مازندران ۴۵ سال پیش؛ پایگاه شنود و اطلاعات آمریکا در مازندران

رادیو فردا: این تصاویر خبرگزاری آسوشیتدپرس در ۸ اسفند ۱۳۵۷ از پایگاه شنود و اطلاعات آمریکا در اطراف بهشهر است.

مجموعه پایگاه‌هایی برای شنود و جمع‌آوری اطلاعات از شوروی سابق معروف به پروژه «آیبکس» قرارداد محرمانه‌ای بین حکومت ایران قبل از انقلاب و آمریکا بود.

بعد از انقلاب با خروج بیشتر نیروهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا - سیا- از ایران، این پایگاه‌ها واقع در کپکان خراسان و اطراف بهشهر به دست دولت انقلابی افتاد.
+10
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    در زمان شوروی در غرب اکراین که منطقه‌ی کوه‌های کارپات هست، دقیقا چنین سازه‌ای در تعداد مختلف بر روی قله‌ی کوه تومناتیک در کارپات قرار داشته، با نام "ایستگاه رادار پامیر" ( радиолокационная станция памир )، که در اصل، ایستگاه رادار مخفی‌ اتحاد جماهیر شوروی بوده، و از طریق لهستان که هم‌مرز با آن منطقه‌ی کوه‌های کارپات اکراین هست، اطلاعات راجع به اروپا و غرب رو دریافت می‌کرده. در دوران حال حاضر نیز، محل توریستی در اکراین محسوب می‌شه و از آن با نام مروارید توریسم یاد می‌شه - البته من خودم نرفتم آن‌جا و فقط در فیلم مستند دیدم که داخل یکی‌ از همین گنبدهای ایستگاه رادار رو نشون دادن که حالت مخروبه پیدا کرده بود، و بازدیدکنندگان می‌رفتن داخل‌ش برای تماشا. این عبارت روسی رو در سرچ گوگل بنویسید، تصاویرش می‌یاد؛ " радиолокационная станция памир "
    0
    8
    جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.