اختتامیه فیلم فجر؛ بوسه رئیس سینمایی بر روسری دختر خردسالش و سیمرغی که به «پدر موشکی ایران» رسید

محمد خزاعی،‌ رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد ایران در اقدامی نمایشی در مراسم اختتامیه دو دختر خردسال خود را با روسری و چادر به روی سن برد و روسری یکی از آنها را بوسیدبی بی سی،مهرزاد فتوحی
مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر عصر روز یکشنبه ۲۲ بهمن در سالن برج میلاد تهران برگزار شد. از غیبت بسیاری از سینماگران و اهالی فرهنگ و هنر ایران تا «حرکت تبلیغاتی» رئیس سازمان سینمایی و حضور دختر قاسم سلیمانی و یاد کردن از «پدر موشکی» سپاه، از جمله حاشیه‌های این مراسم بود که از نگاه‌ها پنهان نماند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از آنچه که «فضای سرد و بی‌روح» این مراسم خوانده شد و حضور تعداد بسیار کمی از سینماگران و هنرمندان مراسم اختتامیه را با مراسم یادبود «منیر سادات غیاثی» همسر علیرضا قربانی،‌ خواننده موسیقی مقایسه کردند که همزمان در مسجدی در شهرک غرب تهران برگزار شده بود و جمع بزرگی از چهره‌های فرهنگی و سینمایی در آن حضور داشتند.

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که تعداد زیادی از بازیگران و سینماگران مطرح آن به دلیل مخالفت خود با حجاب اجباری و یا حمایت از اعتراضات سال گذشته فعالیت‌شان ممنوع اعلام شده و حتی با محکومیت‌های قضایی رو به رو هستند.

با این همه خبرگزاری فارس مراسم دیشب را یکی از «بهترین اختتامیه‌های فیلم فجر» توصیف کرد.
آوردن کودکان با روسری و چادر برای صحه گذاشتن بر «پروپاگاندای حجاب اجباری»
سخنان محمد خزاعی،‌ رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد ایران،‌ خوانش نادرست بخشی از دعای معروفی که در هنگام تحویل سال نو خوانده می‌شود ، آوردن دو دختر خردسالش با روسری و چادر و بوسیدن روسری یکی از آنها همه با انتقادهایی رو به رو شد.

او که می‌خواست از «تحول سینمای ایران» بگوید کلماتی از این دعای مشهور را اشتباهی تلفظ کرد و بسیاری با آن به طعنه برخورد کردند.

از جمله سپند امیرسلیمانی،‌ بازیگر سینمای ایران، در اینستاگرام خود نوشت: «حوله حالنا،‌ واقعا حوله! یعنی از روش که نخوانده بودین به کنار، شب عید هم از تلویزیون یا رادیو این دعا را نشنیده بودین؟»

آقای خزاعی «رخت بر بستن سیاه نمایی» از مضامین سینمای ایران را «اتفاق بسیار بزرگی» خواند و افزود که «سال‌ها درگیر این مساله بودند.»

او در ادامه سخنانش از حضور نهادهای مختلف به عنوان تهیه کننده در سینمای ایران قدردانی کرد و گفت: «البته در دهه ۶۰ همین نهادها پشتیبان فیلم‌ها بودند و اساتیدی مثل عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی با همین نهادها فیلم ساختند، نمی‌دانم چرا الان حضور این نهادها بحث‌برانگیز می‌شود.»

آقای خزاعی که تهیه چندین فیلم تبلیغاتی را برای جمهوری اسلامی ایران از جمله «قلاده‌های طلا» در کارنامه سینمایی خود دارد،‌ در ادامه دو دختر خردسال خود را در حالیکه روسری و چادر به سر داشتند به روی صحنه آورد.

این حرکت آقای خزاعی که حرکت تبلیغاتی برای حجاب اجباری در ایران و «استفاده ابزاری» از دختران خردسالش تفسیر شد،‌ با انتقادها از یک سو و تعریف و تمجید طرفداران جمهوری اسلامی ازسوی دیگر رو به رو شد.

فیلم «قلاده‌های طلا» که آقای خزاعی تهیه کننده آن است درباره اعتراضات سال ۱۳۸۸ به نتیجه انتخابات در ایران و سرکوب معترضان ساخته شده است. بسیاری این فیلم را «تبلیغاتی و تحریف» اتفاقات آن سال‌ها می‌دانند.

آقای خزاعی از جمله مسئولان ارشاد بود که به ماجرای بوسه نوید محمدزاده به همسرش فرشته حسینی در جشنواره کن واکنش نشان داد و آن را «ژست‌های اپوزیسیونی» خوانده بود و خواهان برخورد خانه سینما شده بود.
زینب سلیمانی،‌ دختر قاسم سلیمانی هم در مراسم دیشب حضور داشت و برای اهدای جایزه ویژه‌ای به نام پدرش به روی صحنه رفتسینماگری که سیمرغ خود را به «پدر موشکی ایران» داد که برایش «اقتدار و امنیت» خریده است
حمید رسولیان،‌ که برای دریافت سیمرغ بلورین برای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی در فیلم «دست ناپیدا» به روی صحنه رفت جایزه خود را به حسن تهرانی مقدم‌ تقدیم کرد، که از او به عنوان بنیانگذار برنامه موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد می‌شود.

او گفت که سیمرغ بلورین خود را به حسن تهرانی‌مقدم،‌ «پدر موشکی ایران» تقدیم می‌کند که «اینقدر اقتدار و امنیت را برای همه‌مان خریده است.»

سرتیپ حسن تهرانی‌مقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران و کسی که از او به عنوان «بنیان‌گذار قدرت موشکی سپاه» یاد می‌شود، ۱۳ سال پیش به همراه تعدادی دیگر از نیروهای سپاه پاسداران در اثر انفجاری در پادگان ملارد کشته شد.

