن‌ها به بیش از دو میلیارد دلار از کشتی‌ها در دریای سرخ خواهد رسید.

مقامات حوثی بارها گفته‌اند، همه کشتی‌ بجز کشتی‌های اسرائیلی، کشتی‌های آمریکا و بریتانیا که از جنگ اسرائیل علیه فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند، در امان هستند.

کشورهای اتحادیه اروپا چند روز پیش از راه اندازی ماموریت دریایی «آسپید» برای کمک به حفاظت از کشتی‌های باری در دریای سرخ خبر داد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: «اتحادیه اروپا خواستار بازگشت امنیت دریایی و کشتیرانی در این آبراه مهم استراتژیک است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این عملیات در چارچوب وظایف دفاعی خود، با آگاهی از موقعیت و همراهی کشتی‌ها، از آن‌ها در برابر حملات احتمالی در دریا محافظت می‌کند.»

اتحادیه اروپا اعلام کرد، این ماموریت در امتداد خطوط ارتباطی دریایی در تنگه «باب المندب»، تنگه «هرمز» و آب‌های بین المللی در دریای سرخ، خلیج عدن، دریای عرب و خلیج عمان فعالیت خواهد کرد.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان گفت: «برای من مهم بود که این ماموریت را انجام دادیم چرا که به معنای حفاظت از کشتی‌های نیروی دریایی ما است، اما این نشان می‌دهد که ما به عنوان یک جامعه بین‌المللی برابر حملات تروریستی در کنار هم هستیم.»
+10
رأی دهید
-23

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

    بنابراین همه اینها برای پول بود ، نه جگ و مردم غزه
    5
    34
    ‌چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    فیل دانا - سیدنی ، استرالیا

    از پیامبر دزدشون و راه زنشون یاد گرفتن
    5
    43
    ‌چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    خوبه دیگه بعد از سالها مدرنیت و قانونمند ی و علم سیاست برگشتیم به دوران دزدان دریایی
    2
    23
    ‌چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    این کشورها ناوگان جنگی یا جتهای جنگنده ندارن که کشتی هایشان اسکورت بکنه؟جدا اروپائیها هم در مقابل یک مشت بیابانگرد مثل خر تو گل گیر کردند؟
    0
    3
    ‌چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.