ایران پیش و پس از انقلاب ۵۷ چه «دستاوردهایی» داشت؟

رادیو فردا: چهل‌وپنج سال از پیروزی انقلاب ۵۷ و استقرار جمهوری اسلامی می‌گذرد؛ مقام‌ها و رسانه‌های حکومت در این سال‌ها همواره از «دستاوردهای انقلاب» گفته‌اند. هر چند، شمار قابل توجهی نیز بر این باورند که انقلاب ۵۷، ایران را از مسیر پیشرفت خارج کرد و به سقوط اقتصادی-اجتماعی کشوری منجر شد که مسیر توسعه را می‌پیمود.

سران حکومت ایران چهل‌وپنجمین سالگرد به قدرت رسیدن خود را در شرایطی جشن می‌گیرند که طبق تحقیقات رادیوفردا، اقتصاد ایران به نسبت پیش از انقلاب حدود ۴۵ درصد از ظرفیت تولید نفت خود را از دست داده‌ و قدرت اقتصادی مردم به‌طور متوسط «یک‌سوم» کاهش یافته است.

بررسی‌ها و محاسبات گروه داده‌کاوی رادیوفردا نشان می‌دهد سه سال پیش از انقلاب ۵۷، متوسط سهم هر ایرانی از اقتصاد کشور بیش از دو برابر سهم مردم کره جنوبی بود؛ اما کمتر از ۴۵ سال بعد از تأسیس جمهوری اسلامی، متوسط سهم مردم ایران از کل اقتصاد کشور به یک‌ششم ارزش سرانه تولید ناخالص داخلی کره جنوبی کاهش یافته است.

در همین مدت، تولید نفت آمریکا و عربستان سعودی بیش از یک‌ونیم برابر شده و سرانه تولید ناخالص داخلی مردم کشوری مانند کره جنوبی بیش از ۱۰ برابر رشد کرده است.
 
گزارش رادیوفردا همچنین به بررسی دو شاخص عمده دیگر از سه سال پیش از انقلاب تا همین اواخر پرداخته است تا تصویری واقع‌گرایانه‌تر از شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران پیش و پس از انقلاب ۵۷ بتوان ترسیم کرد. کندوکاو در داده‌های جهانی از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۲۲ میلادی (برابر با ۱۱ دی ۱۳۵۴ تا دهم دی ۱۴۰۱) به‌عنوان مبنای سنجش و محاسبات پیش رو قرار گرفته‌ است.
قدرت اقتصادی شهروندان
اصلی‌ترین شاخص برای سنجش موقعیت اقتصادی مردم هر کشور، سرانه تولید ناخالص داخلی است که می‌توان آن را به بیانی ساده‌تر، متوسط سهم هر شهروند از اقتصاد یک کشور توصیف کرد.

«بالاترین» رقم شاخص تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۹۷۶، سه سال پیش از انقلاب اسلامی، به ثبت رسیده است. ایران در آن سال با رکورد سرانه هفت‌هزار و ۶۲۲ دلار (به قیمت ثابت دلار در سال ۲۰۱۵) در جایگاه سی‌وششم جهان، بالاتر از کشورهایی مثل ترکیه، کره جنوبی، چین، برزیل، مکزیک و مالزی قرار داشت.
 

این در حالی است که بر اساس آخرین آمار بانک جهانی، ایران در سال ۲۰۲۲ به رده ۱۰۸ سقوط کرده است. به عبارتی از پیروزی انقلاب تا کنون بیش از ۷۰ کشور از جمله ترکیه، کره جنوبی، چین، برزیل، مکزیک و مالزی در رده‌بندی تولید ناخالص داخلی، با اختلافی چشمگیر از ایران پیشی گرفته‌اند.
تولید نفت
در این میان، نقش نفت در سقوط اقتصاد ایران پس از انقلاب ۵۷ به‌طرز قابل ملاحظه‌ای پررنگ به‌نظر می‌رسد. بررسی داده‌های شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی)،‌ به نقل از «مؤسسه انرژی» مستقر در لندن، نشان می‌دهد که میزان تولید نفت ایران بعد از انقلاب از حدود شش میلیون بشکه در روز به حدود دو میلیون بشکه در دهه ۱۳۶۰ رسید.

