آغاز حملات آمریکا علیه مواضع سپاه و گروه‌های نیابتی ایران در سوریه و عراق - لینک به روز میشود

 
فقدان عنصر غافلگیری؛ مقام عراقی می‌گوید اگر می‌دانید که هدف هستید «به سادگی غیب می‌شوید»
هوگو باچیگا
خبرنگار خاورمیانه بی بی سی
بعد از حمله مرگبار به پایگاه آمریکا در اردن در روز یکشنبه، مقام‌های آمریکایی برای چند روز پیام می‌دادند که حملات تلافی‌جویانه از راه خواهد رسید.
 
این حملات به معنی تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه است، هرچند آمریکا پافشاری می‌کند که قصد دامن زدن به جنگی وسیع‌تر در منطقه را ندارد.
 
مقام‌های آمریکایی اشاره می‌کردند که واکنش آمریکا طی چندین روز علیه پرسنل نظامی و منافع ایران در عراق و سوریه انجام خواهد شد.
 
همانطور که انتظار می‌رفت، زیرساخت‌ها و تسلحات در حملات اولیه هدف گرفته شد. در فقدان عنصر غافلگیری، فرماندهان ارشد مسلما مواضع خود را ترک کرده‌اند، که ممکن است بخشی از استراتژی آمریکا برای محدود کردن کشته‌ها و در نتیجه کاهش تنش‌ها باشد.
 
یک مقام عراقی به من گفت: «اگر می‌دانید که هدف هستید، به سادگی غیب می‌شوید.» معلوم نیست که ایران یا گروه‌های تحت حمایت آن چه واکنشی نشان خواهند داد.
 
به غیر از شبه‌نظامیان در عراق و سوریه، حوثی‌های یمن - که کشتیرانی تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن را هدف گرفته‌اند - و حزب‌الله لبنان که تقریبا روزانه به مواضعی در اسرائیل حمله می‌کند، از حمایت ایران برخوردارند.
 
اینها بخشی از آنچه که ایران «محور مقاومت» می‌خواند هستند.
 
مقام‌های ایرانی علائمی بروز داده اند دایر بر اینکه نمی‌خواهند مستقیما با آمریکا درگیر شوند، چیزی که برای این کشور فاجعه‌بار خواهد بود و تهدیدی وجودی برای رژیم تهران است.
 
الجزیره به نقل از «مقامات ایرانی»: هیچ سایتی از سپاه هدف قرار نگرفته است
شبکه الجزیره به نقل از «منابع آگاه» که آن‌ها را «مقامات ایرانی» معرفی کرد، روز شنبه ۱۴ بهمن گزارش داد که «هیچ سایتی از سپاه پاسداران و نیروی قدس آن» در عملیات آمریکایی از جمعه شب تا حال «هدف قرار نگرفته است».
 
این گزارش افزود سپاه یا نیروی قدس در مناطقی که آمریکا بمباران کرده، «هیچ پایگاهی نداشته است».
این منابع به الجزیره گفته‌اند که گزارش‌های انتشاریافته در واشینگتن در خصوص هدف قرار گرفتن نیروی قدس در سوریه «نادرست» و «فریب» است.
 
این گزارش مدعی است که تهاجم آمریکا «تجاوز آشکار به سوریه و عراق بوده و به ثبات منطقه آسیب می‎‌زند».
 
این در حالی است که سایت‌ها و پایگاه‌های مورد استفاده نیروهای شبه‌نظامی مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه و عراق عمدتاً در ردیف منافع جمهوری اسلامی محسوب می‌شدند و گزارش‌های متعددی در طول سال‌ها در خصوص حضور فرماندهان نیروی قدس در این پایگاه‌ها منتشر می‌شد.
 
آمریکا از جمعه شب حملات هوایی را در عراق و سوریه در واکنش به مرگ سه نظامی آمریکایی در حمله پهپادی روز هشتم بهمن در یک پایگاه در خاک اردن، آغاز کرده است. شبه‌نظامیان شیعی عراقی که از نیروهای نیابتی ایران در منطقه هستند، عامل آن حمله بودند.
 
