«دو ایرانی» مظنون به برنامه‌ریزی برای «قتل شهروندان یهودی»، در سوئد بازداشت و اخراج شدند

بی بی سی: واحد خبر رادیو سوئد، اکوت، گزارش کرده است که ایران مظنون است که حدود سه سال پیش و از طریق «دو مامور مخفی» خود، برای قتل تعدادی از «یهودیان سوئدی» برنامه‌ریزی کرده بود. در نهایت حدود دوسال پیش این دو نفر از کشور «اخراج» شدند. در این گزارش که برخی از روزنامه‌‌ها و همچنین تلویزیون این کشور آن را پوشش داده‌اند، مشخص نشده است که دلیل مسکوت ماندن این خبر تا امروز چه بوده است.

روزنامه‌ «داگنز‌نی‌هتر» نوشته است که براساس تحقیق اکوت، پلیس مخفی سوئد در سال ۲۰۲۱ کشف می‌کند که دو مامور «مرتبط» با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقشه «قتل سه یهودی سوئدی» را طراحی کرده‌اند.

دو مظنون به فعالیت برای حکومت ایران، یک «زوج ایرانی» بوده‌اند که در سال ۲۰۱۷، موفق به گرفتن پناهندگی سوئد اما به عنوان «پناهجوی افغانستانی» شده بودند.

اکوت گفت در تحقیق خود به اطلاعاتی دست یافته که اداره مهاجرت سوئد در حالی به این زوج به عنوان دو پناهجوی افغان، پناهندگی داده که نامه‌ها و هشدارهایی دریافت کرده بود که این دو «ایرانی» هستند، مدارک شناسایی «جعلی» دارند و با سپاه پاسداران همکاری می‌کنند و حتی در پرونده آنها، تردیدها و پرسش‌های متعددی ازجمله پیرامون محل تولد و ملیت آنها وجود داشته است.

در پاسخ به پرسش واحد خبر رادیو سوئد که اگر پلیس امنیت سوئد درباره این زوج تحقیق نمی‌کرد و نقشه آنها برملا و خنثی نمی‌شد، شاید چند سوئدی به قتل می‌رسیدند، یسپر تینگروت، مدیر مطبوعاتی اداره مهاجرت سوئد گفت: «همیشه می‌توانید با نگاهی به گذشته بگویید باید کارها را طور دیگری انجام می‌دادیم، اما ما نمی‌توانیم تاریخ را تغییر دهیم.»

گزارش واحد خبر رادیو سوئد می‌گوید که این زوج، پیش از دستگیری از سوی پلیس امنیت سوئد، مظنون به تلاش برای «ترور یهودیان سوئدی» به نمایندگی از ایران بوده‌اند و به طور مشخص در سال ۲۰۲۱، عکس‌ها و نشانی‌های مربوط به «آرون ورشتندیگ»، رئیس شورای مرکزی یهودیان و دو یهودی دیگر سوئدی را جمع‌آوری می‌کرده‌اند.

دو مظنون ایرانی، در آوریل سال ۲۰۲۱ به ظن «اقدام تروریستی» در استکهلم دستگیر شدند.

آرون ورشتندیگ، به اکوت گفته است که احساس «ناخوشایندی» دارد و «نگران» است. او گفت به عنوان پدر چند فرزند خردسال، برای امنیت آن‌ها احساس مسئولیت می‌کند: «این شبیه یک نقشه قتل است. یک کشور دیگر، به دنبال قتل یک شهروند سوئدی است. این است که مرا عصبانی می‌کند.»

بر اساس اطلاعات اکوت، زوج یادشده از ابتدای سال ۲۰۲۱ مامور شده بودند تا برای «سوء‌قصد» به سه یهودی یادشده در سوئد برنامه‌ریزی کنند، اما پلیس امنیتی سوئد و دادستان توضیح نداده‌اند که هدف این برنامه دقیقاً چه بوده‌ و چرا این موضوع را مسکوت گذاشته‌اند.

هانس ایرمن، دادستان این پرونده، به اکوت گفت که در جریان تحقیقات،‌ سوءظن پلیس امنیت سوئد در مورد برنامه‌ریزی برای قتل یهودیان تقویت شده بود اما زوج یاد شده منکر هرگونه جرمی بودند.

او‌ ادامه داده است که «طرح و نقشه تروریستی، و همچنین تماس‌هایی با ایران در این زمینه وجود داشته، اما نتوانستیم شواهد لازم برای اینکه دقیقا چگونه قرار بود علیه این اهداف اقدام شود، به عنوان پیش‌زمینه‌ای برای‌ طرح اتهام به دست بیاوریم».

بر اساس تحقیقات واحد خبر رادیو سوئد، پلیس امنیتی سوئد به جای طرح کیفرخواست، این زوج را در سال ۲۰۲۲ «اخراج» کرد در حالی که همچنان به عنوان یک تهدید امنیتی جدی برای سوئد تلقی می‌شدند.

هانس ایرمن گفته است بر اساس ارزیابی‌هایی که داشته بر این نظر بوده که چنانچه علیه این افراد اقدام متفاوتی می‌کرد، می‌توانست «عواقب زیادی» برای سوئد در بر داشته باشد.
+56
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    این هست نتیجه تعامل با سپاه جنایتکار اسلامی.تا تونستند مزدور و تروریست نفوذی چپوندن توی اروپا به اسم پناهجو هم برای آدمکشی هم برای ارعاب مخالفین و تبلیغات برای رژیم.مبارک جوزپ بورل رئیس اتحادیه اروپا این چپ بیشرف و کثافت باشه که مخالف فشار بر رژیمه و به جنبش انقلابی مردم هم پشت کرد.
    0
    30
    ‌سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.