پس از جنگ هشت ساله ایران و عراق، تولید نفت کشور حتی با وجود ثبات نسبی در دهه‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ از چهار میلیون بشکه در روز فراتر نرفت. در این مدت، رقبای سنتی و جدید در بازار تولید نفت توانسته‌اند جایگاه ایران را از آن خود کنند.
 

ایران پیش از انقلاب، بعد از آمریکا و عربستان سعودی سومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان بود. در حال حاضر، ایران در رده‌بندی تولید نفت بعد از آمریکا، عربستان، روسیه، کانادا، عراق، چین و امارات متحده عربی در جایگاه هشتم قرار دارد.

در نمودار بالا تولید نفت معادل تولید نفت خام، نفت «شِیل»، نفت ماسه، میعانات گازی و گاز مایع است.
امید به زندگی
اما وضعیت ایران در برخی شاخص‌های اجتماعی به اندازه اقتصاد نامطلوب نیست. دست‌کم در دو شاخص کلان مرتبط با سلامت و آموزش، شرایط کشور از بهبود نسبی حکایت دارد، اگرچه همچنان از بسیاری از کشورهای هم‌تراز خود عقب‌تر است.

بررسی آمارهای منتشر شده در مرکز داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد تا سه سال پیش از انقلاب، سن امید به زندگی در ایران کمتر از ۵۶ ثبت شده اما تقریباً دو سال پیش به حدود ۷۴ سال رسیده است. به عبارتی متوسط عمر مردم ایران طی بیش از چهار دهه گذشته، دست‌کم ۱۸ سال افزایش داشته است.

جایگاه ایران نیز در این مدت به‌شکل قابل توجهی ارتقا یافته است. ایران سه سال پیش از انقلاب، در رده‌بندی شاخص امید به زندگی در رتبه ۱۴۲ جهان قرار داشت؛ در سال ۲۰۲۱ ایران به رده ۸۴ صعود کرده است.

به عبارت دیگر، ایران ظرف ۴۵ سال گذشته توانسته است از حدود ۶۰ کشور پیشی بگیرد. هرچند، هنوز سن امید به زندگی در ایران پایین‌تر از بسیاری از کشورهای منطقه برآورد می‌شود.
 

نمودار بالا تغییرات شاخص امید به زندگی را نشان می‌دهد. جایگاه منطقه‌ای ایران در نیم‌قرن گذشته اگرچه بهبود نسبی داشته، اما سن امید به زندگی در ایران هنوز پایین‌تر از ترکیه و اغلب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.
نرخ باسوادی
چنین وضعیتی در نرخ باسوادی هم کمابیش قابل مشاهده است که از مهم‌ترین شاخص‌ها برای سنجش پایه وضعیت اجتماعی کشورها به‌شمار می‌رود.

بررسی آمارهای مرکز داده‌های بانک جهانی که براساس نتایج سرشماری دوره‌ای در کشورها تهیه می‌شود نشان می‌دهد: تا سه سال پیش از انقلاب تنها ۳۷ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال در ایران باسواد بودند. کمتر از نیم‌قرن بعد، نرخ باسوادی در ایران حدود ۸۹ درصد برآورد شده‌است.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد باسوادی در این سال‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. آن‌چه از منظر نمودار جلب توجه می‌کند این است که طبق آخرین آمار، حدود ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور «بی‌سواد» محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر، بررسی آخرین آمارهای جهانی نشان می‌دهد در میان کشورهای همسایه فقط نرخ باسوادی در عراق، پاکستان و افغانستان از ایران پایین‌تر است.
 

