تصاویری که سربازان اسرائیل از غزه منتشر کرده‌اند شاید اسناد نقض قوانین بین‌المللی جنگ باشد

در ویدیویی که روز ۲۴ دسامبر پارسال منتشر شده یک فلسطینی بازداشت‌شده دیده می‌شود که برهنه‌اش کرده‌اند و دست‌بسته و دچار خون‌ریزی روی یک صندلی نشانده‌اند و سربازی در حال بازجویی از اوستبی بی سی: کارشناسان می‌گویند تصاویری که در آنها مردان بازداشت شده در غزه برهنه، با دستان و چشمان بسته مشاهده می‌شوند ممکن است سندی برای نقض قوانین بین‌المللی تلقی شود.

معاهدات بین‌المللی می‌گوید نیاید افرادی که در بازداشت به سر می‌برند را در معرض شرمساری غیرضروری و انظار عمومی قرار داد.

بخش راستی‌آزمایی ما - بی‌بی‌سی وریفای - از نوامبر پارسال تا کنون صدها ویدیویی را که سربازان ارتش اسرائیل با میل خود منتشر کرده‌اند، بررسی کرده و توانسته صحت ۸ مورد را تایید کند که در‌ آنها بازداشت‌شدگان و اسرا دیده می‌شوند.

ارتش اسرائیل می‌گوید یکی از نیروهای ذخیره خود را، که بی‌بی‌سی وریفای از طریق تصاویر ویدیویی شناسایی کرده بود، اخراج کرده است و تصریح کرده که صحنه‌هایی که در این ویدیوها دیده می‌شود نمایانگر ارزش‌های اخلاقی ارتش اسرائیل نیست. با این حال ارتش اسرائیل به پیگیری‌های بیشتر ما در این باره جواب نداد.

مارک الیس، یک مشاور ارشد سازمان ملل متحد در زمینه دادگاه‌های جرایم بین‌المللی، می‌گوید احتمال دارد تصاویری که ما نشانش دادیم بیانگر نقض معاهدات جهانی از طرف سربازان اسرائیل در ارتباط با اسرای جنگی باشد.

بیشتر ویدیوهایی که ما بررسی و تحلیل کردیم حاوی تصاویری است که در‌ آنها شاهد درگیری و رد و بدل شدن تیراندازی هستیم یا سربازان در حال جست‌وجوی خانه‌هایی م هستند که ساکنان‌شان گریخته‌اند.

در یکی از ویدیوها سربازانی دیده می‌شوند که تن‌پوش دایناسور بر تن و اسلحه در دست دارند. در یکی دیگر از آنها سربازان یک خانه خالی از سکنه فلسطینیان را به یک پیتزا فروشی تبدبل کرده‌اند.

اما در یکی از ۸ ویدیویی که توانستیم درستی آنها را تایید کنیم و به صورت علنی و عمومی هم انتشار یافته - به گفته کارشناسان - تصاویری از رفتار ناشایست با فلسطینیان بازداشت شده وجود دارد.

این تصاویر را همگی مردانی منتشر کرده‌اند که هنوز سربازان رسمی ارتش اسرائیل‌اند یا در زمان ضبط ویدیو رسما در خدمت ارتش این کشور بوده‌اند. آنها در این ویدیوها هویت خود را پنهان نکرده‌اند.
هشدار: این ویدیو حاوی تصاویری است که ممکن است بعضی برخی آزاردهنده باشد

بی‌بی‌سی وریفای توانست با آنالیز یکی از تصاویری که طی چند روز گذشته بسیار در فضای مجازی و اینترنت انتشار یافته بود، یکی از حساب‌های کاربری در یویتوب را پیدا کند که متعلق به یوسی گامزو لیتوا، یک سرباز اسرائیلی است.

او از ماه دسامبر گذشته چندین ویدیو از داخل غزه منتشر کرده، از جمله تصاویری از سربازان گروه خود که آنها را جزو گردان گرانیت ۹۳۲ معرفی می‌کند که بخشی از هنگ ناهال ارتش اسرائیل است.

در ویدیویی که روز ۲۴ دسامبر پارسال منتشر شده یک فلسطینی بازداشت‌شده دیده می‌شود که برهنه‌اش کرده‌اند و با دستان بسته‌ و در حال خون‌ریزی روی یک صندلی نشانده‌اند و یک سرباز در حال بازجویی از اوست.

ما توانستیم جغرافیای مکان این عکس را شناسایی کنیم که مدرسه‌ای در شمال نوار غزه است. این را از نشانه‌های روی در‌و‌دیوار و لوگو این موسسه آموزشی متوجه شدیم که در تصاویر ویدیویی مشاهده می‌شود و با تصاویر موجود از این مدرسه در فیسبوک مطابقت دارد.

