نماز جماعت هواداران ارزشی اعزامی به قطر برای تشویق تیم جمهوری اسلامی با تی‌شرت های یکدست

بی بی سی: تصاویری که خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر کرده برگزاری نماز جماعت گروهی از هواداران مرد تیم ملی با تی‌شرت‌های یک‌دست را پیش از مسابقه تیم ملی ایران با سوریه نشان می‌دهد.

این دومین بار است که ویدیویی از برپایی نماز جماعت از سوی گروهی از هواداران موسوم به «ارزشی» تیم ملی ایران منتشر می‌شود. پیشتر و در مسابقه ایران و امارات متحده عربی هم حضور مردانی با لباس یکدست بر سکوهای ورزشگاه‌‌ و برگزاری نماز جماعت بیرون استادیوم خبرساز شده بود.

از دیگر حواشی این مسابقات پریدن مردی با همین پوشش و پرچم جمهوری اسلامی ایران به زمین و درگیر شدن او با ماموران امنیت مسابقه بود که واکنش‌برانگیز شد؛ تخلفی که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای آن، فدراسیون فوتبال ایران را سه هزار دلار جریمه کرد.

این درحالی ا‌ست که «روند غیرشفاف» اعزام تماشاگران از ایران به دوحه با در نظر گرفتن قیمت اقامت در قطر، بلیت‌ پروازها و مسابقات و آنچه بعضی ناظران تلاش جمهوری اسلامی برای «چینش و مدیریت سکوها» توصیف می‌کنند، بارها انتقادبرانگیز شده است.
 دستورالعمل‌های جدید تماشاگران حکومتی؛ ریش‌های‌تان را بزنید، جلوی خبرنگاران نماز بخوانید
یک منبع آگاه ایران‌وایر در دوحه گفته است که به تماشاگران حکومتی دستور داده‌اند ریش‌های‌شان را اصلاح کنند، یا مدل‌دار بزنند و روی سکوها، امامان شیعه را تشویق کنندایران وایر، پیام یونسی پور
یک منبع آگاه در دوحه به «ایران‌وایر» گفته است که حکومت برای هواداران بسیجی که به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا اعزام می‌کند، تدابیر جدیدی اتخاذ کرده است؛ از شعارهای مذهبی روی سکوها، تا اصلاح کردن اجباری ریش. پس از افشای سازمانی بودن تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌های قطر و منتسب بودن‌شان به حکومت برای تشویق تیم فوتبال جمهوری اسلامی، حالا قرار است نیروهای بسیج و سپاه با ظاهری متفاوت، ولی با ذکر مداوم شعارهای ایدئولوژیک مذهبی، خودنمایی کنند.استفاده از پرچم فلسطین توسط نیروهای حکومتی همچنان یکی از برنامه‌های ویژه حکومت است. هرچند که دوربین‌های ورزشگاه‌های قطر به‌هیچ‌وجه این پرچم‌ها را نمایش نمی‌دهند***
ریش‌های‌تان را بزنید و بگویید یا علی
منبع آگاه ایران‌وایر در قطر که نمی‌خواهد به‌دلایل امنیتی نامی از او فاش شود، به ایران‌وایر گفته است که به تماشاگران سازمانی اعزام شده به قطر گفته شده است که یا باید «محاسن» خود را به‌صورت کامل کوتاه کنند، یا ریش‌های مدل‌دار بگذارند.
 
دلیل این تصمیم، واکنش‌هایی است که در روزهای گذشته در فضای عمومی ایران در قبال تماشاگران سازمانی و حکومتی اعزام شده به قطر در داخل کشور صورت گرفت. بسیاری، تنها ماندن بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی پس از همراه شدن با حکومت در قبال سرکوب معترضین در سال ۱۴۰۱ را، دلیل اعزام نیروهای حکومتی به قطر دانسته بودند، اما در حقیقت وظیفه اصلی این گروه ۳۰۰ نفره، مهار اعتراضات یا شعارهای احتمالی تماشاگرانی است که ممکن بود مانند جام‌جهانی قطر، قصد شعار علیه حکومت را داشته باشند.
 
منبع ایران‌وایر می‌گوید: «به لیدرهایی که برده‌اند نیز بعد از بازی امارات گفته بودند از بازی‌ بعد، بیشتر از آنکه بازیکنان را تشویق کنید، باید از شعارهای مذهبی مانند صدا زدن نام علی (امام اول شیعیان)، فاطمه (دختر پیامبر اسلام) و فرزندان‌شان استفاده کنید.»
 
به‌عبارتی در بازی ایران و سوریه در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، شاهد تماشاگرانی که عموما یا ته‌ریش داشتند یا «ریش بزی»، روی سکوها بودیم که یک صدا و بی‌وقفه فریاد «یا علی»، «یا زهرا» و «یا حسین» را تکرار می‌کردند.
 