نمودار بالا بر اساس آخرین آمار موجود از کشورهای منطقه ترسیم شده است که از لحاظ زمانی پراکنده هستند. برای نمونه، آخرین آمار باسوادی در ایران سال ۲۰۲۲ به ثبت رسیده است، در حالی‌که آخرین آمار موجود از ترکمنستان در این زمینه به سال ۲۰۰۵ برمی‌گردد.
+48
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    اینکه آمار باسوادی بالا رفته الان تقریبا نیم قرن از اون زمان میگذره آمار باسوادی در همه دنیا بالا رفته تازه بین خودمون باشه دیپلم اون زمان سواد واقعیش از لیسانس حالا بالاتر بود یا در کابینه دولت زمان شاه انگشت شمار دکتر داشتیم الان باید به همه مسوولان بگی دکتر مگر خلافش ثابت بشه یعنی همین رئیسی سه تا دکترا داره خخخخخ، روحانی دکترا از خارج داره اما یک جمله انگلیسی نمیتونه بگه بقیه مسوولان هم یا با رانت مدرک گرفتند یا از امثال دانشگاه های امام صادق. ضمنا خیلی از مدارک تحصیلی ایران در خارج از ایران اعتبار نداره
    4
    48
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    عوضش امنیت و کلی آدم بیسواددینو و وطن فروش و بسیجیو سپاهی بی هویت و اخوندو ادم پرمدعا داریم که کلا باعث افتخار هستش.
    1
    41
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان

    این که ایران تبدیل شده به وارد کننده اجناس بنجل چینی خودش ثابت می کنه که ایران در این 45 سال هیچ پیشرفتی که نکرده بلکه از نظر تولید عقب گرد هم کرده چون خیلی از این اجناسی که امروز وارد میکنه قبل از انقلاب در داخل تولید میشد
    4
    33
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
    هی این نرخه باسوادی رو نکنین توچشممون.اینهمع باسواد.یه درخت کاشتن عمرشون؟میتونن تعمیرساده ابزار انجام بدن؟پس چی بلدن؟هیچی.تازه ادعها.فراوون.برادرزاده من.18سالش.میگع من خوبم شما بدید.میگه من باسواداینترنتم.ولی نمراتش دبیرستان.13 یا12.فوقش.تازه این خوبه.دوستش.نمره درس ریاضی 7.زبان خارجی 4.انشا 11.کارنامهه دوستشو من دیدم.
    24
    5
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    هر روز بگو. اثری دارد ؟ - همان دری وری سال ۵۷. ۴۵ سال کم است . هنوز ول کن نیستند. دنیا را آب برده .این‌ها را خواب. هرگز هیچ زمانی هرگز نیست. وگرنه هرگز ۴۵ سال در ایران تکرار نمی‌‌شد. در هیچ نقطه در دنیا شما هرگز را به سبک در ایران نمی‌‌بینید. هرگز شده .یک خواب یک رویا که مدام تکرار می‌‌شود. هرگز سیونیست. هرگز اسراهیل غاصب. نوکر آمریکا.هرگز امپریالیست. شعار .شعار. شعار ، حماقت انسانی‌ قابل پرداخت نیست. قیمت آنقدر بالا که هیچ کس قادر نیست. بخشی از ما در اینجا فکر می‌‌کنند قادر هستند ۲۰ ساعت سخن بدون اینکه یک جمله تکرار کنند. مدعی هستند ،در اصل ولی‌ باید گفت. آنقدر ابله هستند که درک نمی‌‌کنند. ربطی‌ به تکرار کردن یا نکردن ندارد. آنقدر حافظه ضعیف دارند که درک نمی‌‌کنند. ۴۵ سال است که دارند تکرار می‌‌کنند. این مطلب هم سر بقیه. حماقت ما علاجی دارد؟ حماقت ۵۷ را درمان کردن غیر ممکن است . قسمتی از ما قشر۵۷ در اصل چیزی به نام سر و اندیشه و تفکر ندراند. همیشه. سر آنها یک backup از ماتحت آن‌ها بوده
    3
    27
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان

    بعدم ایران زمان شاح خاعن.تورم زیادنبود.درست.ولی پولی هم دست کسی نبود.نفت مجانی بره امیریکا.معلومه تورم نزدیک صفر.ولی چیزیکه میداد نفت ازآب ارزونتر درمیومد برا امیریکا.آب ازایران میخرید گرونترحساب میکردن باهاشون.
    39
    2
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