در همین ویدیو کمی بعد مرد بازداشت‌شده دیده می‌شود که با پای برهنه در خیابان‌های غزه گردانده می‌شود.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفته: «این عکس در هنگام یک جست‌وجو و بازجویی عملیاتی و میدانی گرفته شده است. فرد مظنون زخمی نیست. یک نیروی ذخیره‌ برخلاف موازین و ارزش‌های ارتش اسرائیل این عکس را گرفته و منتشر کرده است. اخیرا تصمیم گرفته شد به خدمت این فرد تحت عنوان نیروی ذخیره پایان داده شود.»

یوسی لیتوا در همان روز - ۲۴ دسامبر - ویدیوی دیگری هم در یوتیوب منتشر کرده که در آن صدها مرد فلسطینی بازداشت شده دیده می‌شوند که در یک زمین ورزشی گرد آورده شده‌اند. ما مکان جغرافیایی این تصاویر را شناسایی کردیم که ورزشگاه یرموک در غزه است.

مردانی که در این تصاویر دیده می‌شوند اکثرا برهنه‌اند و تنها لباس‌ زیر بر تن دارند. برخی از آنها چشمان‌شان بسته است؛ زانو زده‌اند و در صف‌های موازی کنار هم قرارداده شده‌اند و سربازان اسرائیل اطراف‌شان را گرفته‌اند.

در بخشی از این ویدیو گروهی از بازداشت شدگان، که ۳ زن هم در میان آنها دیده می‌شوند، همگی با چشمان بسته در پشت یک دروازه فوتبال که پرچم اسرائیل بالای آن آویزان شده، زانو زده‌اند - عکس پایین.
کارشناسان با بررسی تصاویر ویدیویی مثل این، که سربازان اسرائیل ۲۴ دسامبر گذشته منتشر کرده‌اند، می‌گویند این تصاویر شاید مصداق نقض معاهدات بین‌المللی در رفتار با اسرای جنگی و بازداشتی‌ها باشدبعد از این که ما این ویدیوها را با ارتش اسرائیل و پلتفرم‌هایی چون تیک‌تاک و یوتیوب در میان گذاشتیم، آنها دسترسی به این تصاویر را متوقف کردند.

ماده ۱۳ معاهده سوم ژنو درباره قوانین جنگی می‌گوید از اسرا باید محافظت شود به‌ویژه در برابر خشونت، ارعاب، اهانت و قراردادن آنها در انظار عموم.
+43
رأی دهید
-17

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۰۳
    خداوند - آسمان، ایران
    شاید!! شایدش دیگه چیه! اینا وحشیگریهایی هست که که براشون چیزی نبوده که ثبت دوربین شده، ببین چه فجایعی در خفا انجام دادن!
    47
    31
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    لخت کردن این ها دلیل موجهی دارد. این ها توی لباس خودشان و حتی روی الت بمب انتحاری می بندند تا با مغز و ایمان نحیف خودشان در صورت کشته شدن یکسره بپرند روی اولین حوری. این مغزهای عقب افتاده از الله هم کسی مثل خانم بیارهای شهرنو ساخته اند. تف!
    23
    71
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

    نه شرعی اشکال داره و‌ نه نقص قوانین بین المللی هست. اینها از حیوان بد تر هستند و باید بد تر از اینها به سرشان بیاورند جون سزاوارند. شروع کننده جنگ بودند پس اسرائیل خاتمه دهنده این جنگ.
    25
    59
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Parsina - بروکسل، بلژیک

    اون زمان که بدن بیجان برهنه دختر بیچاره آلمانی رو روی زمین میکشیدند و فریاد پیروزی سر میدادند و الله اکبرگویان به کوچک و بزرگ رحم نمیکرند آیا کسی این رفتارهای حماس رو مایه شرمساری اسلام و مسلمونها میدونست ؟ بدبختی اینجاست که ما همه میدونیم اونجا سرزمین فلسطین و خاک فلسطینه ولی فعلا زور اسراییل و امریکا میچربه پس باید راه بهتری بجز جنگ و خونریزی پیدا کرد
    15
    43
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه
    خداوند - آسمان، ایران
    اینا نه واقعیت هست و نه با دوربینی ثبت شده اینها ساخته تکنولوژی AI است که آفت الله بی بی سی به آن دامن میزند
    18
    30
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه

    به امید نابودی تروریستهای وحشی در خاورمیانه که میتوان نابودی این تروریستها به ارتش قهرمان اسرائیل کمک کرد درضمن اونهاییکه این فیلمهای ساختگی را نشان از وحشی گری ارتش اسرائیل میدانند بگویم ارتش حتی در از بین بردن تروریستها در رفع به مردم غیر نظامی فرصت داده تا شهر را تخلیه کنند درواقع ارتش اسرائیل انسانی ترین رفتار را با مردم فلسطین دارد
    13
    39
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    وطن نام تو نام نامداران - ستکهلم، سوئد
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    مغز اینها هرچقدر عقب افتاده باشه از مغز شما اشکنازی ها بدتر نیست. شما یهودی های افراطی چیزی بهتر از اعضای حماس نیستید, بیخود جانماز آب نکش.
    35
    17
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    ایرانیان‌ 44 پیش هوس اسلام کردند بعد یکسری سوارکار ماهر خوب ازشون سواری گرفتند سپس از فلاکت ببار آمده هوس دموکراسی و برابری و احترام به حقوق انسانها کردند ولی از آنجایی که سوار کار نیستند و کلا لم دادن را ترجیح میدهند زمانهای طلایی را از دست دادند و الان به عقده رسیده‌اند. حقوق انسانها جهان شمول است و از دیدگاه شرق و غرب اکنون اسرائیل یک آپارتاید مذهبی و نژادی است. در اسرائیل کاری به مذهب شما ندارند همین که یهودی نیستی کافی است که مورد تبعیض قرار بگیری. این 'I'm Without A Homeland': Iranian Jews On Life In Israe. خیلی کوتاه رو که اتفاقا از همان ارگان رادیو فردا هست ببینید میفهمید اسرائیل چه جای زیبایی برای هموطنان یهودیتان است تا وقت و زندگی خود را بیخود صرف یک عده عربده کش اینترنتی که از خود یهودیان بیشتر از خود یهودیان هستند نکنید.
    8
    14
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    یکم-همه اینها مونتاژ است.دوم-حتی منشاء امیرهم گفت:ارتش اسراییل ونیروهای امنیتی آن یکی ازپاکترین نیروهای امنیتی جهان هستند.آزارشان به هیچکس نرسیده ونخواهد رسید.بنابراین لخت کردن وبستن آنها به صندلی دلیل دارد.مگر نیروهای اسراییلی با اینکه لخت بودند وپرچم سفید داشتند کشته نشدند؟سوم-نقض قوانین بین‌المللی جنگ کیلویی چنده!؟ تازه آنها گفتند شاید! دربحث شاید شمس لنگرودی خوب میگوید"دلخوش نشسته‌ام که تو شاید گذر کنی---لعنت به شایدی که مهیا نمی‌شود"😏
    13
    21
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    بقول خمینی ملعون اگر گناه نداشته باشند میرن تو بهشت
    10
    24
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    خداوند - آسمان، ایران
    از وحشیگری های وحوش خامنه‌ای هم بگو یا اینکه دلت برای عرب تروریست میسوزه اما خواهر و برادر بی سلاح هموطنت برات مهم نیستند
    11
    30
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    خوب شد این AI و فتوشاپ و مونتاژ و پنتاژ دراومد تا ملت هر چی رو که باهاش موافق نباشن ، بچسبونن به اینها و هر چی رو که باهاش موافق باشن ، بگن حقیقی و واقعیت و فلان و بهمانه !!! خودمونیم ، ملت بدی هستیم و هر بلایی که سرمون بیاد حقمونه !! این خانوم کاربر همچین میگه منشاء امیر هم گفته ارتش اسرائیل پاکترین و مهربانترین و راستگوترین وووو در دنیا هستند که . انگار که منشاء امیر پسر پیغمبره یا پدر یا برادر همین خانومه و حرفش وحی مُنزَل هست و همه باید تأئید و تصدیق کنند !! راستی دوستان ، دلیل یهودی ستیزی که در دنیا و از قرنها پیش وجود داشته و از تأسیس اسرائیل ، به مراتب شدیدتر هم شده چیست !!؟ البته نیازی به جواب دادن ، بمن نیست ، فقط در خلوت خودتون وبا مراجعه به منابع موثق و سرچ در اینترنت ببینید و با کمی شرافت کلاهتون رو قاضی کنیدو بخودتون جواب بدهید !!
    6
    23
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    همانطور که سربازان آمریکایی که در عراق و افغانستان وسوریه و لیبی ووووو مجازات شدن اینها هم مجازات می‌شن ها ها
    5
    12
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    وطن نام تو نام نامداران - ستکهلم، سوئد
    عزیزِ گرامی. کاش من این موهبت را داشتم که اشکنازی باشم ولی متاسفانه نیستم چون ای کیو ان ها خیلی بالا است
