ادامه درخواست‌ها از الناشف برای لغو سفر به ایران؛ «حکومت اجازه حقیقت‌‌یابی به شما نمی‌دهد»

 ندا الناشف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان مللرادیو فردا: در ادامه درخواست‌ها از معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل برای لغو سفر به ایران، شماری از نویسندگان داخل و خارج از کشور و تشکل‌های کوییر ایرانی نیز به این مقام ارشد حقوق بشری نامه سرگشاده نوشتند.

ندا الناشف قرار است از ۱۳ تا ۱۶ بهمن‌ماه در سفری برنامه‌ریزی‌شده برای بررسی دو موضوع که به طور رسمی «اعدام» و «حقوق زنان» اعلام شده به ایران سفر کند.

شماری از نویسندگان داخل و خارج از کشور از خانم الناشف خواسته‌اند سفر خود را در شرایط کنونی لغو کرده یا تا آماده شدن نتیجه تحقیق کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه مارس به تعویق بیندازد.

در این نامه با اشاره به افزایش آمار اعدام‌ها در ایران و فشار بر زنان به‌دلیل حجاب از جمله جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، از الناشف پرسیده شده: «برای دیدن و بررسی کدام بشر و حقوقش راهی ایران می‌شوید؟ برای دیدن باتوم‌هایی می‌آیید که در یک‌سال گذشته صدها جمجمه از جوانان ایران را خرد کرده؟ برای دیدن طناب‌های دار که هر روز گردن‌های جوانان ما را می‌شکند؟ برای دیدن چشم‌های زیبای دختران و پسران جوان ما که سال گذشته با ساچمه‌های نیروهای سرکوبگرشان کور شد؟»

امضاکنندگان این نامه همچنین به بحران‌های مختلف در ایران از جمله به فقر فزاینده، ممنوع‌الکاری هنرمندان وروشنفکران، کشتن کودکان و نوجوانان، مسمومیت‌های گازی مشکوک مدارس دخترانه و شلیک عامدانه به هواپیمای مسافربری اوکراینی اشاره کرده‌اند.

آنها از ندا الناشف پرسیده‌اند «مگر گزارش‌های تصویری شهروند-خبرنگاران، اطلاعات و روایت‌های مکتوب برخی از قربانیان و دادخواهان همراه با اسناد و شواهد توسط فعالان و وکلای حقوق بشری برای نهادهای ذی‌ربط و همکارانتان در سازمان ملل ارسال نشده؟ یا همه این‌ها برای روشن کردن این فجایع بشری کافی نیست؟»

امضاکنندگان از این مقام حقوق بشری سازمان ملل خواسته‌اند اگر «صرفاً جهت یک سفر و ماموریت فرمایشی» به ایران سفر می‌کند، از این اقدام خودداری کند و به او یادآوری کرده‌اند که «آنها فقط از آمدن شما در دستگاه تبلیغاتی و پروپاگاندای رسانه‌ای خود برای عادی و موجه نشان دادن رفتار سرکوبگرانه‌شان بهره خواهند گرفت».

در این نامه همچنین با اشاره به دفاع مقام‌های حقوق بشری سازمان ملل از این سفر علیرغم همه انتقادها، آمده است: «ساده‌انگارانه است که با آگاهی از ماهیت چنین حکومتی انتظار داشته باشید با سفر به ایران بتوانید در امر حقیقت‌یابی و راستی‌آزمایی موفق شوید.»

این نامه را از جمله شاعران و نویسندگانی چون آسیه امینی، اسد سیف، مهین خدیوی، آتفه اسدی، فاطمه اختصاری، سهراب مختاری، علی عبداللهی و سهیلا میرزایی امضا کرده‌اند.

فعالان و نهادهای مستقل و حقوق بشری بیشتری با نزدیک شدن زمان سفر ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران، از او خواسته‌اند شرایط سفر خود را تغییر داده یا در زمان آن تجدید نظر کند.