    مردمی بی خرد، نا سپاس و نمک‌نشناس از این هم بدتر سزاوار ترند. خلایق هر چه لایق.
    8
    30
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    سواد به تنهائی چیزی را عوض نمی کند و فقط یک وسیله است.فرض کنید در پاکستان 50 درصد مدرسه رفته اند. به این ها همراه با نوشتن درس الله داده اند. بزرگترین موهبت امروز دنیا اینترنت است که مغزها را شخم میزند و شعور ادم های دگم را تکان میدهد
    2
    16
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    مقایسه دو حکومت با ۴۵ سال قبل و مقایسه کشورهای همسایه و رقیبهای آسیایی در ۴۵ سال قبل و حال حاضر یک چیز رو نشان میده. ناکارآمدی کامل حکومت ولایت فقیه. این حکومت ناکارآمد و در حیف و میل اموال مردم و کشور رکورد جهانی داره که باعث شده انقلاب ۵۷ بعنوان خودکشی دست جمعی ایران احمق شده توسط انقلابیون تعبیر بشه. در کل بحث سر ناکارآمدی و کارآمدی دو حکومت ولایت فقیه و شاه هستش. حکومت پهلوی هم قطعا نقایصی داشته و هیچ حکومتی صددرصد نیست و نباید نادیده گرفت ساختن کشور از تل خاکی که فاجارها تحویل دادن بسیار سختر از لقمه آماده ای که پهلوی به خمینی و چپی ها و مجاهدین داد بود ولی در کل عملکرد حکومت ولایت فقیه بقدر افتضاح بوده که حتی توان رقابت با آمارهای ۴۵ سال پیش رو نداره و دربین کشورهای منطقه و همطراز ۴۵ سال پیش هم کشور با اختلاف زیاد عقب افتاده و این ربطی به دولتها نداره امروز همه می دانیم خامنه ای و سپاه همه امور دستشون هستش و مجلس و دولت محل زدوبند و اخثلاش عوامل سپاه و سیستم قضایی هم تامین کننده امنیت فسادهاشون هست.
    3
    20
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
    نفت مجانی می رفته آمریکا اسکول؟ خوبه حالا صبح تا غروب کیهان و رجا نیوز چرتکه می اندازند که پول نفت زمان شاه انقدر بود و الان انقدره خخخ.اون موقع فقط نفت می فروخت با همون پول نفت بهترین خطوط هوایی دنیا رو داشتیم، بهترین استادیوم های منطقه و آسیا تو ایران بود، فرودگاههای ما بهترین منطقه بود، بهترین و مدرن ترین ارتش و نیروی هوایی رو داشتیم، کارخانجات دوب آهن و شیشه و الومنیم و… مردم دیدند که شهرها جاده ها بنادر شمال جنوب آباد شدند پس مشخص بود پول نفت داره خرج کشور میشه و هیچ کشوری در منطقه نداشت اینها رو. الان چی؟ کارهای معمولی که کشورهای اطراف صد برابر بهترش رو دارند به اسم سازندگی غالب میکنند که همه دنیا حتی افغانها هم انجام میدن که نفتی هم ندارند ولی سوال اینه الان پول نفت و گاز و پتروشیمی و معادن و خاک کجا خرج میشه که یکسوم عملکرد حکومت قبل هم بدست نیامده؟
    4
    26
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
    paksan - ایران، ایران
    مجانی بوددیگه.وقتی امیریکایی میخاست بیاد ایران.مجبوری خط هوایی نیویورک تهران راه انداخت.مجبوری هواپیما داد.شاه خاعن هیچوق نه نگفت.تلفن مستقیم سفیربا شاه.هرهفته.ازکتاب خاطرات علم.الان حتا سفیرچین.روسیه. جرعت نداره تلفن مستقیم رهبربزنه.هیچ سفیری جرعت نداره.اول به رعیسجمهور میگن.دوتااستادیوم ساخت.دوتاپل.خط راه اهن.هر بارمیکوبین سرمون.بسه دیگه.خجالت بکشین.الان مخابرات اینترنت فلانقدری میده بگم مابهتریم?بخاطر اینترنت?سوادت همینقده?ازبرادرزاده من 18ساله کم عقل تری.
    19
    1
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
    گرامی. نفت ایران را امریکا به دروغ تحریم کرده است. نفت میرود بار کشتی میشود بعد فقط با اجازه ی امریکا نفت را 40 درصد زیر قیمت به چین می فروشند و از این 40 درصد تخفیف حداقل 20 درصد گیر بیلیونرهای امریکائی می اید. بقیه را هم چین فقط به ایران کالا میدهد.
    0
    17
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    paksan - ایران، ایران
    با درود، ممنون، دقیقاً🙏🌹
    0
    0
    ‌سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.