    12
    7
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    Momijii - توکیو، ژاپن
    هم میهن:بنده با تمام کامنت شما موافقم.کامنت بنده جنبه طنزی داشت.مشکل اینجاست که ما ایرانی ها حد میانگین نداریم.حالا کاش فقط صهیونیست ها پاچه آدم را بگیرند.ولی یک عده ای کاسه داغتر ازآش اینجا پرسه میزنند وپاس میکنند.به همین اصل بصورت طنزی از منشاء امیرفاکت آوردم.بنده عقیده دارم که خشونت نیروهای اسراییلی را نمیتوان با هیچ نموداری ترسیم کرد.بسیاری از دوستان تنها همین اپیزود رامی بینند.اپیزودهای گذشته از ظلم اسراییلیهاعلیه فلسطینی ها را نمی بینند.تاریخ هولوکاست نورا برعلیه ظلم رفته برمردم فلسطین فراموش نخواهد کرد.بنده با یک شعروایموجی طنزی درآخرنظرم را دربالا نوشتم.شاید چه بهتربود چاشنه طنزرا نیشدارتر مینوشتم.ممنون از نظرخوب شما!
    2
    4
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    از پاکی. دن رو دست اخوندهای اور شده شون بر س. ایران و منطقه
    0
    0
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا
    باید ببخشید که نمی گن دخترای اسراییلی برای اون جنایاتی که این عربای حرمزاده کردن بیان ماساژشون بدن. اینا همش بازی این امریکا و کشورهای پست فطرت غربیه که می خوان یه بالانسی رو همه جا برای منافع خودشون حفظ کنن، حالا که دیدن اسراییل بحق این بهانه رو داره که برای همیشه از شر این تروریستا راحت بشه می خوان مثل گذشته جلوی اینکار رو بگیرن که بتونن در مقابل اسراییل همیشه یک اهرم فشار داشته باشن.
    8
    7
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    متاسفانه من متوجه طنز شما در این مقوله نشدم ! با تشکر از توضیحتون .
    0
    7
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    بنده از نوشته شما چیزی دریافت نکردم! به هرطریق اگر موافق نظر بنده هستی، دست مریزاد!اگر مخالف هم هستی موفق باشی وجاودانه! .
    0
    5
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    وطن نام تو نام نامداران - ستکهلم، سوئد
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    عجب, پس اشکنازی های خزری باهوشند ولی شما نیستی؟ شما مگر از کجای این کره خاکی هستی که باهوش نیستی؟
    8
    12
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    وطن نام تو نام نامداران - ستکهلم، سوئد
    گرامی هرکس برای خودش هوشی کم و یا زیاد دارد اما ای کیو اکثریت ان ها خیلی بالا هست. اینکه می خواهی بدانی من کجائی هستم به شما عرض میکنم. یک بشر روی زمین که در ایران دنیا امده و مطلقا تعصب مذهبی و نژادی ندارم و چون گرفتار تعصبات مذهبی موروثی نیستم سعی میکنم که بدون تعصب مسائل را ببینم. ولی با این همه فقط به احترام به شما این پاسخ را دادم وگرنه من و من ها چه اهمیتی دارند. حرف ها و راستی و درستی ها مهم هستند.
    14
    10
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    حماس زخمی است که چندین بار پانسمان شده و هر بار مهیب تر از قبل عامل تشنج و بحران شده است. اغلب این ها دشمنان قسم خورده ی یهودیان هستند و فقط به هدف کشتن ان ها نفس می کشند و با این وجود جز نابودی کامل حماس پانسمان دوباره باعث تشنجی شدیدتر در چندسال بعد خواهد گردید
    8
    4
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    حکایت فلسطین واسراییل چون سریالی است تلویزیونی در۱۰قسمت!اگربیننده بخواهد موضوع سریال هارادرک بکند،باید ازبخش 1شروع بکند نه از قسمت ۱۰همی!خیلی ازدوستان یا نمی دانند یانمی خواهند بدانند، وبه این خاطر مشکلات فلسطینی واسراییلی ها را از۷اکتبربه بعد می بینند.درصورتیکه بنیان واساس کشور اسراییل از ابتدا تاکنون بر محورکشتاروقتل وآوارگی وخشونت علیه فلسطینی ها نهانیده شده است.درنتیجه آنهایی که شتر(اسراییل)را بالای کوه برده اند، بایدخودشان پایین بیاورند.
    0
    0
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    هبری نمیتونم بنویسم
    0
    1
    ‌سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.