جو بایدن، که فرمانده کل قوای آمریکا نیز است، جمعه شب در واشینگتن گفت کشورش در پی جنگ در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر دنیا نیست اما هر کسی که به دنبال لطمه زدن به یک آمریکایی باشد، باید بداند که با پاسخ آمریکا روبه‌رو می‌شود.
 
رونمایی از سامانه موشکی «شفق» و دوربین پایه «یوسف»
خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که سامانه موشکی ارتقا یافته «شفق» و دوربین دید در شب «یوسف» صبح شنبه، ۱۴ بهمن، با حضور عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.
یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز هم در مراسم رونمایی این دو سامانه موشکی گفته است: «سامانه موشکی شفق که روی بال‌گردهای هوانیروز نصب شده است، نقطه‌زن و هوشمند بوده و برد بلند ۲۰ کیلومتر دارد و می تواند در شب و روز شلیک شده و حجم زیادی از آتش را روی دشمن بریزد.»
 
فرمانده هوانیروز همچنین در مورد دوربین در دید شب «یوسف» هم گفت که «قابلیت اجرای عملیات در طول شب و شرایط نامساعد آب و هوایی را هم دارد.»
 
خبرگزاری‌های ایران گفته اند که سامانه‌های موشکی هواپایه ضدزره «شفق» و دوربین هواپایه‌ «یوسف»هوانیروز توسط متخصصان جهاد خودکفایی هوانیروز طراحی و تولید شده‌اند.
 
رونمایی از سامانه موشکی شفق همزمان با حملات آمریکا به اهدافی در خاک سوریه و عراق و در حالی انجام شده است که توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران با اعتراض ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو بوده است.
 
آمریکا همواره یکی از دلایل تحریم‌های گسترده علیه تهران را ادامه توسعه برنامه‌های موشکی ایران اعلام کرده است.
 
مقام‌های آمریکایی همچنین ایران را به تجهیزموشکی گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان، گروه فلسطینی حماس و شبه‌نظامیان حوثی یمن متهم می‌کنند. اما ایران بر دفاعی بودن برنامه‌های موشکی خود تاکید دارد و هرگونه مذاکره برای محدود کردن آن را غیرقابل قبول می‌داند.
بایدن: پاسخ ما آغاز شده و در زمان و مکان مناسب ادامه خواهد داشت
جو بایدن٬ رئیس جمهور آمریکا٬ در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور پاسخ به حمله مرگبار به نیروهای آمریکایی در مرز اردن را صادر کرده است.
 
رئیس جمهور آمریکا گفته است: «امروز بعدازظهر، به دستور من، نیروهای نظامی ایالات متحده اهدافی را در در عراق و سوریه که سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن برای حمله به نیروهای آمریکایی استفاده می کنند، مورد حمله قرار دادند.»
 
جو بایدن تاکید کرد: « پاسخ ما از امروز آغاز شد و در زمان‌ و مکان‌هایی که انتخاب می‌کنیم ادامه خواهد داشت.»
 
رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده به دنبال درگیری در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر در جهان نیست. اما بگذارید همه کسانی که ممکن است به دنبال ضربه زدن به ما هستند این را بدانند: اگر به یک آمریکایی صدمه بزنید، ما پاسخ خواهیم داد.»
 
جو بایدن روز جمعه و پیش از حمله ارتش آمریکا به مواضع نیروهای سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته در عراق و سوریه، به یک فرودگاه نظامی نزدیک واشینگتن رفته بود تا در مراسم رسیدن تابوت‌های ۳ سرباز کشته شده به خاک آمریکا حضور یابد.
بمب‌افکن بی۱ آمریکا بدون توقف و با سوخت‌گیری هوایی در حملات شرکت کردندبمب افکن بی ۱ آمریکاارتش آمریکا می‌گوید بمب افکن‌های بی۱ آن که در حملات روز جمعه مشارکت داشتند از خاک آمریکا برخاسته‌اند و در میانه راه در هوا سوختگیری کرده‌اند تا برای رسیدن به نقاط عملیاتی ناچار به فرود نشوند.
یک ژنرال ارتش این کشور هم ساعتی پیش به خبرنگاران گفته بود که این بمب‌افکن‌ها در حملات علیه مواضع نیروهای قدس سپاه و گروه های نیابتی آن در خاک سوریه و عراق مشارکت داشته اند و پروازی بدون توقف را از خاک آمریکا به سوی این اهداف انجام داده‌اند.
 