منبع ایران‌وایر همچنین تاکید کرده که «خواندن نماز جماعت» از مهم‌ترین دستوراتی است که از سوی تماشاگران سازمانی باید قبل از هر بازی، بیرون ورزشگاه و دقیقا در مسیر حرکت خبرنگاران و عکاسان به ورزشگاه انجام شود. او تاکید می‌کند که در بازی تیم فوتبال مقابل سوریه، ورودی تماشاگران ایرانی به ورزشگاه در نقطه مقابل مسیر ورود خبرنگاران و عکاسان بود، اما تماشاگران اعزامی از سوی بسیج و سپاه، باید برای دیده شدن نمازشان، در جایی دورتر به نماز می‌ایستادند.
زنان فعلا برگردند، مردها هم زیاد خورده‌اندمنبع ایران‌وایر می‌گوید، سازمان بسیج گفته است دیگر لزومی ندارد زنان بسیجی به دوحه اعزام شوند«آن‌طور که ما فهمیدیم، مسوولین تعداد زیادی از نیروهایی که به‌عنوان هوادار به دوحه برده بودند را بعد از بازی سوم ایران مقابل امارات به تهران برگردانند و شب قبل از بازی با سوریه، دوباره آن‌ها را به قطر ببرند. همین طور قرار شد تعداد زنان تماشاگر فعلا کمتر شود.»
 
این بخشی از گفته‌های منبع آگاه ایران‌وایر است. به گفته او، تماشاگران بسیجی و سازمانی، در قطر هزینه‌هایی پیش‌بینی نشده را روی دست نهادهای حکومتی گذاشته بودند.
 
او می‌گوید: «از ابتدا هم قرار بود این تماشاگران هیچ هزینه‌ای از جیب خودشان نکنند. بلیت پرواز، اقامت و خورد و خوراک‌شان را سپاه و سازمان بسیج متقبل شده بودند، اما به همین راضی نبودند. هزینه‌های اضافه‌ای که در هتل داشتند زیاد شده بود. روزی چند بار شارژ کردن یخچال، خورد و خوراک‌های غیرمتعارف از رستوران هتل و انتقال هزینه‌ آن روی اتاق‌ها، هزینه را بالا برد. برای همین تصمیم گرفتند تعداد زیادی از آن‌ها را برگردانند و شب قبل از بازی سوریه گروهی جدید را جانشین کنند.»
با تصمیم نهادهای حکومتی، تماشاگران سازمانی به‌دلیل هزینه‌های زیاد خورد و خوراک، از این پس به‌صورت پروازی پس از بازی، به ایران برمی‌گردنداین منبع آگاه دلیل کم شدن تماشاگران زن حکومتی را، برخی اختلافات درونی نهادهای حکومتی در مورد «لزوم یا عدم لزوم» حضور زنان بسیجی در ورزشگاه‌ها دانسته و می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد دلیلش انتقادهایی است که مردم در مورد ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران و حضور زنان سازمانی کنار مردان در دوحه داشتند باشد.»
 
طبق گفته منبع ایران‌وایر، با‌وجود اینکه قرار است تیم فوتبال جمهوری اسلامی در مرحله یک چهارم نهایی، شنبه۱۴بهمن مقابل تیم ملی ژاپن قرار بگیرد، اما نهادهای مربوطه، حدود ۱۰۰ تماشاگران حکومتی را پس از بازی به تهران برگرداندند و قرار است نیروهایی جدید برای بازی با ژاپن، صبح روز شنبه عازم دوحه شوند.
پاداش بردن سوریه ۵۰ تا ۱۰۰ دلار برای تماشاگران حکومتی
این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی از «تماشاگران پروازی» برای تشویق و حمایت از تیم فوتبال خود استفاده می‌کند. پیش‌از این در جریان رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و زمانی که رژیم ایران احساس کرد موج اعتراضات داخلی قطعا به روی سکوهای جام جهانی نیز کشیده خواهد شد، سعی کرد از تماشاگران حکومتی به‌صورت پروازی استفاده کند. بخش کوچکی از نیروهای حکومت در قطر مستقر بودند و بخش عمده‌ای از آن‌ها با پرواز صبح، از تهران به دوحه می‌رفتند و ساعاتی پس از بازی به ایران برمی‌گشتند. هزینه‌های آن‌ها نیز به‌صورت کامل از سوی حکومت تقبل می‌شد.
 
حالا پس از مرحله گروهی این رقابت‌ها، نهادهای امنیتی تصمیم گرفته‌اند بخش کوچکتری از نیروهای خود را برای مراقبت‌های احتمالی از محل تمرین و هتل تیم فوتبال جمهوری اسلامی در دوحه نگه دارند و باقی آن‌ها را به ایران برگردانند.
 