باوجود انتقادهای گسترده، مارتا هورتادو، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل به رادیو فردا گفت که هدف از سفر ندا الناشف به ایران بررسی وجود «فرصت برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران» است و از این سفر دفاع کرد.
تشکل‌های کوییر ایرانی هم خواستار لغو سفر الناشف به ایران شدند
تشکل‌های کوییر ایرانی در نامه‌ای به معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، از او خواستند سفر خود به ایران را لغو کند.

آنها در این نامه سرگشاده تاکید کردند که این سفر در شرایط کنونی، مشروعیت بخشیدن به تبعیض‌ها و سرکوبگری جمهوری اسلامی است.

در نامه تشکل‌های کوییر ایرانی به این موضوع اشاره شده که با آنکه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی ایران سال‌هاست به شکلی سیستماتیک «زیر تیغ تبعیض، فشار و سرکوب» جمهوری اسلامی قرار دارند، اما فشارها بر آنها در سال‌های اخیر به ویژه پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱ «ابعاد جدید و گسترده‌تری به خود گرفته است».

تشکل‌های کوییر ایرانی افزوده‌اند با توجه به اینکه جمهوری اسلامی به هیچ یک از اعضای کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل اجازه ورود امن به ایران را نداده، سفر الناشف به ایران به منزله «تضعیف ماموریت این کمیته است».

جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران خطاب به خانم الناشف نوشته‌اند در صورتی که لغو این سفربه دلایل «پشت پرده که ما از آنها بی خبریم، ممکن نباشد، کمترین اقدام برای ابراز همدلی با قربانیان جنایات جمهوری اسلامی، دیدار با خانواده های دادخواه، زندانیان زن که اکنون در اعتصاب غذا هستند، دیدار کنترل نشده با زندانیان متعلق به جامعه‌ اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در بند افراد ترنس و دیدار با آسیب‌دیدگان و شکنجه‌شدگان در اعتراضات اخیر» است.

در این نامه از معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده که در سفر خود مسئولین جمهوری اسلامی را در خصوص وضعیت اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران پاسخگو کند.

اقلیت‌های جنسی در ایران با تبعیض‌های گسترده‌ای روبه‌رو هستند و مقامات ارشد جمهوری اسلامی با القاب ناپسندی آن‌ها را مورد خطاب داده و «غیرانسان یا بیمار» می‌خوانند.
+29
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه

    خیلی از بهاییان در زندانهای مخوف، تحت شکنجه های قرون وسطایی بودند، گالین دوپول آمده بود ایران، نماینده ارمنیها پریده بود جلو و خوش رقصی برای رژیم میکرد و میگفت اخبارها دروغه ما آزادیم و کسی کاری هم با ما ندارد! بدبخت زن و بچه‌ها شون از این زندان به اون زندان برای ملاقات یک ربعی! جنازه های تیرباران شده تحویل میدادند و پول گلوله میگرفتند، میگفتن گلوله ها از پول بیت‌الماله!
    0
    26
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا

    این حرم لقمه ها حتی از منو شمای ایرانی خیلی بهتر می دونن که در ایران چه خبره، این سازمان اشغال ملل در اصل نمایندهً کشورهای قدرتمند جهانه و دقیقا در جهت منافع اونها اقدام می کنه و متاسفانه برای اونها هم یک ایران درب و داغون و پر از آشوب خیلی بهتر و سودمندتر از یک ایران با ثبات ‌و قدرتمند در منتطقه است، بخاطر همینه که می بینبید ۵۰ سال که دارن با این دست پروردهای خودشن یعنی اخوندا صد پدر بازی می کنن و هیچ اقدام واقعی بر علیه شون انجام نمی دن و متاسفانه تنها کسی که این وسط سرکاره و داره ضرر می کنه ما ملت بیچاره ایم.
    0
    30
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

    این سازمان فقط اسمش قشنگه از این سازمان مسخره تر نداریم این خانم هم می‌خواد بره ایران یک مشت پسته و طلا و قالیچه بگیره و برگرده و به به و چهچه کنه
    0
    28
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.