آن زمان حسن فیروزآبادی،‌ رئیس وقت ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته بود که حسن تهرانی مقدم، در حال تحقیق روی سلاحی کشته شد که می‌توانست علیه آمریکا و اسرائیل به کار رود.

فعالیت‌های موشکی ایران از جمله موضوعاتی است که بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی نسبت به آن حساسیت دارند.

آقای رسولیان پارسال هم در میان اعتراضات سراسری در ایران جایزه سیمرغ بلورین خود را به ‌آرمان علیوردی،‌ «بسیجی» که در جریان سرکوب اعتراضات در شهرک اکباتان در غرب تهران کشته شده بود،‌ اهدا کرد.
مقایسه جشنواره فیلم فجر با «عمار» جشنواره فیلم «بچه حزب‌الهی‌ها»
محمد رهبری،‌ جامعه‌شناس و پژوهشگر ایرانی با بازنشر ویدئویی از سال‌های قبل جشنواره فیلم فجر از جشنواره فیلم امسال انتقاد کرد. جشنواره‌ای که در آن چهره‌های مطرح سینمای ایران مثل داریوش مهرجویی،‌ خسرو شکیبایی،‌ اصغر فرهادی،‌ هدیه تهرانی،‌ هانیه توسلی،‌ باران کوثری و بسیاری دیگر حضور داشتند و از آنها تقدیر شد.

او در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «یک موقعی جشنواره فیلم فجر چه شور و اشتیاقی در جامعه ایجاد می‌کرد و بر سر پیدا کردن بلیت آن چه رقابتی شکل می‌گرفت. اما الان؟ چندان تفاوتی با «جشنواره فیلم عمار» نداره؛ بی‌کیفیت و عمدتا با بازی‌گران درجه چندمی، بدون تنوع و بنا بر علاقه و سلیقه گروهی خاص که در جامعه در اقلیت هستند.»

جشنواره فیلم عمار در سال ۱۳۸۹ و بعد از سرکوب اعتراضات انتخابات ۸۸ و «جنبش سبز» به راه افتاد در حالیکه تعدادی از مستندسازان ایرانی به اتهام «ارتباط با بیگانگان» در زندان بودند.

به قول خود دست اندرکارانش هدف آن گرفتن تریبون و صحنه از «روشنفکران» و دادن آن به دست «بچه حزب اللهی‌ها» عنوان شده است.

وحید جلیلی از بینانگذاران این جشنواره، درباره نام این جشنواره گفته است: «نام جشنواره نیز از بیانات مقام معظم رهبری در سال ۸۸ گرفته شد. نام متبرک حضرت عمار، شخصیتی که در صدر اسلام در زمینه جنگ روانی مشهور است.»

فرج الله سلحشور، فیلمساز حامی حکومت ایران و یکی از حامیان این جشنواره که مورد تقدیر همین جشنواره هم قرار گرفته است در حاشیه دوره سوم جشنواره فیلم عمار ضمن «طاغوتی» خواندن سینمای ایران، گفته بود تنها دلیل ماندگاری جشنواره فجر عدم وجود رقیب است و با ادامه به کار جشنواره عمار «خودبه‌خود جشنواره فجر در موضع ضعف قرار می‌گیرد.»
منیژه حکمت از بستن دفتر فیلمسازی خود در روزگار «تلخ و سیاه سینمای ایران» نوشتمنیژه حکمت در گفتگو با برنامه تماشا بی‌بی‌سی فارسیمراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که یک فیلمساز و تهیه کننده مطرح سینمای ایران از «روزگار تلخ و سیاه سینمای ایران» یاد کرد و گفت که شرکت فیلمسازی خود را بعد از ۲۸ سال فعالیت تعطیل کرده است.

منیژه حکمت،‌ فیلمساز و تهیه کننده سینمای ایران با انتشار جمله کامل دعای لحظه تحویل سال خورشیدی،‌ خطاب به آقای خزاعی در شبکه ایکس نوشت: «از تاسیس شرکت «بامداد فیلم» ۲۸ سال می‌گذرد و از حضور من در سینما حداقل ۴۰ سال، روز گذشته شرکت «بامداد فیلم » را بستم و دفتر تخلیه شد برای اجاره، جهت گذران حداقلی زندگی.»

خانم حکمت در ادامه می‌گوید که پس از برداشتن جوایزی که از سراسر جهان برای فیلم‌هایش دریافت کرده بود از روی دیوارها،‌ شکل‌هایی به جا مانده او را به یاد «مصلوب کردن سینما و فرهنگ و هنر ایران» و «نشان مدیریت» دستگاه سینمایی وزارت ارشاد کنونی می‌اندازد.

او نوشت: «….خوب می‌دانم در این چند سال کدام سمت تاریخ ایستاده‌ام و خوشحال و خوشبختم در این روزگار تلخ و سیاه برای روزمرگی تن به حقارت ندادم و نخواهم داد، شما و اعوان و انصارتان خوش باشید.»

این سینماگر معترض ایرانی که فیلم تاثیرگذار «زندان زنان» را در کارنامه موفق خود دارد در پایان نامه خود می‌گوید: «این روزگار تلخ تر از زهر نیز می گذرد.»

او از سینماگران بزرگ ایران چون ناصرتقوایی، داریوش مهرجویی،‌ بهرام بیضایی،‌ عباس کیارستمی نام برد و گفت که به پشتوانه این سینماگران و «بیشمار اهالی راستین فرهنگ و هنر این سرزمین،‌ آگاهانه بر سر تعهد و شرافت حرفه‌ای خود» ایستاده است.
+0
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    یک مشت متظاهر حقه باز
    0
    7
    ‌سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.