جزییات بیشتری از حمله هوایی بامداد شنبه آمریکا هنوز منتشر نشده اما انتظار می‌رود با آغاز سپیده دم در عراق و ایران تصاویر هوایی از نتیجه این حملات و آسیب‌های وارد شده به پایگاه های مورد حمله منتشر شود.

جان کربی: آمریکا طرح‌هایش را لو نمی‌دهد، اما در روزهای آینده حملات بیشتری خواهیم داشت
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، پیشتر در پاسخ به سوالی درباره زمان حملات تلافی‌جویانه بعدی گفت که واشنگتن «عملیات آینده را لو نمی‌دهد.»
 
او که با خبرنگاران صحبت می‌کرد توضیح داد که «در روزهای آینده عملیات بیشتری خواهیم داشت.»
اما او افزود که «بیش از این نمی‌توانم با جزئیات درباره آن صحبت کنم.»
نخستین واکنش جمهوری‌خواهان به حملات؛‌ تعلل بایدن موجب بی پروایی ایران شده
در نخستین واکنش جناح مخالف دولت در آمریکا، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا گفته از نظر او «از خیلی وقت پیش دولت بایدن باید می‌‌پذیرفت که استراتژی آن در راضی نگه‌داشتن ایران نتایج فاجعه‌باری برای جامعه جهانی خواهد داشت».
 
آقای جانسون جمعه شب در واشنگتن گفت که کشته شدن سربازان آمریکایی در خاک اردن «نیازمند پاسخی قدرتمند و واضح بوده است».
 
او با انتقاد از دولت جو بایدن گفت که حملات امشب پس از آن اجرایی شده که «یک هفته صبر کردند تا همه دنیا از جمله ایران از ماهیت حمله خبردار شوند».
 
کاخ‌سفید با دفاع از رویکرد دولت جو بایدن به اظهارات مقام‌های اشاره کرده که ساعتی پیش گفته بودند «ابری بودن آسمان بر فراز عراق و سوریه» موجب تاخیر در آغاز این حملات شده بود.
جو بایدن: اگر به سربازان آمریکایی آسیبی برسانید، باید منتظر پاسخ ما باشید
 
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام آغاز حملات تلافی‌جویانه این کشور علیه نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی آن در سوریه و عراق، گفته:‌ «اگر به یک سرباز آمریکایی آسیبی بزنید، ما پاسخ خواهیم داد».
 
او در این بیانیه گفته: «امروز عصر با دستور من نیروهای آمریکایی به تاسیسات و پایگاه هایی در عراق و سوریه حمله کردند که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مرتبط بودند و به نیروهای آمریکایی حمله کرده بودند».
 
«پاسخ ما امروز آغاز شد و بنابر صلاحدید ما در زمان و مکان مناسب ادامه خواهد یافت. ما به دنبال جنگ در خاورمیانه یا هیچ جای دیگری نیستیم اما این یک هشدار بود. اجازه دهید آنهایی که به دنبال آسیب رساند به ما هستند بدانند که اگر به یک سرباز آمریکایی صدمه برسانید، ما پاسخ خواهیم داد».

لوید آستین: هفت تاسیسات در عراق و سوریه هدف گرفته شد
بعد از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، لوید آستین وزیر دفاع این کشور هم بیانیه‌ای درباره عملیات نظامی آمریکا صادر کرده است.
 
او گفت که در پی کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن، ارتش آمریکا «حملاتی هوایی به هفت تاسیسات، شامل بیش از ۸۵ هدف، در عراق و سوریه انجام داد.»
 
ژنرال آستین گفت که سایت‌های هدف گرفته شده آنهایی بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه نظامیان وابسته از آنها برای حمله به نیروهای آمریکایی استفاده می‌کردند.
 