منبع ایران‌وایر می‌گوید به نیروهای حکومتی برای پیروزی تیم فوتبال مقابل سوریه، پاداش جداگانه‌ای داده شده که مبلغ آن بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار متغیر بوده است.
 
عدم اقبال عمومی از تیم فوتبال و دور شدن اذهان عمومی از این تیم، باعث به‌کارگیری نیروهای حکومتی برای تشویق این تیم و تبدیل شدن کامل آن به یک «تیم حکومتی» شده است.
+10
رأی دهید
-116

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    ako kermanshah - میدلزبرو، انگلستان

    یه مشت چلغوز مفت خور که برای ساندیس مجانی به هر پستی تن میدن.
    3
    108
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران

    این تیم ملی ها تیم ملی رژیمه و تعصب و طرفداری از موفقیت اون صرفا افتخار رژیمه
    136
    88
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    تیم ارزشی طرفداراشم میشن یه مشت ارزشی بیسوادو بی وطن. تمام.
    2
    104
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    فرق زیادی نمی کند که ریش کثیف شان را بزنند یا با لباس های مدرن به صحنه بیایند چون چهره های آدم کش و منفور آنها را باز هم می شود شناخت. مردم از این مزدوران و دین شیطانی آنها متنفرند
    173
    119
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    لعنت به این دین
    2
    72
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Negin.uae - دوبی، امارات متحده عربی
    اول بگم که نه ورزش آقایون برام مهمه نه فوتبالشون.ولی اینحرفها که میگن به نقل ازمنبع آگاه یا بی بیسی معلومه نه یک کدومتون قطر رفتین نه تونستین برین.بعضی ها از لار رفتن قطر.لاری ها همه وضع مالیشون خوبه احتیاج ندارن.یه عده هم از اصفاهان رفتن.اونام وضع مالیشون خوبه.هرکی الان قطر رفته میدونه همه قبلتر تو دوبی امارات بودن.حتی شاید اگه دقت کنم بتونم بگم کدومشون پسریا نوه کدوم بازاریه.البته نه همه رو.پس یعنی از ایران دستچین کنن ببرن تعدادشون خیلی کمه.شاید بیست سی نفر حداکثر.
    66
    50
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
    دلیلش اینست که اینها خبرنگارنیستندو «خبرناهار» اند! پشت سیستم گرمایشی(درزمستان)وسیستم سرمایشی(درتابستان) دراداره می نشینند وازیکی پولی میگیرندوبرای خودشان داستان می نویسند.همین ایران وایر هیچ خبرنگاری درقطر ندارد.یک اداره ای دورهمی خانوادگی درست کرده اند نامش را گذاشتند ایران وایر!!
    5
    21
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Ali siya - لندن، انگلستان
    واقعا دمشون .گرم چه حالی کردم .خدا قوت . اون مفت خوری که گفت .اینا ساندیس خورن .باید به این احمق گفت .اینا ایرانیان مقیم قطر هستن.که پول تو جیبیشون میتونن.شماها تجزیه طلب و سلطنت طلبان بنفیت بگیر .رو یه جا با هم بخرن.من چه حالی میکنم اینا رو میبینم.. راستی آب بریزی انجای که سوخته
    44
    30
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    keyanrad - منچستر، انگلستان

    گراز دیر انزال با‌ مادرتون همبستر شده که شما به وجود اومدید
    2
    27
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    یک عده مفتخور را فرستاده اند به قطر که به یقین قسمتی از مخارجش را هم دولت قطر داده است
    1
    21
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    تماشاگران واقعی ورزش همونهایی هستند که پرچم بچه صیغه ای عرب ها رو به ماتحت حواله کردند حالا تو هم هر وقت خواستی اون کلیپ رو ببین و آب بریز جایت که میسوزه
    3
    26
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۹۳
    جنابِ سروان - مونرآل، کانادا
    بروکشکت رو بساب یقنعلی هاها صبح تاشب بساط خنزرپنزریت رو اینجا ولو کردی که چی بشه؟مدال بهت میدن اول بشی خیرسرامواتت ؟مخت تو لندن تاب برداشته بنده خداهاها
    8
    2
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۹۳
    جنابِ سروان - مونرآل، کانادا
    برو بمیربابا هاهاتاجاییکه یادمه دستکم چهارساله میای اول هرمطلب عین سیریش چسبیدی هاهابعد نوشتی آبادان این خیلی زور داره کدوم آبادانی کاروزندگیشو ول میکنه بیاد کامنت دوزاری اینجا بذاره؟مگه اینکه عین بدبختا پناهنده لندنستان انگلیس شده باشه هاهاجون بجونتون بکنن مفلوکید هاها
    10
    2
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.