لیست اهداف احتمالی آمریکا برای حمله به منافع و مواضع ایران در عراق و سوریه

العربیه: به‌نظر می‌رسد که آمریکا در فضای پرتنش منطقه‌ای در پی به حمله پهپادی هفته گذشته به «برج 22» در مرز اردن و کشته‌شدن 3 سرباز آمریکایی، تصمیم قاطع خود را گرفته است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به‌رغم مواضع مکرر دولتش مبنی بر این که خواهان گسترش جنگی نیست که از اکتبر گذشته در نوار غزه شروع شده، عملا در موقعیتی قرار دارد که چاره‌ای جز پاسخ‌گویی به این حمله ندارد.
اهداف احتمالی در عراق و سوریه
از جمله اهداف احتمالی برای اقدام تلافی‌جویانه واشینگتن، مواضعی در داخل عراق است؛ به‌ویژه که کتائب حزب‌الله عراق که در سال 2007 در شهر العماره واقع در جنوب عراق تاسیس شد، در خاک این کشور استقرار دارد.

گروه‌های دیگری از جمله عصائب اهل الحق به رهبری قیس خزعلی نیز در سراسر خاک عراق منتشر هستند که پیشتر حملات پهپادی و موشکی را علیه پایگاه‌های ائتلاف بین‌المللی که نیروهای آمریکایی انجام دادند
ترکیبی از گروه‌ها
گروه موسوم به «مقاومت اسلامی در عراق» همه که برای اولین بار در اکتبر گذشته در آغاز جنگ غزه در «تلگرام» پدیدار شد، چندین گروه شبه‌نظامی را شامل می‌شود.

به گفته برخی کارشناسان، این گروه، ترکیبی از شبه‌نظامیان نبابتی تهران است که علاوه بر کتائب حزب‌الله، گردان‌های سیدالشهدا، انصارالله الاوفیاء، جنبش نُجَباء را شامل می‌شود که یکی از مقرهای آن در شرق بغداد چهارم ژانویه 2024 هدف قرار گرفت.

از سویی تمام مراکز استقرار شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه نیز در لیست اهداف احتمالی حملات هوایی آمریکا قرار دارند.

این گروه‌های مسلح به طور گسترده در استان دیرالزور و شهر مرزی البوکمال با عراق در کرانه غربی رود فرات استقرار دارند. بسیاری از عوامل عراقی در گروه‌های تحت هدایت نیروی قدس سپاه پاسداران و همچنین تیپ فاطمیون افغان و زینبیون پاکستانی، فعالیت داشته‌اند.

همچنین برخی از مناطق صحرای سوریه، افزون بر حومه شرقی حلب، نیز از مراکز حضور این گروه‌های شبه‌نظامی هستند.

این گروه‌ها در اطراف منطقه سیده رقیه در دمشق قدیمی و همچنین شهرک سیده زینب در جنوب شرقی پایتخت، حضوری گسترده دارند.

براساس گزارش‌های قبلی منابع غربی، اسرائیلی و آمریکایی، برخی از مستشاران ایرانی در دمشق و اطراف آن به ویژه در فرودگاه پایتخت حضور دارند.

بسیاری از مناطق جنوب سوریه، زیر کنترل حزب‌الله لبنان است که در هیچ حمله‌ای علیه نیروهای آمریکایی شرکت نداشته و بنابراین ممکن است، مشمول حملات قریب‌الوقوع آمریکا نشود.

این در حالی است که به‌دنبال تهدیدات آمریکا در مورد حملات تلافی‌جویانه علیه مواضع و منافع ایران، منابع آگاه روز گذشته تاکید کردند که تهران از حضور رایزنان وابسته به سپاه در خاک سوریه کاسته است.
+15
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    آمریکا هیچ وجه رژیم ایران را که خودشان آفریده اند حمله نمی کنند و از بین نمی برنند. چند تا موشک به مواضع نیروهای نیابتی ایران شکلیک می کنند و افکار عمومی آمریا را ساکت می کنند. هر حمله و جنگی ایران را به سوی نابودی می برد و مگر غربیها احمق هستند که 100 سال ایران دست دارند را از دست دهند. آنها فرزند خودشان را نمی کشند
    0
    10
    جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.