او افزود که پرزیدنت بایدن دستور اقدامات نظامی بیشتری را برای «مسئول شناختن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و شبه نظامیان وابسته به آن برای انجام حملات علیه نیروهای آمریکایی و ائتلافی» داده است.
 
او در پایان گفت: «من حملات علیه نیروهای آمریکایی را تحمل نمی‌کنم. همه اقدامات لازم را برای دفاع از ایالات متحده، نیروهایمان، و منافع مان انجام می‌دهیم.»
ارتش آمریکا می‌گوید مواضع نیروی قدس سپاه و گروه‌های وابسته را در عراق و سوریه هدف قرار داده استستاد فرماندهی مرکزی‌آمریکا اعلام کرد مواضع نیروی قدس سپاه و شبه نظامیان وابسته به ایران را در عراق و سوریه هدف قرار داده است.
 
سنتکام اعلام کرد شامگاه جمعه ۱۳ بهمن نیروهای ارتش ایالات متحده بیش از ۸۵ هدف را در عراق و سوریه با هواپیماهای متعدد از جمله بمب افکن‌های دوربرد، هدف قرار دادند.
 
طبق این بیانیه بمب افکن‌های راهبردی از خاک ایالات متحده به پرواز در آمده بودند.
**
فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در بیانیه‌ای که دقایقی پیش منتشر کرد گفت نیروهایش حملاتی را در روز دوم فوریه - در ساعت چهار بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا - در عراق و سوریه انجام داده اند.

سنتکام گفت که هدف این حملات، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و گروه های شبه نظامی وابسته به آن بود.

براساس این بیانیه نیروهای نظامی آمریکا «بیش از ۸۵» نقطه را با «بیش از ۱۲۵ مهمات هدایت شونده» که از هواپیماهای متعدد شامل بمب افکن های دوربرد از آمریکا شلیک شد هدف گرفتند.

سنتکام گفت که نقاطی که هدف گرفته شده از جمله شامل مراکز فرماندهی و کنترل عملیات، مراکز اطلاعاتی، راکتها، موشکها، انبارهای دستگاه های پرنده بی‌سرنشین، تاسیسات لجستیکی و تامین مهمات گروه‌های شبه‌نظامی و حامیان آنها در سپاه پاسداران که حملات به نیروهای آمریکایی و ائتلافی را تسهیل می کنند بود.

تحولات منتهی به حمله آمریکا علیه پیکارجویان نزدیک به ایران در عراق و سوریه

همانطور که گزارش کردیم، آمریکا حملاتی را علیه اهدافی در عراق و سوریه آغاز کرده است.

این شروع عملیات تلافی‌جویانه ارتش این کشور بعد از یک حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا در اردن در روز یکشنبه از سوی شبه نظامیان تحت حمایت ایران است که سه کشته به جا گذاشت.

بعد از شروع جنگ اسرائیل و غزه در ماه اکتبر، سربازان آمریکایی در عراق و سوریه پیوسته هدف حملات گروه‌های نیابتی ایران بوده‌اند. اما این اولین بار است که سربازان آمریکایی در چنین حملاتی کشته می‌شوند.

چهار مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که به اعتقاد دستگاه‎‌های اطلاعاتی آمریکا پهپاد مورد استفاده در حمله یکشنبه ساخت ایران بود.

در آن حمله ویلیام ریورز، ۴۶ ساله، کندی سندرز و بریانا موفِت - که هر دو در دهه ۲۰ زندگی بودند - کشته شدند.

حداقل ۴۱ سرباز هم مجروح شدند که بیشتر آنها به خدمت بازگشته‌اند.

کاخ سفید قول داده بود برای حفاظت از سربازانش هرچه در توان دارد انجام دهد، هرچند تاکید می‌کند به دنبال جنگ با ایران نیست.
شبکه الجزیره : آمریکا ۱۲ نقطه را در سوریه هدف حمله قرار دادشبکه الجزیره به نقل از رسانه‌های سوریه اعلام کرد که نیروهای آمریکا ۱۲ موضع را در المیادین، البوکمال و گذرگاه القائم در سوریه هدف قرار دادند.

