گزارش «لیبراسیون» از شبکه تونلی پیشرفته حزب‌الله

العربیه: روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» در گزارشی فاش کرد که شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان دارای شبکه‌ای از تونل‌های مخفی هستند که از تونل‌های حماس در غزه پیشرفته‌تر است.

به نوشته این روزنامه، حزب‌الله دارای تونل‌هایی به‌طول صدها کیلومتر است که انشعاباتش تا اسرائیل و چه‌بسا فراتر از آن، تا سوریه نیز می‌رسد.

«لیبراسیون» به نقل از پژوهشگران و وبسایت‌های اسرائیلی نوشت که حزب‌الله، یک طرح دفاعی با ده‌ها مرکز عملیات مجهز به شبکه‌های زیرزمینی داخلی ایجاد کرده که بیروت، بقاع و جنوب لبنان را به هم متصل می‌کند.
نگرانی تل‌آویو از شبکه تونلی حزب‌الله
با توجه به تداوم تنش‌ها میان حزب الله و اسرائیل و تهدیدهای متقابل میان آنها، سطح نگرانی‌ها در تل‌آویو از وجود تونل‌های حزب‌الله در مرز شمالی که تا بیمارستان الجلیل در شهر نهاریا واقع در ساحل شمالی اسرائیل می‌رسد، افزایش یافته است.

ماه‌ها پیش، پس از شکایت‌هایی که مدیریت مرکز پزشکی نهاریا در مورد سر و صدای عملیات حفاری دریافت کرد، ارتش اسرائیل تصمیم گرفت سلسله آزمایش‌های سری زمینی را برای رفع نگرانی در خصوص تونلی که از لبنان به این بیمارستان منتهی می‌شود، انجام دهد.
عملیات خاک‌برداری
روزنامه اسرائیلی «اسرائیل هیوم» فاش کرد که بیش از یک ماه پیش، مقامات اسرائیلی بیش از 40 عملیات حفاری را به منظور آزمایش انجام دادند، اما این آزمایش‌ها به نتیجه‌ای نیانجامید و احتمال وجود تونل‌ها در محوطه بیمارستان الجلیل در نهاریا منتفی شد و مقرر گردید عملیات خاک‌برداری برای ایمنی این مکان، متوقف شود.

این روزنامه خاطرنشان کرد که بیمارستان الجلیل در نهاریا از نظر جغرافیایی تنها 10 کیلومتر با مرز لبنان فاصله دارد.

از سویی ارتش اسرائیل 5 سال پیش از کشف 5 تونل حفرشده توسط حزب‌الله لبنان در داخل مرزها با اسرائیل خبر داده بود.
هشدار «جروزالم پست»
با آغاز جنگ درغزه «جروزالم پست» بار دیگر موضوع نگرانی بابت تونل‌های حزب‌الله را مطرح کرد و با اشاره به تجریبات گسترده حزب‌الله در حفر تونل افزود: «روشن شده که تونل‌های حماس بسیار گسترده‌تر از آنچه است که تصور می‌رفت. آیا تهدید تونل‌های حزب‌الله نیز بیش از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد؟»

به گزارش مرکز پژوهش و آموزش «الما»، حزب‌الله به کمک کره شمالی و ایران، پروژه شبکه‌ای از تونل‌های منطقه‌ای در لبنان را تاسیس کرده که بسیار بزرگتر از تونل‌های زیرزمینی حماس است.
+10
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۵
    ramin-cph - کپنهاگ، دانمارک
    گاز خردل بزنید حالشو ببرید، ما هم دلمون خنک شه،
    2
    11
    ‌سه شنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.