سنتکام: سپاه، اطلاعات اهداف حمله‌ها در دریای سرخ را به حوثی‌ها می‌دهد

ایران اینترنشنال: برد کوپر، معاون فرماندهی مرکزی آمریکا به سی‌بی‌اس نیوز گفت سپاه پاسداران در یمن حضور دارد و علاوه بر ارائه مشاوره نظامی، اطلاعات اهداف مورد نظر برای حمله‌ها در دریای سرخ را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد.

او روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن در این گفت‌وگو تاکید کرد حمایت جمهوری اسلامی از حوثی‌ها برای حملاتشان به کشتی‌ها حیاتی و مهم بوده است.

حوثی‌ها شبه‌نظامیان شیعه یمن و تحت حمایت جمهوری اسلامی‌اند که در ماه‌های اخیر دست‌کم ۴۵ کشتی را هدف قرار داده و باعث اختلال در مسیرهای کشتی‌رانی بین‌المللی شده‌اند.

این حملات با وجود اقدامات نظامی نیروی دریایی ایالات متحده در دریای سرخ، ادامه دارد.

کوپر تصریح کرد: «نیروهای سپاه پاسداران در داخل یمن حضور دارند و دوشادوش حوثی‌ها فعالیت می‌کنند، به آن‌ها مشاوره می‌دهند و اطلاعات هدف را ارائه می‌کنند.»

به گفته فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه، این حمایت‌ها در یک دهه گذشته برقرار بوده و جمهوری اسلامی سال‌هاست که به حوثی‌ها کمک می‌کند.

اواخر دی امسال نیز روزنامه تلگراف به نقل از منابع اطلاعاتی داخل ایران گزارش داد حوثی‌های یمن در دانشگاه علوم و فنون دریایی خامنه‌ای در زیباکنار رشت آموزش دیده‌اند.

بر اساس این گزارش، این دوره آموزشی شش ماهه برای نیروهای نیابتی است و اولین دوره آموزش حوثی‌ها در ژانویه ۲۰۲۰ برگزار شده بود.

طبق گزارش تلگراف، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شخصا در تصمیم‌گیری برای موج جدید حمله‌های حوثی‌ها در دریای سرخ دخیل بوده و از ارائه سلاح و تجهیزات بیشتر به حوثی‌ها حمایت کرده است.

سنتکام روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از توقیف یک کشتی حامل تسلیحات پیشرفته ایرانی برای شبه‌نظامیان حوثی در روز ۲۸ ژانویه (برابر با هشت بهمن) خبر داد.

طبق بیانیه سنتکام، این کشتی حامل موشک‌های بالیستیک، مواد منفجره، تجهیزات ارتباطی، پرتابگر موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک و دیگر قطعات نظامی بود.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام، تسلیحات توقیف ‌شده را نمونه‌ای دیگر از فعالیت‌های بدخواهانه جمهوری اسلامی در منطقه خواند و گفت ارسال مستمر تسلیحات به حوثی‌ها ناقض قوانین بین‌المللی است و امنیت دریانوردی بین‌المللی و جریان آزاد تجارت را تهدید می‌کند.

حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها پس از آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل و باوجود هشدارهای جو بایدن به ایران و متحدانش مبنی بر خودداری از دخالت در جنگ غزه، آغاز شد.

حوثی‌ها که حدود یک‌سوم کشور یمن را تحت کنترل دارند، در ابتدا ادعا کردند که فقط کشتی‌های مرتبط یا به مقصد اسرائیل را درحمایت از حماس هدف قرار می‌دهند، اما در ماه‌های گذشته به کشتی‌های کشورهای مختلف حمله کرده‌اند.

آمریکا در واکنش به افزایش حملات حوثی‌ها، در ماه ژانویه این گروه را بار دیگر به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد.

از سوی دیگر، ایالات متحده در ماه دسامبر ۲۰۲۳ یک نیروی دریایی چند‌‌ملیتی به منظور محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شکل داد که بیش از ۲۰ کشور از جمله بریتانیا، بحرین، کانادا، هلند، فرانسه، یونان، استرالیا، نروژ و مجمع‌الجزایر سیشل به این ائتلاف پیوستند.
+12
رأی دهید
-8

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.