طبق این گزارش، مناطق الحیدریه و الشبلی در المیادین در حومه استان دیرالزور نیز هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

ایرنا نیز می‌گوید براساس برخی گزارش‌های تأیید نشده دست‌کم ۱۰ تن در حمله آمریکا به شرق سوریه کشته شده‌اند.

به دنبال حمله پهپادی بامداد هشتم بهمن به یک پایگاه کوچک صحرایی آمریکا به نام «برج ۲۲» در اردن علاوه بر کشته شدن سه عضو ارتش آمریکا، دست‌کم ۴۰ تن نیز زخمی شدند.

رئیس‌جمهور ایالات متحده روز ۱۰ بهمن خبر داد که تصمیم گرفته است چگونه به این حمله گروه مقاومت اسلامی عراق پاسخ دهد.

مقامات ایالات متحده می‌گویند که پاسخ این کشور «طی چند روز» و با حمله به «اهداف متعدد» انجام خواهد شد.

شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا به نقل از یک مقام رسمی آغاز حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده در سوریه را تأیید کرد.

تلویزیون دولتی سوریه از حملات هوایی به چندین تأسیسات نظامی وابسته به گروه‌های مورد حمایت ایران، از سوی هواپیماهای ناشناس در استان دیرالزور خبر می‌دهد.

شبکه تلویزیونی الحَدَث هم در نخستین گزارش‌های خود از کشته شدن دست‌کم ۶ نفر بر اثر این حملات هوایی خبر داده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه نیز بمباران هوایی مواضعی در شهر «بوکمال» در مرز با عراق، و دو ‌منطقه «الشبلی» و «الحیدریه» واقع در حومه شهر «المیادین» در استان «دیرالزور» در شرق سوریه خبر می‌دهد.

شبکه العربیه به نقل از منابع خود می‌گوید که مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران از سوی هواپیماهای جنگنده بمباران شده‌اند

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که ارتش ایالات متحده روز جمعه ده‌ها پایگاه نظامی مورد استفاده گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در عراق و سوریه را هدف حملات هوایی قرار داده است.

بر اساس این گزارش، در حملات اولیه، هواپیماهای جنگنده و پهپادهای ارتش آمریکا مقر فرماندهی و کنترل، انبار مهمات و سایر تأسیسات این گروه‌ها را مورد حمله قرار دادند.

رسانه‌های سوری هم اعلام کرده‌اند در نتیجه حمله آمریکا به مناطق مرزی سوریه و عراق، تاکنون ۱۰ نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌اند.

دیگر رسانه‌های عمده آمریکا، از جمله شبکه‌های خبری ای‌بی‌سی و فاکس، از قول مقام‌های آمریکایی که هویت آنها را مشخص نکرده‌اند، از آغاز عملیات نظامی ایالات متحده به تلافی حمله یکشنبه گذشته به پایگاه نظامی آمریکا در اردن خبر داده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز از قول سه مقام آمریکایی این خبر را تایید کرده و نوشته است که به‌نظر می‌رسد این حملات بخشی از یک واکنش نظامی بزرگتر از سوی ایالات متحده قریب الوقوع باشد.

همزمان، خبرگزاری فرانسه از قول دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، خبر از کشته شدن شش تن از شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه المیادین در شرق سوریه خبر داده است، که سه تن از آنها شهروند سوریه نیستند.
بایدن پای هواپیمای حامل اجساد ۳ سرباز آمریکایی رفتجو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، عصر جمعه به فرودگاه نظامی حومه واشنگتن دی‌سی رفت تا هنگام فرود و انتقال تابوت ۳ سرباز کشته شده در جریان حمله روز یکشنبه به پایگاه برج ۲۲ در مرز اردن و سوریه، شخصا حضور داشته باشد.

