رقص میله در بیروت؛ دختران لبنانی برای فرار از استرس به کلاس‌ رقص پناه می‌آورند

یورونیوز:  لورا ایوب، دختر جوانی لبنانی سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی کلاس رقص در بیروت را کلید زد. حالا به لطف تلاش‌های او دختران جوان دیگر نیز می‌توانند راهی کلاس‌های رقص میله شوند و ساعاتی از استرس زندگی به دور باشند. او در این گفت‌وگو از تابوی این رقص و چالش‌هایی پیش رویش می‌گوید.

لورا ایوب، بنیانگذار آموزش رقص میله در لبنان است. اینجا در بیروت در پایتخت لبنان سالن تدریس رقص میله لورا مکانی است برای تمرین و ورزش و سرگرمی.

دختران جوانی که برای آموختن این شیوه رقص به اینجا می‌آیند می‌خواهند کمی از شور و شر جهان اطراف‌شان جدا شوند و با روح و جسمی سالم به زندگی بپردازند.

لبنان نیز مانند برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز جنگ بارها مورد حمله نیروهای اسرائیلی قرار گرفته است. تورم و بحران اقتصادی و سیاسی در این کشور نسل جوان را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو کرده است و به همین خاطر آنها از فرصتی برای گریز از استرس‌های روزانه استفاده می‌کنند.
رقص میله در همه جهان تابوهای خاص خودش را دارد چه برسد در خاورمیانه
لورا ایوب می‌گوید: «بدون تردید راه‌اندازی مدرسه رقص میله در لبنان سختی‌های خودش را داشت. رقص میله در بسیاری نقاط جهان تابو است و تمرین آن دشواری‌هایی دارد چه برسد به خاورمیانه.»
لورا ایوباو وقتی سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار تمرین رقص میله را شروع کرد، هیچ ابزاری در اختیار نداشت و برخی تجهیزات مورد نیازش را سفارش داد و در خانه و از روی ویدیوهای آموزشی به تمرین پرداخت.

او در خودش میل شدیدی به این شیوه رقص احساس می‌کند و تصمیم بگیرد تا به شکل حرفه‌ای به آموختن و سپس تدریس رقص میله بپردازد.
از استرس‌ها به رقص پناه می‌آورم
حنا فخوری که در این سالن رقص مشغول آموختن است، می‌گوید: «این چیزی است که هر روز منتظرش هستم. چیزی که می‌تواند استرس‌ها و نگرانی‌های روزم را از بین ببرد. به اینجا می‌آیم و احساس قدرت می‌کنم. اعتماد به نفس بالا رفته و قدرتم بیش از پیش می‌شود.»
حنا فخوریبا تمرین رقص گویا در لحظه به سر می‌برید
سارا اوستا نیز می‌گوید: «این رقص برای من به معنای رهایی است. به هنگام تمرین اصلا به هیچ چیز فکر نمی‌کنید. حس می‌کنید در لحظه به سر می‌برید و همه چیز را رها می‌کنید. این یک سرگرمی است و من آن را دوست دارم. هرگز هیچ کلاسی را از دست نمی‌دهم. شاید هم بعدها به تیم رقص میله بپیوندم. اما در حال حاضر به عنوان یک سرگرمی از آن لذت می‌برم.»
سارا اوستالورا می‌گوید: «رقصندگان به هنگام آموزش در نهایت به درک بهتری از خود می‌رسند و می‌فهمند چگونه آزادانه با خودشان ارتباط برقرار کنند. مهمتر از همه اینکه می‌فهمند شروع این رقص برای هیچکس کار ساده‌ای نبوده و نیست.»
هم خودم و هم خانواده‌ام نقدهای زیادی شنیدیم
او درباره دشواری‌ها و مشکلاتی که در آموزش این رقص در لبنان با آن مواجه شده می‌گوید: «چالش‌هایی زیادی داشتم، هم خودم و هم خانواده‌ام حرف‌های زیادی شنیدیم. با این حال نکته‌ای که این روزها من را به وجد می‌آورد این است که وقتی از اطرافیانم درباره رقص میله می‌پرسم، هر فردی یک نفری را می‌شناسد که این رقص را تمرین کند اما پیش از این هیچ خبری از رقصنده میله در لبنان نبود.»
تمرین رقصراه‌اندازی مسابقات قهرمانی رقص میله در لبنان در سال ۲۰۲۳ نقطه عطفی در این زمینه بود.

این روزها مدرسه رقص لورا در شش مکان مختلف در لبنان گسترش یافته است.
+24
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۵
    سهراب هیچستانی - لاهه، هلند

    جانان من اندوه لبنان کشت ما را. دختران لبنانی برای فرار از استرس به مدرسه رقص میله پناه میبرند و دختران ایرانی به جرم آخوند ساخته بدحجابی یا بی حجابی دستگیر و شکنجه و در سلولهای تاریک تجاوز میشوند و یا آنها را بعد از آزادی خودکشی می کنند!!؟.
    2
    31
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - مقدع، دانمارک

    اینها رو باید بجای این حرکات جلف، قبیح، سخیف و مبتذل به همان میله بست.
    40
    4
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه

    یا فاطمه زهرا - فلورانس ، ایتالیا
    شما که خودت میله بازی فاطی
    3
    33
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    یا فاطمه زهرا - فلورانس ، ایتالیا
    فاطی افغانی سعی نکن خودتو قاطی آدما کنی ما ایرانیان برای افکار پوسیده تو جیره خور عرزشی قائل نیستیم.برو تو روم افغانی‌ها مزخرف نوشتااا کن.
    3
    11
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه
    از اسلام فقرش و اعدامش و گرسنگی اش به ایران رسید میله اش هم به ما تحت ما فرو رفت! قرش و رقصش و دافش و پولش به عربها رسید!
    1
    11
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.