ظریف: مشکل اصلی جمهوری اسلامی این است که جهان را نمی‌فهمد

 رادیو فرانسه: محمد جواد ظریف در سخنانی که امروز دوشنبه بیست و ششم بهمن ماه در کنگره حزب مردم سالاری ایراد کرد گفت که مشکل اساسی جمهوری اسلامی ایران "فهم نادرست شرایط و تصمیم‌گیری بر اساس فهم اشتباه" است که به گفته ظریف "به بحران‌ها و ضایعات جبران‌ناپذیری منجر شده است."

ظریف در ادامه گفت که منشاء این فهم اشتباه در بین زمامداران جمهوری اسلامی تصور غلط آنان از جهان و مناسبات بین‌المللی است. او گفت : رهبران ایران همچنان فکر می‌کنند در جهان دو قطبی زندگی می‌کنند و تصمیم‌های خود را بر پایه این فرض می‌گیرند، در حالی که به گفته ظریف : "کنش آمریکا عوض شده و ما در جهان قطبی حضور نداریم."

ظریف گفت که رهبران جمهوری اسلامی هنوز توقع رابطه قطبی در جهان را دارند و مطابق این توقع، انتظار دارند که قطب جدیدی شکل بگیرد "به اسم قطب مثلا شرق یا جهان چندقطبی شود و با چسبیدن به یک قطب از حمایت آن استفاده" کنند. ظریف در ادامه این سخن تأکید کرد که جهان امروز "یک شبکه است و برخی کنشگران آن اصلاً کشور نیستند."

وزیر امور خارجه پیشین حکومت اسلامی تلویحاً به رهبران جمهوری اسلامی یا کسانی که پیرو رهبر جمهوری اسلامی مروج و مدافع ایده چرخش به شرق (روسیه و چین) در سیاست خارجی هستند، گفت که نه فقط چین وارد بازی ژئوپُلتیک با آمریکا نمی‌شود، بلکه چین به طریق اولی حاضر نیست در دفاع از جمهوری اسلامی وارد بازی ژئوپُلتیک با آمریکا شود. ظریف در ادامه افزود : "ما درک درستی از شرایط دنیا و قدرت نداریم."

وی در جای دیگری از سخنانش گفت : "فکر می کنید چین و روسیه کمتر از اروپا تحریم های آمریکا را [علیه ایران] رعایت می کنند؟ چین صدها میلیارد دلار تجارت خارجی خود را [با آمریکا] فدای ۵۰ میلیارد دلار تجارت با ایران نمی کند." همین اصل به گفته محمدجواد ظریف در مورد روسیه نیز صادق است. ظریف گفت: "نباید بگوییم که روسیه آماده جان فشانی برای ایران است و اصلاً نباید چنین انتظاری هم داشته باشیم." 
+8
رأی دهید
-52

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    وقتی مفعول مفعول زاده آفتابه به دست شما شناختی از دنیا نداشته، شماها همگی جای خود داریذ. اون مردک احمق حتی فارسی را درست صحبت نمیکرد چه برسد به شناخت جهان. شماها هیچوقت شناختی از جهان نداشته، و نخواهید داشت. بیشترین شناختی که خواهید داشت اینه که با پای چپ برید سر مزار خمینی تدالت کنید یا با پای راست برید اونجا رو کثافت بزنید، همین و بی. خیلی هنرمند باشید، کش تنبان خودتان را بچسبید که باجناقامتان شلوار را از پایتان نکشد پائین. مردم ما شاهی که به انگلیسی، سوئیسی، فرانسه و فارسی، تسلط کامل داشت را نمیخواستند، چون فهم و درک آنرمان شاه، از فهم و درک بسیاری از به اصطلاح روشنفکران امروزی بیشتر بوده. خلایق هر چه لایق، همه شما ابلهان وقتی در مسند قدرت هستید، کور و کر و لال میشوید ولی وقتی در مسند قدرت نیستید، خوب دم در میاوریو و زبان باز میکنید، تنها یک کلام شماها همکی سوپاپ اطمینان رژیم هستید و بس، تمااااام
    19
    24
    جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    مدجواد ، تو که جهان رو میفهمی ، چطور ننگ همکاری با این نفهم ها رو به جون خریدی و شدی مال کش رژیم !؟
    2
    40
    جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    ملیجک اغا هم حرف زد. هرومزاده چرا نمیگی مشکل ما ؟ داری خودتو از این نظام کثیف جدا میکنی؟
    2
    31
    جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    آقای ظریف . ج.ا دنیا را می‌فهمد و می‌داند که نباید قتل و غارت کند . ولی برای بقای تحمیلی اش چاره ای جز قتل و غارت و خلاف ندارد .
    25
    28
    جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.