محمد خاتمی: کاش سخنان خامنه‌ای درباره «انتخابات آزاد، مشارکتی و رقابتی» زودتر بیان می‌شد

 محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایرانرادیو فردا: محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، کمتر از یک ماه مانده به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان می‌گوید «فاصله زیادی» تا رسیدن به «تأمین شرایط و لوازم» برای شرکت در این انتخابات وجود دارد.

آقای خاتمی در پیامی به انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، از تشکل‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، که روز جمعه ۱۳ بهمن منتشر شد، همچنین از این که سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره «انتخابات آزاد و رقابتی» زودتر ابراز نشد، انتقاد کرده است.

آقای خاتمی نوشته است آنچه علی خامنه‌ای چند هفته پیش درباره «انتخابات آزاد، مشارکتی و رقابتی» در سخنرانی خود گفت، «می‌توانست ما را به انتخابات قابل قبول نزدیک کند.»

او افزوده است: «ولی کاش این مطالب خیلی پیش‌تر بیان می‌شد و بعد هم سازوکاری در نظر گرفته می شد که همه دستگاه‌های ذیربط، ملزم و موظف به رعایت این موازین باشند نه این‌که متأسفانه درست در جهت خلاف آن حرکت کنند.»

شورای نگهبان در انتخابات مجلس صدها نفر، از جمله چند نماینده فعلی مجلس، را ردصلاحیت کرده و در انتخابات خبرگان نیز میزان ردصلاحیت به‌حدی زیاد است که برخی حوزه‌های انتخاباتی حداقل کاندیدا برای رقابت ندارند؛ ازجمله خراسان جنوبی که تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی برای آن تأیید شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر در چند سخنرانی خود به‌ طور پیاپی، به انتخابات اشاره کرده و خواستار افزایش مشارکت مردمی شده است.

او روز دوم دی‌ با تاکید بر ضرورت شرکت در انتخابات و برگزاری «باشکوه» دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان، خطاب به همه کسانی که «مخاطبانی» دارند گفته بود که «وظیفه‌ دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند».

علی خامنه‌ای روز ۱۳ دی نیز مخالفت با انتخابات را «مخالفت با جمهوری اسلامی» و حتی «مخالفت با اسلام» خواند.

رهبر جمهوری اسلامی ۱۹ دی و در ادامه تأکیدهایش بر لزوم شرکت در انتخابات، به طور غیرمستقیم «ضعف‌های اقتصادی» در کشور را معلول عدم مشارکت در انتخابات دانست.

او در هیچ‌یک از این سخنرانی‌ها به رد صلاحیت گسترده نامزدها و نارضایتی فزاینده مردم از جمهوری اسلامی اشاره نکرده است.

حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق ایران، که نامزد انتخابات مجلس خبرگان بود و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد، روز ۲۹ دی و پیش از اعلام رد صلاحیتش گفت که «اکثریت مردم» قصد ندارند در این انتخابات شرکت کنند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان قرار است روز ۱۱ اسفند برگزار شود.
+6
رأی دهید
-80

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۸
    Omidy - لندن، انگلستان

    تو یکی رو باید مامانت میخورد
    0
    39
    جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    فیل دانا - سیدنی ، استرالیا

    باز این عروسک خیمه شب بازی رو اوردن رو کار، این وظیفه اش اینه که .... که دیگران میخورن رو صاف و صوف کنه و دور لباشون رو لیس بزنه.
    0
    36
    جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    آقای خاتمی ، مسئله ج.ا از این حرفها گذشته ، زور بیجا نزن ، این نظام فاسد قاتل عهد دقیانوس از نظر داخل و خارجی ، دیگر قابل تحمل نیست ، ضمنا از نظر آمریکاییان تاریخ مصرفش هم گذشته تمام شده است .
    0
    27
    جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Mohsen1000 - فرانکفورت، آلمان

    محمد خاتمی کاسه لیس رژیم و حکومت فاسد و شیطانی استبداد مذهبی و فقیه به رهبری موقت أخوند علی خامنه ای، معروف به گدا علی می باشد. این بی شرف خود در تداوم استبداد حاکم بر ایران نقش اساسی داشته است و به زودی بعد از سرنگونی این حکومت ظالم و جنایتکار، دستگیر ومحاکمه خواهد شد.
    0
    28
    جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.