برخی از رسانه‌های آمریکایی گمانه‌زنی کرده‌اند که حملات تلافی جویانه آمریکا علیه گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران هم همزمان با رسیدن اجساد این ۳ سرباز به خاک آمریکا آغاز شود.
+231
رأی دهید
-28

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    این حاکمان بیشرف و ترسوی جمهوری نکبت الان هست که انتقام این عملیات رو از مردم بی دفاع ایران بگیرند چون میخواهند قدرت پوشالی خودشون رو نشون بدهند در چند روز آینده یک سری بنده خدا ی بیگناه رو بخاطر ارتباط و جاسوسی برای آمریکا می گیرند و اعدام میکنند
    15
    159
    جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    sabbas - لندن، انگلستان

    اگه واقعا میخواستن انتقام بگیرن 4 روز زودتر اعلام نمیکردن به کجا ها حمله میکنن. همین کار را هم ج.ا.ت بعد از کتلت شدن قاسم کرد. اول خبر حمله را داد.
    14
    138
    جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    باز هم با منبع اصلی کاری ندارند چون 45 سال ایران باعث شده تا ثروت بیلیونرهای امریکائی چند برابر بشود
    17
    134
    جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    نە نشد جناب بایدن شما دارید کسانی را میکشید کە از پیش برایتان آماده کردەاند کە آنها را بکشید. اصل ماجرا در تهران هست و تا این اصل را از بین نبرید این بازی کشتوکشتار سربازان امریکای و حمله به پایگاەهای مزدوران نیابتی نظام آخوندی در خارج از کشور ادامه خواهد داشت.
    14
    134
    شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان

    جنگ و دعوای آمریکا با جمهوری اعدامی حالت کمدی پیدا کرده!! از قبل به هم خبر میدهند که میخواهیم بزنیم زودتر برید قایم بشید تا کسی طوریش نشه!! بعد شروع می کنند به موشک باران و بمب باران بیابون!!
    8
    115
    شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک

    این اقراری است بر کلان وسعت بودن امپراتوری شیعیان. بزودی خودتان را هم بمباران خواهید کرد. زیرا امپراتوری در حال گسترش است.
    139
    23
    شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    جواد خوابالو از خواب بیدار شد و چندتا ممموشک فرستاد تو بیابون و انبار خالی. 4 روز وقت داد که همه جا را خالی کنند حتی مورچه ها هم وقت داشتند فرار کنند. تازه منبع فساد تو ایرانه نه سوریه و اعراق
    12
    104
    شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    کار بی معنی،ضعیف و بی نتیجه از سمت دموکراتهای کثیف و چپ که کوچکترین تاثیری از نظر ضعیف کردن رژیم سپاهیان نداره.فقط هم رسانه های چپول مثل cnn با آب و تاب پوشش میدن تا وانمود کنن انتقام گرفته شد و تمام.حمله به مواضع یک مشت مزدور پاپتی در عراق که اتفاقا برای رژیم هم مهره صفر و بی ارزش هستن.خاک بر سر بایدن خرفت و دولت چپگرای تهوع آورش کنند.
    8
    44
    شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان

    احتمالا بیابونهای سوریه و عراق رو بمب بارون کردن 😄
    8
    54
    شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Persian2600 - استکهلم، سوئد

    این یک نوع سیرک بین جمهوری اسحالی و آیت لله بایدن. آخه این آمریکا یها که نمیان گاوشیرده رو از بین ببرند، با این کارشون دارند کل دنیا رو سر کار میزارند. این دقیقا همون کاری که اروپائیها در زمان انقلاب مهسا انجام میدادند، در ظاهر طرف مردم معترض ایران بودند ولی در باطن با آخوندا زدو بند میکردند و معامله میکردند. به عنوان مثال فروش آلمان به رژیم جنایتکار آخوندی در زمان انقلاب مهسا به بالاترین سطح خودش رسیده بود. تا زمانیکه غربیها از آخوندها منفعت میبرند هیچ کمکی به مردم ایران نخواهند کرد.
    3
    37
    شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Ali siya - لندن، انگلستان

    بایدن .پیام داده بود از طریق قطر به ایران .به مرشد عزیز همه ایرانیان .حضرت آیت‌الله دکتر سید علی خامنه امام امت اسلام عزیز .تو رو خدا بزار ۴ ترقه تو زمین های خالی سوریه در کنیم .شما جواب ندی .هههههههههه
    5
    25
    شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک
    آدم پسند و پررو زباد دیدم ولی نو از سعید طوسی و ثقتی هم پرروتر هستی
    0
    12
    شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.